دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

توزیع داروی ترك اعتیاد در داروخانه ها تصمیمی اشتباه است
 
بجنورد-ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد گفت: توزیع داروهای ترك اعتیاد در سطح داروخانه ها تصمیمی اشتباه و در حكم تیشه به ریشه درمان این بیماری است كه هم داروخانه ها و هم مراكز ترك با این اقدام مخالف هستند.
توزیع داروی ترك اعتیاد در داروخانه ها تصمیمی اشتباه است بجنورد-ایرنا- عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد گفت: توزیع داروهای ترك اعتیاد در سطح داروخانه ها تصمیمی اشتباه و در حكم تیشه به ریشه درمان این بیماری است كه هم داروخانه ها و هم مراكز ترك با این اقدام مخالف هستند.

دكتر رامتین جهانگیری روز سه شنبه به خبرنگار اظهار داشت: در تمام دنیا، چرخه درمان از مراكز ترك اعتیاد آغاز می شود و فرد معتاد با مراجعه به مراكز ترك اعتیاد، درمان مصرف خود را در حضور پرستار و پزشك آغاز می كند كه در این مرحله، تمام مراقبت های لازم از وی انجام می شود تا در صورت بروز مشكلاتی چون بروز حساسیت به دارو، اقدامات لازم صورت گیرد.

انتشار اخباری مبنی بر احتمال عرضه داروهای ویژه ترك اعتیاد در داروخانه ها، با مخالفت پزشكان فعال در این حوزه و نیز داروخانه داران مواجه شده است.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد خاطرنشان كرد: در كلینیك های ترك اعتیاد، تجهیزات لازم برای احیا وجود دارد و پزشك و پرستار هم بر نحوه مصرف قرص و یا شربت نظارت دارند و تاثیر داروها را بررسی می كنند.

وی گفت: این خدمات در صورتی كه توزیع متادون و یا سایر داروهای ترك اعتیاد به داروخانه ها واگذار شود، حذف می شود كه خود آسیبی برای چرخه درمان خواهد بود.

این پزشك درمانگر گفت: فرد معتاد پس از گذراندن مراحل اولیه، وارد مرحله پایدار مصرف می شود كه در این شرایط متادون به میزان نیاز یك هفته در اختیار فرد قرار می گیرد تا دز منزل آغاز شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد افزود: در صورتی كه فرد در این مراحل به لحاظ جسمی دچار مشكل شود، می تواند به كلینیك مراجعه كند.

وی اظهار داشت: یكی دیگر از خدماتی كه در مراكز ترك اعتیاد به بیماران داده می شود، خدمات روانشناختی و كمك به مشكلات روحی است، فرد معتاد كه عمدتا دچار مشكلات روحی و روانشناختی بوده است، برای درمان و به ویژه با انگیزه دریافت متادون، به مركز ترك اعتیاد مراجعه می كند، اگر توزیع متادون در مراكز انجام نشود، فرد معتاد دیگر انگیزه ای برای مراجعه به مراكز نخواهد داشت بنابراین بیم این می رود كه چرخه درمان ابتر بماند.

این پزشك درمانگر گفت: وقتی توزیع دارو در مراكز انجام نشود، حضور بیمار در كلینیك كمرنگ می شود و به تدریج، این مراكز بسته می شود، بیم این است كه سرنوشت متادون هم به سرنوشت تلخ ترامادول گرفتار شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پزشكی بجنورد با بیان اینكه توزیع قرص و شربت متادون در داروخانه ها، موضوعی است كه هر 2 سوی ماجرا از آن ناراضی هستند، افزود: این اقدام غیركارشناسی، ممكن است منجر به تبر خوردن به ریشه درمان اعتیاد شود.

برچسب ها
- سازمان نظام پزشكی
- دانش اعتیاد
- مراكز ترك اعتیاد
- متادون
- خراسان شمالی
- اعتیاد
- پیشگیری از اعتیاد
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۰۵ - ۱۴/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۱