دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اختلالات روانی كرونایی و راه های برون رفت از آن
 
یك متخصص روانپزشكی گفت: اختلالات روحی، روانی و افسردگی از مشكلات رایج دوران كرونایی است


علی ناظری، متخصص روانپزشكی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت وگو با خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: اختلالات روحی، روانی و افسردگی از مشكلات رایج دوران كرونایی است.

ناظری گفت: در بحران كرونا ما با گروهی روبرو هستیم كه مشكلات عام در دوران پاندمی دارند. این مشكل شامل یك نگرانی عمومی و دلواپسی از ابتلای بیماری توسط خود یا نزدیكان است. این نگرانی ممكن است در افرادی با اضطراب شدید و اختلال در زندگی عادی روبرو شود.

او افزود: یك چهارم افراد جامعه، استعداد مشكلات روانپزشكی را از قبل داشتند. این افراد به طور طبیعی زمانی كه در شرایط استرس زا قرار می گیرند، به میزان بیشتری دچار بهم ریختگی می شوند. حتی ممكن است بیماری های قبلی آن ها شدت یابد یا در درمان دچار مشكل شوند.

ناظری ادامه داد: این مشكلات به ویژه در افرادی كه وسواس داشتند یا هر نوع اضطراب های شدید دیگر، بیشتر مشاهده می شود. این افراد ممكن است در رعایت برخی مسائل افراط كنند و خود را با محدودیت های جدی روبرو كند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: تمام موارد گفته شده باعث می شود افراد به میزان بیشتری عصبانی یا پرخاشگر شوند و نسبت به عملكرد های شناختی و خانوادگی آن ها تاثیرگذار باشد.

ناظری بیان كرد: در مرحله بعد با افرادی روبرو هستیم كه خود این افراد یا عضو نزدیكی از آن ها به بیماری كرونا مبتلا می شوند. مدل مبارزه با بیماری، رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حفظ امید و حمایت های خانوادگی و اجتماعی در كنار درمان های تخصصی برای این افراد باید صورت بگیرد.

این متخصص روانپزشكی مطرح كرد: در مرحله سوم افرادی است كه پس از بیماری با آن ها مواجه هستیم. در واقع با گروهی روبرو هستیم كه ممكن است پس از بهبودی، علائم افسردگی یا اضطراب به دلیل تحمل فشار های دوره بیماری در آن ها بروز پیدا كند. برخی از گروه ها هم متاسفانه افراد سوگوار هستند. پدیده ای كه بعد از فوت یكی از عزیزان برای نزدیكان رخ می دهد و ممكن است نزدیكترین افراد، افسردگی یا احساس هایی مانند عذاب وجدان را تجربه كنند.

ناظری افزود: به طور طبیعی همه مردم باید تمام دستورالعمل های بهداشتی را رعایت كنند و مراقب باشند در این زمینه افراط نكنند. توصیه می شود از پیگیری زیاد اخبار پرهیز كنند و به زندگی عادی خود با رعایت نكات بهداشتی به صورت سازماندهی شده ادامه دهند. سعی كنند از شیوه های جدید ارتباطی مثل فضای مجازی در حد تعادل كمك بگیرند تا بتوانند روحیه خود را حفظ كنند.

این متخصص روانپزشكی در پایان تصریح كرد: افرادی كه جزو یك چهارم جمعیت جامعه و حساس محسوب می شوند، سعی كنند راهنمایی های مشاوران را جدی بگیرند. در واقع تمام افراد جامعه باید كمك كنند تا از طریق حمایت روانی اجتماعی، مشاوره و ارتباط های جدید از این شرایط عبور كنیم.

بیشتر بخوانید

- اگر تمام شب بیدار بمانیم چه بلایی سر مغزمان می آید؟
- برخی بهبودیافتگان كرونا با اختلال های روانی روبرو می شوند
   تاریخ: ۱۵:۱۵ - ۳۰/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴