دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

گفتار درمان گران با درمان اختلالات گفتاری امید را به زندگی درمانجویان اضافه می كنند
 
دكتر لیلا قسیسین، مدیر گروه گفتار درمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، با بیان این كه حیطه فعالیت گفتار درمان گر بسیار وسیع است، گفت: همانگونه كه پزشكان با ارائه درمان مناسب خود روزها را به زندگی اضافه می كنند، گفتار درمان گران كیفیت ارتباطی افراد را ارتقا داده و زندگی را به روزها ...
مدیر گروه گفتار درمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، گفت: گفتار درمان گران با درمان اختلالات گفتاری امید را به زندگی درمانجویان اضافه می كنند دكتر لیلا قسیسین، مدیر گروه گفتار درمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، با بیان این كه حیطه فعالیت گفتار درمان گر بسیار وسیع است، گفت: همانگونه كه پزشكان با ارائه درمان مناسب خود روزها را به زندگی اضافه می كنند، گفتار درمان گران كیفیت ارتباطی افراد را ارتقا داده و زندگی را به روزها اضافه می كنند. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان، دكتر لیلا قسیسین، مدیر گروه گفتار درمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، با بیان این كه حیطه فعالیت گفتار درمان گر بسیار وسیع است، گفت: همانگونه كه پزشكان با ارائه درمان مناسب خود روزها را به زندگی اضافه می كنند، گفتار درمان گران كیفیت ارتباطی افراد را ارتقا داده و زندگی را به روزها اضافه می كنند.

مدیر گروه گفتار درمانی دانشكده توانبخشی علوم پزشكی اصفهان در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری كه در آستانه روز گفتار درمانی انجام شد، اظهار كرد: وقتی این پرسش به میان می آید كه گفتار درمانی چیست به دلیل عدم آگاهی جمعی، احتمالاً عموم افراد به یاد لكنت یا مشكل در تولید حروف مثل ""س"" می افتیم اگر چه این دو اختلال جز حیطه ی فعالیت گفتار درمانی به حساب می آید اما طیف فعالیت گفتار درمانی خیلی وسیع تر از این موارد خواهد بود.

وی افزود: گرچه گفتاردرمانی زیر شاخه علوم پزشكی و حوزه توانبخشی محسوب می گردد اما گاهی حتی در بین متخصصین نیز مشكل رایج به اشتباه در نظر گرفتن گفتاردرمانی به عنوان زیر شاخه ای از روان شناسی است.در اصل افراد تصور می كنند كه این رشته افراد را با ""گفتار"" درمان می كند مثل روان شناسی؛ در حالی كه در این رشته به صورت علمی فرایند تولید گفتار و مشكلات مربوط به آن بررسی و درمان می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، ادامه داد: گفتار درمانی یكی از شاخه های توان بخشی است كه به درمان و ارزیابی اختلالات مرتبط با گفتار (speech) و زبان (language) می پردازد در واقع ما انسان ها از طریق گفتار و زبان با همدیگر ارتباط برقرار كرده از این طریق خواسته ها، ایده ها و افكار مان را به همدیگر منتقل می كنیم و گفتار و زبان بخش خیلی مهمی از ارتباط ما را تشكیل می دهند كه در رشته گفتار درمانی به این بخش مهم پرداخته می شود.

قسیسین با اشاره به این كه در رشته های توانبخشی؛ فیزیوتراپی، كاردرمانی، ارتوپدفنی، شنوایی شناسی و بینایی سنجی هدف درمان پزشكی نیست، بیان كرد: در این رشته ها هدف بالا بردن توانایی های فرد در آن حیطه مورد نظر است تا بتواند به بهترین شكل به استقلال برسد، در گفتار درمانی هم هدف این است كه فرد براساس توانایی هایی كه دارد بتواند با هم نوع خودش ارتباط برقرار كند و از این طریق كیفیت ارتباطی و زندگی بهتری داشته باشد

مدیر گروه گفتار درمانی دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، افزود: در واقع گفتار درمان گر ارتباط را مد نظر دارد و تلاش می كند با درمانی كه انجام می دهد ارتباط را بهبود ببخشد، فعالیت های گفتار درمان ها حیطه بسیار وسیعی از كودكان تا بزرگسالان دارد از كودكانی كه دچار كم شنوایی، اوتیسم، عقب ماندگی ذهنی و غیره می شوند تا بزرگسالانی كه به دلیل آسیب های مغزی دچار مشكل در برقراری ارتباط شده اند.

قسیسین خاطرنشان كرد: گفتار درمان گر نه تنها ارتباط به عبارتی گفتار و زبان را اصلاح می كند بلكه به اصلاح و بهبود محیط زندگی فرد هم می پردازد تا شرایط مساعدتری را برای برقراری ارتباط فرد بوجود بیاورد. .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان، در پایان ضمن قدردانی از زحمات این جامعه بیان داشت كه اولین روز اردیبهشت ماه مصادف با زاد روز استاد سخن سعدی شیرازی روز ملی گفتار درمانی نامگذاری شده و این روز را بر همه گفتار درمان گران تبریك گفت.

انتهای پیام/

معصومه صادقی
   تاریخ: ۰۴:۵۲ - ۰۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۴