دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

مفاد آئین نامه دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مفاد آئین نامه دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت

دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی امروز (سه شنبه) طی نشستی مجازی با شركت مدیران اطلاع رسانی پزشكی، امور پژوهشی، امور آموزشی، مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، روابط عمومی و چند تن از اعضای هیات علمی گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی، مفاد آئین نامه دبیرخانه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در ابتدای این نشست، ساختار آئین نامه مورد تبادل نظر شركت كنندگان قرار گرفت كه دكتر كیان نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه طی سخنانی بر لزوم استفاده از تجربه دیگر دانشگاه های كشور در تكمیل این آئین نامه تاكید كرد.

دكتر كیانوش عبدی مدیر اطلاع رسانی پزشكی دانشگاه در این خصوص گفت: پیش از این، نظرها و پیشنهادهای جمعی از اعضای هیات علمی و هیات رئیسه دانشگاه در تدوین و تصویب آئین نامه دبیرخانه لحاظ شده، ضمن آنكه با مروری بر آئین نامه دیگر دانشگاه ها، مشخص شده است كه ساختار آئین نامه همه دانشگاه ها دارای یك چارچوب است و تفاوت هایی در عناوین آنها وجود دارد.

وی تصریح كرد كه برای ملزم كردن همه دانشگاه ها به اجرای این آئین نامه، می توانیم از همكاری دكتر خرم خورشید معاون محترم تحقیقات دانشگاه در این زمینه بهره بگیریم.

دكتر سهیلا شهشهانی پور مدیر امور آموزشی و تحصیلات تكمیلی دانشگاه، با تاكید بر لزوم اجرای بخش ترجمان دانش جهت دفاعیات دانشجویان مقطع دكتری، گفت: اینكه ترجمان دانش در چه قالبی ارائه بشود و بحث ترجمان دانش در پروپوزال ها چگونه لحاظ شود، می تواند در آئین نامه مشخص گردد.

وی با اشاره به توان كمیته تحقیقات دانشجویی برای برگزاری كارگاه های خاص ترجمان دانش برای دانشجویان، افزود: با توجه به صراحت دستورالعمل وزارت بهداشت، این مبحث برای مقطع دكتری الزامی است، ولی برای دانشجویان كارشناسی ارشد هم كه حدود 600 تن می باشند، مهم است.

دكتر ممتاز عضو هیات علمی دانشگاه نیز برگزاری كارگاه ترجمان دانش برای اساتید را نیز لازم دانست و گفت كه اگر نسبت به این موضوع به اعضای هیات علمی اطلاع رسانی شود، آنان نیز می توانند به دانشجویان راهنمایی لازم را ارائه بدهند.

وی همچنین، منابعی مانند كتابی كه توسط دانشگاه علوم پزشكی ایران تالیف شده را معرفی كرد كه می تواند به گروهها و اساتید در این زمینه كمك كند.

دكتر فرین سلیمانی مدیر مركز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال دانشگاه نیز در این زمینه، بر لزوم طراحی ابزاری برای اجرای این بخش جهت پروژه های تحقیقاتی و همچنین، پایان نامه های دانشجویان با یك روش مشخص، تاكید كرد.

وی همچنین، ابزاری را كه دانشگاه علوم پزشكی تهران مورد استفاده قرار می دهد را معرفی كرد و در عین حال، گفت: این ابزار كاملی برای كار ترجمان دانش دانشجویان است و گروه های آموزشی و مراكز تحقیقاتی می توانند با توجه به نقاط ضعف و قوت دانشگاه، آن را با تغییراتی مورد استفاده قرار بدهند.

دكتر شهشهانی پور نیز پیشنهاد كرد كه اگر وزارت بهداشت ابزاری در این زمینه در اختیار دارد، از آن استفاده شود و یا از تجربه موفق سایر دانشگاه ها در این خصوص بهره گرفت.

دكتر عبدی با اشاره به نقش ترجمان دانش در دو قسمت از سامانه پژوهان، گفت: در دو قسمت از سامانه پژوهان، " پیام ترجمان دانش برای مردم " و " پیام ترجمان برای سیاستگذاران " مشخص شده است.

وی پیشنهاد كرد كه با جلب مشاركت مدیران گروه های آموزشی و روسای مراكز تحقیقاتی، ابزار لازم ارائه بشود تا برای پایان نامه های دكتری مورد استفاده قرار بگیرد و برای پایان نامه های ارشد نیز در مرحله دفاع ، استفاده شود.

وی افزود: مسئول و كارشناسان ترجمان دانش می توانند با هماهنگی مدیر محترم امور آموزشی، در اولین جلسه گروه های آموزشی كه برگزار خواهد شد، شركت كنند و مدیران گروه ها را نسبت به فرآیند ترجمان دانش آگاه كنند.

دكتر فریبا یادگاری مدیر پژوهش دانشگاه در ادامه نشست، گفت: امسال جلسات مشترك بین مدیران آموزشی و مدیران پژوهشی بتناوب خواهیم داشت و در این جلسات مشترك، به مباحث مربوط به ترجمان دانش پرداخته خواهد شد.

دكتر شهشهانی پور نیز در همین ارتباط گفت: سابق براین، مدیران گروه های آموزشی یك ماه در میان، در جلسات مشترك با پژوهش شركت می كردند و اگر از زمان برگزاری اولین نشست مشترك امسال مطلع شوم، می توانیم با همكاری كارشناسان آموزشی، و مشاركت مدیران آموزشی و پژوهشی، چارچوبی را برای اجرای ترجمان دانش دانشجویان مشخص كنیم.

وی افزود: می توانیم فعلا، یك بند در آئین نامه اضافه و به تصویب برسانیم كه براساس آن، ترجمان دانش از الزامات دفاع مقطع دكتری قرار بگیرد و برای انجام دفاعیه دكتری، اجرای ترجمان دانش لازم باشد. و برای پایان نامه های كارشناسی ارشد بعدا تصمیم گیری شود.

در ادامه، دكتر عبدی پیشنهاد كرد كه علاوه بر اشتراك گذاری ابزار معرفی شده خانم دكتر سلیمانی و نظرخواهی از دیگر اساتید، جلسه ای در هفته آینده با مدیر محترم امور آموزشی داشته و نسبت به فرمت های لازم برای دانشجویان تحصیلات تكمیلی تصمیم گیری شود. ضمن اینكه می توانیم در مجلات دانشگاه نیز مانند ژورنال های خارجی، بخشی را به ترجمان دانش اختصاص بدهیم.

در پایان این نشست مجازی، دكتر حسین محققی كمال مسئول دبیرخانه ترجمان دانش دانشگاه با جمع بندی نظرها و پیشنهادهای ارائه شده، گفت: قرار شد كه بخشی در مجلات دانشگاه، به ترجمان دانش اختصاص یابد، ضمن آنكه ابزارهای موجود از سوی اعضای محترم هیات علمی به اشتراك گذاشته شود تا نظر دیگر اساتید در خصوص آنها جمع آوری و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

وی افزود: كارگاه های آموزشی جهت اساتید، دانشجویان و كارشناسان، برنامه ریزی و اجرا خواهد شد. و با بارگذاری فیلم آموزشی كه در این خصوص تهیه شده، می توان به اطلاع رسانی در این زمینه كمك كرد.

دكتر محققی همچنین برگزاری نشست مشتركی با مدیریت امور آموزشی در هفته آینده را در دستور كار قرار داد، و تصمیم گیری در خصوص تدوین دستورالعمل ها و راهنماهای این بخش را به جلسه بعد موكول كرد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۱:۳۰ - ۳۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴