دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

اصفهان نشان شهر دوستدار كودك را دریافت كرد
 
اصفهان- ایرنا- اصفهان برای نخستین بار در كشور، نشان "شهر دوستدار كودك" را روز سه شنبه در آیینی با حضور نمایندگان یونیسف و وزارت كشور و استاندار و شهردار اصفهان دریافت كرد.
اصفهان نشان شهر دوستدار كودك را دریافت كرد اصفهان- ایرنا- اصفهان برای نخستین بار در كشور، نشان ""شهر دوستدار كودك"" را روز سه شنبه در آیینی با حضور نمایندگان یونیسف و وزارت كشور و استاندار و شهردار اصفهان دریافت كرد.

به گزارش ایرنا، شهر دوستدار كودك شهری است كه نیازهای كودكان را در كانون توجه قرار داده و تلاشی در راستای توسعه، مناسب سازی و بسترسازی از منظر كالبدی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شهر برای فعالیت كودكان است تا آن ها نیز مانند سایر شهروندان منطبق با نیازهایشان بتوانند در شهر زندگی كنند.

شهر دوستدار كودك زمینه ساز رشد و ارتقای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی شامل امنیت، نشاط و سلامت كودكان است. اصفهان از سال 97 به عنوان آزمایشی شهر دوستدار كودك انتخاب شد كه طی این مدت شهرداری اصفهان با تعامل با ذینفعان، گزارش وضعیت سنجی كودكان و برنامه اقدام اجرایی را در 10 گام در این زمینه تدوین و تهیه كرد.

در ادامه این روند، چشم انداز برنامه اقدام شهر دوستدار كودك با مشاركت فعال و برگرفته از ایده های گروه های ذینفع در این زمینه، تدوین شد.

شهر دوستدار كودك شهری است كه كودكان، مركز توجه در برنامه ریزی های شهری بوده و با مشاركت اجتماعی كودكان برای شكوفایی استعدادها، عادلانه و بدون تبعیض و قابل دسترس برای همه كودكان، ایمن و امن، خانواده محور با والدین آگاه، مشاركت جو با تعاملات اجتماعی گسترده است.

ابتكار شهرهای دوستدار كودك در سال 1996 توسط یونیسف و برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد معرفی شد تا قطعنامه های تصویب شده در دومین كنفرانس سازمان ملل متحد در مورد اسكان بشر را اجرایی كند.

براین اساس رفاه كودكان، شاخص نهایی یك زیستگاه سالم ج، جامعه دموكراتیك و حاكمیت مطلوب است.

در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر شهرهای دوستدار كودك بوده ایم، این رسد نشانه ای مثبت از اهمیت این برنامه برای شهرداری ها و دیگر نقش آفرینان محلی است، امروزه شهرهای دوستدار كودك 30 میلیون كودك در 38 كشور جهان را پوشش می دهند.

در زمان حال در غرب آسیا شهرهای عمان از كشور اردن و شارجه امارات عضو شبكه شهرهای دوستدار كودك هستند و اصفهان سومین شهر در غرب آسیا خواهد بود.

تعداد كودكان زیر 15 سال استان اصفهان بیش از یك میلیون و 103 هزار و 546 نفر و تعداد جوانان 15 تا 29 سال بیش از یك میلیون و 207 هزار و 854 نفر است.

شهردار اصفهان، هدف از عضویت در شهر دوستدار كودك را احساس امنیت و مسئولیت برای كودكان دانست و گفت: كودكان باید كارگذار حوزه توسعه پایدار باشند و به نیازهای اولیه دسترسی داشته باشند.

قدرت الله نوروزی روز سه شنبه در آیین اعطای نشان كاندیداتوری شهر دوستدار كودك یونیسف به اصفهان افزود: در سال 1989 كنوانسیون حقوق كودك در سازمان ملل تصویب و سال 1372 ایران به این كنوانسیون حقوق بشری پیوست.

وی با بیان اینكه تاكنون همه شهرهای جهان به جز آمریكا به كنوانسیون حقوق كودك پیوستند، تصریح كرد: ایران تاكنون به كنوانسیون های متعددی پیوسته و در سال 1996 هم به شهر دوستدار كودك پیوست.

شهردار اصفهان ادامه داد: تاكنون سه هزار شهر در دنیا به شهر دوستدار كودك پیوستند و اصفهان اولین شهر پایلوت شهر دوستدار كودك است كه این اقدام می تواند همانند اقدامات دیگر برای كشور الگو باشد.

وی بیان كرد: هدف از پیوستن به شهر دوستدار كودك این است كه همانند شرایط فرهنگی و سنتی كشور عمل كرده و نیازهای كودكان تامین شود.

برچسب ها
- شهرداری اصفهان
- اصفهان
- كودكان كار
- یونیسف
- مشاركت اجتماعی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۳۳ - ۱۴/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲