دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

ارائه خدمات گفتار درمانی در مراكز توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی
 
مشهد - سرپرست بهزیستی خراسان رضوی از ارائه خدمات گفتار درمانی در مراكز توانبخشی زیر نظارت بهزیستی به كودكان دچار اختلالات زبانی و گفتاری خبر داد.
ارائه خدمات گفتار درمانی در مراكز توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی مشهد - سرپرست بهزیستی خراسان رضوی از ارائه خدمات گفتار درمانی در مراكز توانبخشی زیر نظارت بهزیستی به كودكان دچار اختلالات زبانی و گفتاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود فیروزی اظهار كرد: مراكز توانبخشی روزانه و شبانه روزی بهزیستی در همه رده های سنی، خدمات گفتار درمانی به توان خواهان ارائه می كنند كه این امر موجب افزایش توانمندی مددجویانی می شود كه به دلایل مختلف مثل كم توانی ذهنی، اوتیسم، كم شنوایی، فلج مغزی و آسیب ها و بیماری های مغزی بزرگ سالان دچار انواع اختلالات گفتار و زبان شده اند و از مهم ترین ابزار ارتباطی محروم اند.

این شنوایی شناس، بخشی از مشكلات گفتار را مربوط به نقص دستگاه شنوایی دانست و گفت: گفتار درمان گران، خدمات بسیار گسترده ای به توان خواهان بهزیستی ارائه می كنند كه بخشی از این خدمات در مراكز دولتی و قسمتی در مراكز غیردولتی و مراكز عمومی درمانی ارائه می شود.

به گفته فیروزی، در حال حاضر 80 مركز توانبخشی روزانه در سراسر استان فعال هستند كه كودكان كم شنوا، كم توان ذهنی، دارای اختلال اوتیسم، دارای معلولیت جسمی حركتی كه اغلب مشكلات گفتاری نیز دارند را آموزش می دهند و روش های درمانی خاصی را برای رفع این مشكلات به كار می برند.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، نام گذاری روز تولد سعدی شیرین سخن و روز ملی گفتار درمانی را یكی از تصمیمات خوب در كشورمان دانست و گفت: شیخ سعدی، به استاد سخن و معلم اخلاق و رفتار انسانی در جهان شهرت دارد كه این امر موجب افتخار ایرانیان است.

وی افزود: كودكان ما از ابتدای سن ادراك در خانواده و محیط اطراف از جمله رسانه های جمعی، با سخنان و حكایات سعدی كه از شیرین ترین قصه های زبان فارسی است آشنا می شوند و از همان دوران كودكی، او را در ذخیره فرهنگی خود قرار می دهند كه یكی از انباشته های فكری او تا پایان زندگی محسوب می شود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی متذكر شد: كودكانی كه از نعمت گفتار و زبان برخوردار هستند، می توانند این یادگار ادبی و فرهنگی را بهتر و كامل تر درك و طعم شیرین سخن پراكنی این استاد اخلاق و انسانیت را احساس كنند.

وی از والدین و خانواده ها خواست ارزش زبان و گفتار در كودكان خود را بشناسند و از همان ماه های اول تولد در گفتار و تكلم او دقت لازم را داشته باشند كه بتوانند به موقع برای رفع نقایص گفتاری، ارتباطی و زبانی او اقدام كنند.

فیروزی، نقص گفتار و زبان را ویژگی مشترك در كودكان دچار معلولیت شنوایی، معلولیت گفتاری، كودكان اوتیستیك، كودكان كم توان ذهنی و برخی دیگر از معلولیت ها دانست و گفت: بیشتر مشكلات گفتاری و زبانی با كمك گفتار درمان گرها و ادیولوژییست ها و لوازم كمك توانبخشی قابل رفع است.

به گفته سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، اگر خانواده به موقع در شناسایی مشكل گفتار و زبان كودك اقدام و درمان را آغاز كند، مشكل تا حدود زیادی قابل حل است.

وی تأكید كرد: عدم توان زبانی و گفتاری كافی به خصوص در كودكان، علاوه بر كم توانی در بیان خواسته ها و ایجاد ارتباط برای زندگی اجتماعی، سبب سرخوردگی و خجالت زدگی در بین هم سالان می شود كه مشكلات كودك را مضاعف می سازد.

فیروزی تصریح كرد: به همین دلیل، وظیفه والدین برای سلامت زبان و گفتار كودكانشان سنگین است و از هیچ گونه نقص و اشكالی در بیان، ارتباط، زبان، شنوایی و گفتار در فرزندشان غفلت كنند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۲۲:۱۶ - ۰۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۲