دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

مراكز "كاهش آسیب" تهران زیر ذره بین بهزیستی؛ عملكردها شفاف می شود
 
تهران- ایرنا- معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: نظارت و بررسی فعالیت مراكز كاهش آسیب جهت رفع مشكل ها و نقص ها در این استان توسط كارشناسان و ناظران مقیم بهزیستی به صورت مستمر انجام می شود.
مراكز تهران- ایرنا- معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: نظارت و بررسی فعالیت مراكز كاهش آسیب جهت رفع مشكل ها و نقص ها در این استان توسط كارشناسان و ناظران مقیم بهزیستی به صورت مستمر انجام می شود.

"محسن فتاپور" روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در بازدیدهایی كه از ابتدای امسال آغاز شده است، برخی مراكز مشكلات قبلی را برطرف كردند و برخی نیز این اقدام را انجام ندادند و نواقص زیادی در ارایه خدمات به جامعه هدف داشتند.

وی افزود: تكرار مشكلات منجر به تشدید اعمال قانون می شود اما برخی از موسسه ها به جای حل مشكلات و رفع نواقص به دنبال ایجاد تشنج و رسانه ای كردن مشكلات شده اند؛ ضمن اینكه رسانه ای شدن مشكلات عاملی بر برخورد نكردن با متخلفان نخواهد بود.

فتاپور با بیان اینكه اداركل بهزیستی استان تهران دارای بیش از 30 مركز در حوزه كاهش آسیب است گفت: این مراكز خدمات تخصصی اعم از آموزش و اطلاع رسانی، خدمات توزیع سرنگ و سوزن، ارایه اقلام بهداشتی و یك وعده غذای گرم به معتادان تزریقی به صورت رایگان ارایه می كند و در برخی از مراكز كاهش آسیب، خدمات متادون درمانی نیز در كنار سایر خدمات ارایه می شود.

وی ادامه داد: با توجه به تامین اعتبارات این مراكز توسط سازمان بهزیستی، این اداره كل نظارت مستمری بر عملكرد مراكز دارد و به منظور بررسی دقیق تر در سال 1399 بازدید به صورت ناظر مقیم در مراكز صورت پذیرفت.

فتاپور گفت: در بازدیدها محرز شد آمار و اطلاعات ارایه شده توسط برخی موسسه ها با واقعیات موجود تطبیق ندارد و تعداد مراجعه كنندگان كمتر از آمار ارایه شده است.

وی اضافه كرد: بنابراین مطابق با قانون نسبت به واقعی نمودن میزان داروی متادون دریافتی مراكز متخلف اقدام شد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان تهران گفت: در واقع این امر منجر به جلوگیری از هدر رفت منابع شده است و هیچ نقشی در رهاسازی مددجویان نداشته است.

وی توضیح داد: برخی از موسسه ها دلیل مراجعه نكردن مددجویان را رعایت پروتكل های بهداشتی بیان و اعلام كرده اند كه تنها در روزها زوج فعالیت می كنند (دستورالعمل مراكز سرپایی)؛ این در حالی است كه طبق دستورالعمل مراكز كاهش آسیب دارای واحد متادون، موظفند بیماران خود را در 2 گروه زوج و فرد تقسیم و هر روز به مددجویان خدمات ارایه كنند.

وی با اشاره به تخلف برخی از مراكز گفت: سال گذشته برخی از موسسه ها با بزرگ نمایی و سیاه نمایی فعالیت های اداره كل بهزیستی این نوع برخورد را به رهاسازی معتادان متجاهر نسبت داده اند.

فتاپور ادامه داد: این در حالی است كه مراكز یاد شده در عمل مدجویی نداشته اند كه رهاسازی شده باشد و تنها 10 الی 20 درصد از داروی متادون مركز كاهش پیدا كرده است.

وی اضافه كرد: در این كاهش سهمیه تلاش شده است آمار واقعی بیماران مراكز در نظر گرفته شود تا آسیبی به مددجویان نرسد.

فتاپور تاكید كرد: مراكز كاهش آسیب 9 فعالیت دارند كه مددجویان می توانند از سایر خدمات استفاده كنند و موسسه ها نیز ضروری است به جای تكیه صرف بر متادون در مراكز كاهش آسیب، سایر خدمات خود را تقویت كنند.

وی بیان داشت: اعتبارات مراكز كاهش آسیب با توجه به تفاهم نامه های مشترك سازمان بهزیستی كشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر و بر اساس سرانه تعیین شده تامین می شود.

فتاپور گفت: تمام صاحبان امتیاز مراكز، آگاهی لازم نسبت به سقف اعتبارات دارند و این اداره كل نیز نسبت به پرداخت اعتبارات تخصیص یافته به مراكز برحسب عملكرد واقعی اقدام كرده است.

به گزارش ایرنا، 30 مركز كاهش آسیب در استان تهران فعال است كه در این مراكز 9 خدمت به مددجویان ارائه می شود.

برچسب ها
- متادون
- ستاد مبارزه با مواد مخدر
- اداره كل بهزیستی استان تهران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۲ - ۰۵/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۶