دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

نارضایتی معلولان از عدم اجرای مناسب سازی/چرا معضلات معابر شهری برای تردد معلولان كردستانی برطرف نمی شود؟
 
گروه استان ها - معلولان شهرستان قروه از عدم اجرای مناسب سازی معابر و بی توجهی مسئولان به خواسته های شان گله مندند.
نارضایتی معلولان از عدم اجرای مناسب سازی/چرا معضلات معابر شهری برای تردد معلولان كردستانی برطرف نمی شود؟
گروه استان ها - معلولان شهرستان قروه از عدم اجرای مناسب سازی معابر و بی توجهی مسئولان به خواسته های شان گله مندند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قروه، معلولیت محدودیت نیست، معلول آمده است تا ثابت كند كه می تواند جزو بهترین ها باشد، گرچه از نظر فیزیكی و با وجود برخی نقص عضوها، محدودیت هایی دارد اما با برخورداری از ایمان، اراده راسخ و پولادین و پشتكار می توانند به قله های افتخار و امید برسد، انسان های با باور قوی و امیدواركننده كه با عزمی مثال زدنی و وصف ناپذیر دوشادوش آحاد جامعه در جهت توسعه و آبادانی كشور و استان نقش آفرینی می كنند.

این روزها معلولان استان كردستان به ویژه جمعی از معلولان شهرستان قروه نسبت به عدم توجه به خواسته هایشان گلایه هایی دارند، آنان می گویند هیچ گونه اقدام مثبتی برای مناسب سازی معابر اصلی، ورودی بوستان ها، ساختمان های اداری، پیاده روها و اجرای قانون جذب و استخدام 3 درصد معلولان انجام نشده است و این وضعیت درحالی است كه هرساله در 3 دسامبر مصادف با 13 آذرماه روز جهانی معلولان، این دغدغه ها مطرح و مسئولان استانی و شهرستانی وعده های رنگارنگ البته بدون ضمانت اجرایی به آنان می دهند!

چند نفر از معلولان شهرستان قروه با تماس با خبرنگار این رسانه، خواستار انعكاس مشكلات و دغدغه های خود شدند كه مشروح آن از نظر خوانندگان محترم می گذرد:

«طاها كرم پور» یكی از دانشجویان معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی در قروه كه به شدت پیگیر انعكاس مشكلات معلولان در سطح استان و شهرستان است، در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با ابراز نارضایتی از بی توجهی مسئولان اظهار داشت: یكی از مشكلات اساسی و مهم معلولان شهرستان قروه عدم مناسب سازی معابر، پیاده روها، اماكن عمومی برای افراد دارای ویلچر است كه با عبور از خیابان وسایل نقلیه آنها را به شدت رنج می دهد.

وی افزود: برخی از معلولان سعی می كنند حضور كم رنگی در جامعه داشته باشند، چراكه در جامعه ما نحوه برخورد صحیح با آنان آموزش و فرهنگ سازی نشده و این از كم كاری و بی توجهی صدا و سیما كشور و استان كردستان است كه در بحث فرهنگ سازی و آگاهی به جامعه كار نكرده است.

كرم پور با عنوان اینكه عدم مناسب سازی امكان عمومی و معابر در قروه مانع حضور معلولان در میان جامعه شده است، بیان كرد: مسئولان شهرستان قروه هیچ گاه به فكر حل مشكلات ما نبوده اند و حقوق معلولان را درگدا پروری و اقدامات تحقیرآمیز مانند توزیع سبدهای حمایتی خلاصه كرده اند.

«لیدا میهمی» یكی از بانوان معلول شهرستان قروه نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم به بیان برخی از مشكلات این قشر اشاره كرد و گفت: عدم مناسب سازی محیط شهری نه تنها معلولان بلكه سالمندان و سایر افراد جامعه را هم با مشكل روبه رو كرده است. بارها مشكلاتمان را در جلسات و به صورت حضوری به گوش مسئولان رسانده اما انگار به مذاقشان خوش نیامده و تا حالا كاری برایمان نكرده اند.

وی افزود: كوچكترین اقداماتی هم كه در برخی از معابر و وروی ها انجام شده، فقط از سر رفع تكلیف و كاملاً غیر استاندارد انجام شده است، مصالح نامناسب، شیب تند، جدول عریض بدون پل یا پل فلزی شیاردار و اختلاف سطح پیاده رو با خیابان ساختمان اداری بدون رمپ و با پله زیاد است.

میهمی بیان كرد: حرف دل معلولان زیاد و مشكلات و موانع پیش رو نیز بسیار بیشتر است، سازمان بهزیستی هم نسبت به مطالباتمان بی توجه است, بارها از طریق نامه و سامانه پیامكی مشكلاتمان را به فرمانداری، استانداری، شهرداری و سازمان بهزیستی جهت انعكاس مشكلات سد معبر ارجاع داده اما دریغ از گوش شنوا؛ احتمالاً قانون حمایت از معلولان برای مسئولان شهرستان قروه یا ابلاغ نشده یا ناخوشایند است چراكه به یك بند از آن هم عمل نكرده اند، اگر به قوانین تصویب شده عمل كنند قطعا دنیا گلستان خواهد شد.

وی یكی از بندهای قانون اجرانشده معلولان را مربوط به صدا و سیما خواند و اظهار كرد: صدا و سیما نقش فرهنگ سازی را در مناسب سازی اماكن برای معلولان دارد، آنان باید حامی ما باشند و در طول هفته بخشی از برنامه هایشان را به انعكاس مشكلاتمان اختصاص دهند اما آیا مهم رعایت و اجرایی می شود؟!

این بانوی معلول قروه ای تامین زمین رایگان برای تعاونی مسكن معلولان را یكی دیگر از دغدغه های این قشر خواند و گفت: كدام اداره، كدام خودپرداز یا بانك های سطح شهر وجود دارد كه یك معلول ویلچری، معلول كوتاه قامت، یا فرد عصایی بتواند به تنهایی كارهایشان را بدون كمك گرفتن از مردم انجام دهند؟

مدیركل بهزیستی استان زنجان از فضای نامناسب شهری برای معلولان انتقاد كرد
مناسب سازی فضای عمومی برای معلولان در مازندران متوقف شد + فیلم
«صباح سلطانی» از دیگر معلولان شهر ستان قروه نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با ادعای اینكه جلسات مناسب سازی در طول سالیان گذشته فرمالیته و نتایجی نداشته است، افزود: كم كاری های بهزیستی و شهرداری كاملاً ملموس و مشهود است. متأسفانه بسیاری از معلولان به دلیل عدم دسترسی، عدم مناسب سازی امكان عمومی، نبود درك صحیص از قانون و اولویت قرار نگرفتن مطالبات آنان از سوی مسئولان، گوشه نشین و افسرده شده اند و مدیران قانون گریز این موضوع را نیز درك نمی كنند.

وی افزود: اختصاص برنامه های صدا و سیما به مطالبات و مشكلات معلولان بسیار در استان ضعیف و متأسفانه در این زمینه ضعیف عمل شده است.

«زهره حنیفی» معلول دیگر شهرستان قروه نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم به یكی از مشكلات اصلی معلولان كه روزانه با آن دسته پنجه نرم می كنند و ذهن همه را به خود درگیر كرده است، اشاره و خاطرنشان كرد: طبق مصوبه مجلس در 26 اسفند سال 99، قانون سقط درمانی جنین های ناهنجار و ناقص الخلقه كه مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بود، منسوخ شد، این یعنی آغاز تولد میلیون ها انسان معلول كه هیچ گناهی ندارند اما باید متولد شوند تا عذاب بكشند.

وی با بیان اینكه اساس اقدامات جامعه از ریشه مشكل دارد، گفت: آیا با منسوخ كردن قانون سال 1384، تدابیر و تصمیمات جایگزین اندیشیده شده است؟

انعكاس و سخن گفتن مشكلی از ما حل نمی كند چراكه هدف مسئولان به حاشیه كشاندن معلولان، ناتوانی و مصرفی نشان دادن آنها است.

«صادق حسین زاده» رییس هیئت مدیره یكی از انجمن های شهرستان قروه درباره مشكلات این قشر گفت: مناسب سازی، دسترسی به تمام امكان عمومی، دستگاه های دولتی، ادارات، سازمان ها، موسسات، مجتمع های آموزشی، هنری، معابر و وسایل حمل و نقل عمومی براساس قانون باید اجرایی شود اما متأسفانه اجرایی نمی شود.

وی با بیان اینكه طبق قانون همه دستگاها موظفند فضا را برای افراد معلول مناسب سازی كرده و هر كسی از این قانون تخطی كند به مراجع قضایی معرفی خواهد شد، افزود: شهرداری ها حق صادر كردن پایان كار به مجتمع های مسكونی و تجاری، درمانی و آموزشی بدون مناسب سازی را ندارند.

حسین زاده از مشكلات خدمات بهداشتی و درمانی سخن به زبان آورد و گفت: هزینه های بالا و گرانی وسایل توان بخشی منجر شده بسیاری از معلولان شهرستان قروه همواره از كمبودها رنج ببرند؛ بسیاری از معلولان تحت پوشش درمانی نبوده و متأسفانه از خدمات بهره مند نمی شوند.

وی با ذكر اینكه قانونگذار حق استفاده از تمامی امكانات و خدمات فرهنگی، هنری، آموزشی و ورزشی به معلولان را داده است، خاطر نشان كرد: متاسفانه تا كنون معلولان دراین زمینه استفاده مطلوب و درستی از امكانات رفاهی و تفریحی نداشته ند؛ همچنین هزینه تحصیل معلولان در تمام دانشگاه ها رایگان است كه برخی از دانشگاه ها این مهم را نیز رعایت نمی كنند.

معلول كردستانی می گوید: باید 3 درصد از استخدامی ها به معلولان اختصاص یابد اما متأسفانه در استخدامی ها به ویژه بانك ها و دستگاه های نیمه دولتی شرط بر موضوع سلامت گذاشته اند در حالی كه معلولان نخبه و با استعداد با تحصیلات آكادمی زیادی در سطح شهرستان وجود دارد.

وی عدم تامین سكن معلولان را یكی دیگر از دغدغه های این قشر خواند و عنوان كرد: طبق قانون در صورت تشكیل تعاونی، باید زمین رایگان دراختیار معلولان قرار بگیرد، اما با تشكیل این تعاونی در شهرستان قروه متاسفانه مسكن و شهرسازی در این راستا كوتاهی كرده و هركس بهانه های مختلفی می آورد.

حسین زاده مدعی شد: بهزیستی قروه نسبت به قطع مستمری 30 نفر از معلولان این شهرستان بدون هیچ دلیلی اقدام كرده است كه انتظار می رود این مشكل برطرف شود.

این جوان معلول قروه ای با تأكید بر اینكه باید حضور افراد معلول در اجتماعات و حوزه های مختلف فراهم شود، گفت: طرح جوان سازی جمعیت با تصویب مجلس مانع غربالگری در جریان بارداری مادران شده و انتظار می رود اگر این قانون توسط شورای نگهبان تأیید و اجرایی شود، دولت نیز در بحث پیشگیری از تولد فرزندان معلول نهایت همكاری را داشته باشد.

به سراغ تعدادی از شهروندان قروه ای رفتیم تا از نظر آنها، وضعیت شهر و معابر را برای تردد معلولان جویا شویم. برخی از آنان معتقد بودند كه شرایط فعلی حتی بعضا شهروندان از لحاظ جسمانی سالم را نیز برای تردد به مشكل می اندازد چه برسد به معلولان! مشكلی كه نه تنها در این شهرستان، بلكه در سایر شهرستان ها نیز ملموس و مشهود است.

عباس سنتی، شهردار قروه نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ به این سؤال كه چرا معابر سطح شهر ویژه معلولان مناسب سازی نشده است، توضیح داد: معابر اصلی و فرعی این شهرستان كه در آن امكان تردد معلولان وجود ندارد شناسایی و طرح مطالعاتی آن برای مناسب سازی در دستور كار شهرداری قروه گرفته است.

وی با این وعده كه مناسب سازی معابر قروه از اواخر فرودین ماه سال جاری اجرا می شود، افزود: بر اساس این طرح، تمام نقاطی كه امكان تردد برای معلولان را محدود كرده است اصلاح خواهد شد و این قشر از جامعه اطمینان داشته باشند مجموعه شهرداری قروه سعی در بر طرف كردن مشكلات آنها را دارد.

شهردار قروه تصریح كرد: معلولان قروه می توانند طی درخواستی نیازمندی های خود را از شهرداری مطالبه كنند و ما نیز به عنوان دستگاه خدمت رسان آمادگی رسیدگی به مطالبات آنها را داریم.

سنتی با اشاره به وضعیت پارك ها و اماكن تفریحی قروه گفت: شهرداری آماده ارائه هر گونه پیشنهاد و درخواستی از سوی جامعه معلولان قروه برای نصب و تجهیز وسایل ورزشی و بازی در پارك ها و امكان تفریحی این شهرستان را دارد.

خبرگزاری تسنیم آماده انعكاس مسئولان استانی و شهرستانی در زمینه گزارش درج شده خواهد بود.

در ادامه تصاویری از وضعیت سطح شهر قروه ببینید:

منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۷:۵۱ - ۰۵/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۷