دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

غربالگری ژنتیك یكهزار و 750 خانوار لرستانی امسال انجام می شود
 
خرم آباد - ایرنا - مدیركل بهزیستی لرستان گفت: با هدف پیشگیری از تولد نوزادان با عوارض جسمی وحركتی، طرح غربالگری ژنتیك یكهزار و 750 خانوار 2 معلولی استان امسال انجام می شود.
غربالگری ژنتیك یكهزار و 750 خانوار لرستانی امسال انجام می شود خرم آباد - ایرنا - مدیركل بهزیستی لرستان گفت: با هدف پیشگیری از تولد نوزادان با عوارض جسمی وحركتی، طرح غربالگری ژنتیك یكهزار و 750 خانوار 2 معلولی استان امسال انجام می شود.

به گزارش ایرنا "كرم یاری" روز دوشنبه با اعلام این خبر به رسانه ها افزود: پارسال 143 خانوار سه و 43 خانوار چهار معلولی با پوشش 100 درصد غربالگری ژنتیك شدند و این برنامه در سالجاری برای یكهزار و 750 خانوار 2 معلولی استان اجرا می شود.

وی با اشاره به فعالیت چهار مركز غیردولتی و یك مركز دولتی مشاوره ژنتیك در استان اضافه كرد: پارسال یارانه ویزیت و مشاوره ژنتیك 358 زوج پرداخت شد و 878 زوج از خدمات آزمایش های ژنتیك بارداری، آمینوسنتز و سایر موارد مشابه با پرداخت یك میلیارد و 212 میلیون تومان بهره مند شدند.

یاری تصریح كرد: همچنین كمك های موردی بابت خدمات غیرپاراكلینیكی به 250 نفر با هزینه 2 میلیارد و 82 میلیون تومان ارائه شد.

وی همچنین اضافه كرد: در حال حاضر 300 كودك با اختلال اوتیسم در 2 مركز خرم آباد و بروجرد شناسایی و تحت حمایت هستند و به دلیل محدودیت های مالی تاكنون امكان راه اندازی مراكز مشابه در سایر شهرهای استان فراهم نشده است.

مدیركل بهزیستی لرستان گفت: این استان به لحاظ شیوع معلولیت رتبه دهم كشور را دارد و هم اكنون 20 هزار معلول با عارضه شدید و خیلی شدید تحت پوشش این سازمان هستند.

یاری افزود: اطلاعات 50 هزار نفر معلول در سامانه استان ثبت شده است كه حدود نیمی از این افراد دارای ضایعه نخاعی و جسمی حركتی هستند به نحوی كه بیش از 21 هزار بیمار با ضایعه جسمی و حركتی بیشترین تعداد جامعه معلولان استان را تشكیل داده اند كه خدمات مستمر و غیرمستمر بهزیستی را دریافت می كنند.

وی تصریح كرد: ضایعات بینایی، ذهنی، روانی، شنوایی و صوت و گفتار، عارضه سایر معلولان استان است و این سازمان به 2 هزار معلول در مراكز روزانه و شبانه ارائه خدمت می كند.

یاری گفت: با توجه به اهمیت غربالگری های ژنتیكی، سال گذشته قراردادهایی با برخی آزمایشگاههای استان منعقد و كمك هزینه هایی برای این مهم لحاظ شده، تا با انجام آزمایش های خاص ژنتیك، از تولد نوزادان با عوارض جسمی و حركتی تا حدودی پیشگیری شود.

برچسب ها
- غربالگری
- معلولیت
- لرستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۲۳ - ۰۶/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵