دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اجرای برنامه های آموزشی سالمندان در گروی واكسیناسیون كرونا
 
تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور گفت: شرایط اپیدمی كرونا موجب شد تا بسیاری از برنامه های آموزشی و مشاركتی سالمندان متوقف شود و اكنون اجرای این برنامه ها در گروی واكسیناسیون كرونای سالمندان است.
اجرای برنامه های آموزشی سالمندان در گروی واكسیناسیون كرونا تهران - ایرنا - رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور گفت: شرایط اپیدمی كرونا موجب شد تا بسیاری از برنامه های آموزشی و مشاركتی سالمندان متوقف شود و اكنون اجرای این برنامه ها در گروی واكسیناسیون كرونای سالمندان است.

حسام الدین علامه روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ارتقای سلامت جسمی سالخوردگان در هدف سوم سند سالمندان دیده شده است و به طورقطع وزارت بهداشت كه تولیت سلامت این سند را برعهده دارد، اقدامات لازم را انجام خواهد داد و تاكنون نیز كارهای خوبی انجام داده و سالمندان را در اولویت بندی ها قرار داده است به طوریكه واكسیناسیون اكنون برای اغلب سالمندان مقیم مراكز اقامتی بهزیستی انجام شده است.

وی اضافه كرد: به محض اینكه كار ورود واكسن های جدید یا تولید واكسن بومی اتفاق افتد واكسیناسیون سالمندان طبق اولویت بندی انجام شده و با نقشه راه تنظیم شده، تزریق خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان كشور گفت: انتظار می رود واكسیناسیون سالمندان با سرعت بیشتری انجام شود چراكه این گروه با خطرپذیری بیشتری روبرو هستند.

علامه با تاكید بر اینكه ذی نفعان نهایی سند سالمندان و برنامه های آنان، خود سالمندان هستند، گفت: چون بسیاری از برنامه های سالمندان به صورت حضوری برگزار می شود، اغلب برنامه های آنها به علت كرونا، لغو شده و این گروه از شرایط كرونا بسیار متاثر شده اند.

وی اظهار امیدواری كرد كه واكسیناسیون این گروه پرخطر هرچه زودتر انجام شود تا بتوان برنامه های مرتبط با سالمندان را در دستگاه های مختلف پیگیری و تشویق كرد.

به گزارش ایرنا، نتیجه یك مطالعه بین المللی نشان می دهد مناسب ترین شیوه توزیع واكسن كووید 19 این است كه افراد سالمند در اولویت قرار گیرند تا میزان مرگ و میر ناشی از این همه گیری كاهش یابد.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای ملی سالمندان كشور، درحال حاضر هشت میلیون و 400 هزار نفر از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند.

ارتقای سطح فرهنگی جامعه در خصوص پدیده سالمندی، توانمندسازی سالمندان، حفظ و ارتقاء سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سالمندان، تقویت حمایت های اجتماعی برای ارتقای سرمایه اجتماعی، توسعه زیرساخت های موردنیاز در امور سالمندی و تامین منابع مالی پایدار برای نظام حمایتی از سالمندان از اهداف سند ملی سالمندان است كه در مهرماه سال 99 به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و فروردین ماه امسال نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است.

سالمند فرد بالای 60 سال در نظر گرفته می شود و اگر در هر كشوری تعداد سالمندان بالاتر از 60 سال افزایش یابد، سطح توانمندی اقتصادی، رفاهی و اجتماعی را كاهش می دهد.

در همین حال سخنگوی ستاد ملی مقابله در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا از آغاز تزریق به افراد 80 سال به بالا از امروز (سه شنبه) هفتم اردیبهشت 1400خبر داد.

علیرضا رییسی افزود: آغاز واكسیناسیون فاز دوم كرونا از روز سه شنبه فقط برای افراد 80 سال به بالا خواهد بود. در اكثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الكترونیك این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مركز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واكسن كرونا دعوت می شوند.

وی اظهار كرد: ممكن است برخی افراد دارای پرونده الكترونیك سلامت نباشند كه در این زمینه مقرر شد همه روسای دانشگاه های علوم پزشكی در سراسر كشور، شماره تلفنی را از هفته آینده یعنی 11 اردیبهشت 1400 اعلام كنند تا افراد 80 سال به بالا كه با آنها تماس گرفته نشده، با آن شماره تلفن تماس گرفته و اطلاعات آنها جهت واكسیناسیون كرونا ثبت شود.

رییسی ادامه ادامه داد: بنابراین هیچ گونه مراجعه حضوری برای ثبت نام واكسیناسیون افراد 80 سال به بالا به مراكز بهداشتی و درمانی نخواهیم داشت و اطلاعات به صورت تلفنی اخذ و ثبت می شود.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- سالمندان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۷ - ۰۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۹