دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

«پریشانی روانی» از دست دهندگان شغل در پاندمی كرونابه روایت آمارها
 
«پریشانی روانی» از دست دهندگان شغل در پاندمی كرونا به روایت آمارها عضو شورای مركزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور، با بیان اینكه دوره طولانی انزوا و دوری اجتماعی ناشی از شیوع كرونا منجر به افزایش اختلالات تهدید كننده سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی، استرس شده است، با اشاره به تحقیقات جهانی انجام شده گفت: مطابق با تحقیقات انجام شده؛ زنان، جوانان و افرادی كه درآمد كمتری دارند و یا شغل و درآمد آنها در اثر شیوع كووید 19 كاهش یافته است، بیشتر از سایر گروه ها در رده بالای «پریشانی روانی" قرار دارند.
دكتر فریبرز درتاج با اشاره به نظرسنجی 19 تا 24 مارس 2020 مركز تحقیقات پیو، ظهار كرد: یك سوم آمریكایی ها با درآمد پایین در گروه «پریشانی بالا» قرار دارند و در مقابل تنها 17 درصد از افراد خانواده هایی با درآمد بالا سطح بالایی از پریشانی را تجربه می كنند. همچنین تنها 21 درصد از افرادی كه وضعیت اشتغال آنها تا كنون بی اثر از كرونا بوده در این گروه قرار می گیرند. وی با بیان اینكه زنان در هر سنی بیشتر از مردان در گروه «پریشانی روان بالا» قرار دارند، ادامه داد: 57 درصد از مادران در مقابل 32 درصد از پدران گزارش كرده اند كه سلامت روانی آنها به دلیل بیماری كرونا بدتر شده است. 49 درصد زنان در مقابل 40 درصد مردان گزارش كرده اند كه زندگی آنها با شیوع كرونا «بسیار» مختل شده است. به طور كلی زنان 16 درصد بیشتر از مردان تاثیرات منفی كرونا ویروس را بر سلامت خود گزارش كرده اند. همچنین داده های اخیر نشان می دهد كسانی كه به مواد مخدر پناه می برند سلامت روان منفی تری نسبت به سایرین دارند. رییس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، با اشاره به افزایش اختلالات روانی نظیر اضطراب، استرس و افسردگی، ادامه داد: این اختلالات به دلایل مختلفی نظیر ترس از بیمار شدن خود یا عزیزان، ركود اقتصادی، ترس از دادن شغل و بیكاری و برای بسیاری به دلیل عدم قطعیت از اینكه چه مدت این سبك زندگی غیر معمول و منزوی كننده ادامه خواهد یافت، اتفاق افتاده است. وی همچنین این را هم گفت كه مسائل مربوط به بهداشت روانی اغلب پس از بحران بروز می كند و نه در طول بحران و علاوه بر این اختلالات هنگامی كه مردم به زندگی عادی خود بازگشتند شاهد افزایش مشكلات بهداشت روان خواهیم بود. عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به نظر سنجی از 1062 آمریكایی در آوریل 2020، افزود: این نظرسنجی نشان داد كه نیمی از آمریكایی ها از مشكلات بهداشت روان در طول شیوع كرونا ویروس رنج می برند. همچنین 45 درصد از بزرگسالان سلامت روان منفی را گزارش كرده اند. به گفته درتاج، مطابق با نظرسنجی یادشده؛ 53 درصد از زنان و 37 درصد از مردان سلامت روان منفی گزارش كرده اند و 19 درصد به تاثیر منفی «بسیار بالا» آن بر سلامت روان خود اشاره داشته اند. همچنین گزارشات مربوط به اضطراب و افسردگی (با هم) 35 درصد، اضطراب 23 درصد، افسردگی 5 درصد، استرس بالا 27 درصد، استرس متوسط 53 درصد و استرس كم 20 درصد بوده است. قابل توجه است كه این آمار در افرادی كه در معرض خطر مشكلات مالی و شغلی بودند بیشتر بوده است. این استاد روانشناسی در ادامه با اشاره به نظر سنجی 19 تا 24 مارس 2020 مركز تحقیقات پیو گفت: مطابق با این نظرسنجی افرادی كه به دلیل شیوع ویروس كرونا در شرایط بد مالی قرار گرفته اند، پریشانی روانی بیشتری را نسبت به سایرین گزارش كرده اند. 18 درصد از آمریكایی های بزرگسال گزارش كرده اند كه هنگام فكر كردن به بیماری یا استرس، یك واكنش جسمی داشته اند.
عضو شورای مركزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور، با اشاره به نظرسنجی جدید مارس 2020 ایالات متحده، افزود: مطابق با این نظرسنجی 4 نفر از 10 آمریكایی گزارش كرده اند كه با پاندمی كووید 19 زندگی و سلامت روانی آنها «بسیار» یا «كمی» مختل شده است. همچنین 62 درصد اضطراب به دلیل نگرانی از بیمار شدن شخصی در خانواده، 36 درصد اضطراب به دلیل نگرانی از عدم پاسخگویی به درمان در صورت بیماری، 53 درصد كارگران اضطراب به دلیل تعطیلی محل كار یا كاهش ساعات كاری و از دست دادن شغل گزارش كرده اند.
وی ادامه داد: 66 درصد والدین كودكان زیر 18 سال كه با تعطیلی مهد كودك مواجه بودند نیز مختل شدن «بهزیستی روان» را گزارش كرده اند. همچنین 32 درصد از بزرگسالان به طور كلی احساس می كنند كه استرس و اضطراب ناشی از كرونا ویروس تاثیر منفی بر سلامت روان آنها و 14 درصد از این تعداد نیز معتقدند تاثیر منفی «زیادی» بر سلامت روان آنها گذاشته است.
منبع خبر:
روزنامه کائنات
   تاریخ: ۰۳:۰۵ - ۰۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۱