دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره باید تسلط كافی به فرهنگ ایرانی داشته باشند
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در سالروز "روانشناس و مشاور" (9 اردیبهشت ماه):

متخصصان حوزه روانشناسی و مشاوره باید تسلط كافی به فرهنگ ایرانی داشته باشند

دكتر سید جلال یونسی عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ضمن تبریك فرارسیدن سالروز روانشناس و مشاور گفت: متخصصان این حوزه برای داشتن كارآیی مطلوب در جامعه، باید تسلط كافی به فرهنگ ایرانی داشته باشند.

دكتر یونسی در گفت و گو با خبرنگار وبدای دانشگاه افزود: همه ما می دانیم این رشته ها از فرهنگ غرب نشات گرفته است، اما برای كاربردی كردن مباحث باید آنها را با فرهنگ ، ارزش ها و باورهای جامعه ایرانی تطبیق دهیم.

مشكلات مربوط به بیكاری ها و دوركاری ها، باعث بروز مشكلات روانشناختی بین زوجین شده است

دكتر یونسی با اشاره به شرایط كنونی جامعه و تاثیرات منفی كووید 19 بر مشكلات روانشناختی مردم ، گفت: مشكلات مربوط به بیكاری ها و دوركاری ها كه در دوران كرونا پیش آمده، باعث بروز مشكلات روانشناختی بین زوجین شده است، زیرا زن و شوهرها ساعت های طولانی در خانه در كنار یكدیگر هستند و وقت های زاید باعث ایجاد افكار زاید شده و افكار زاید موجب ایرادگیری و عیب جویی بین زوجین می شود.

وی افزود: خانه نشینی و بیكاری ناشی از شیوع كرونا، مشكلات بین زن و شوهرها را افزایش داده است، به طوری كه طی تحقیقات انجام شده، تعداد مراجعه خانواده های آمریكای در دوران كرونا به مشاوران و روانشناسان 8.5 برابر نسبت به پیش از دوران كرونا شده است.

یونسی كاهش تعاملات اجتماعی و از دست دادن عزیزان را از دیگر تاثیرات منفی شیوع ویروس كرونا برشمرد و همچنین با اشاره به اضطراب های مربوط به آینده شغلی، آینده جامعه و اینكه جامعه چگونه با مشكلات مقابله می كند، آن ها را جزو اضطراب های اجتماعی دانست كه باعث ایجاد دلهره، اضطراب، افسردگی و وحشت از آینده در افراد می شوند.

وجود درجه ای از نگرانی در مقابل ویروس كووید 19 تاثیر مثبت داشته و باعث هوشیاری فرد در مقابله با این ویروس می شود

استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برای جلوگیری از تاثیرات منفی كرونا بر زندگی مردم توصیه می كند، مردم شرایط موجود را بپذیرند و خود را با این شرایط سازگار كنند. وی با بیان این نكته افزود، طبق تحقیقات صورت گرفته مردم ما از مرحله انكار عبور كرده و این موضوع را پذیرفته اند و اكنون نوبت سازگاری است كه در این مرحله با سازگار كردن برنامه زندگی خود با شرایط موجود، میزان اضطراب و افسردگی كاهش یافته و كنترل می شود.

وی با تشریح مرحله سازگاری گفت: در مرحله سازگاری ضمن اینكه ما تلاش می كنیم زندگی خود را با شرایط موجود تطبیق دهیم ، حتما باید درجه ای از نگرانی را داشته باشیم، زیرا وجود مقداری از نگرانی باعث تاثیرات مثبت و هوشیاری بیشتر افراد می شود.

دكتر یونسی افزود: برای مثال با مقایسه میزان آمار تلفات اتوبان قم و چاده چالوس متوجه می شویم، میزان تصادفات و مرگ و میر اتوبان قم بیشتر از جاده پر پیچ و خمی مانند جاده چالوس است، زیرا رانندگان در اتوبان قم احساس آسودگی كامل می كنند و هیچ درجه ای از نگرانی را ندارند، بنابراین به صورت هوشیار عمل نمی كنند، اما در جاده چالوس، چون افراد درجه ای از نگرانی را دارند، هوشیارتر عمل می كنند، در نتیجه مشاهده می كنیم میزان تصادفات در این جاده كمتر است. بنابراین وجود درجه ای از نگرانی در مقابل ویروس كووید 19 نیز موثر بوده و باعث هوشیاری فرد در مقابله با این ویروس می شود.

عضو هیات علمی گروه آموزشی مشاوره در پایان این گفت وگو و در پاسخ به سئوالی در خصوص توسعه رشته مشاوره، از مسئولان فرهنگی، آموزشی و ذیربط برای كاربردی كردن و ارتقای كیفیت این رشته را درخواست كرد و گفت: ارتقای كیفیت رشته مهمتر از افزایش تعداد فارغ التحصیلان آن است و چه بهتر كه تنها دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در اینگونه رشته ها دانشجو بپذیرند، زیرا در این دانشگاه ها بر خلاف سایر دانشگاه ها، به كاربردی بودن دروس، برگزاری دوره های كارورزی و اجرای تكنیك ها توسط دانشجویان بیشتر دقت می شود و كیفیت آموزش دانشجویان بالاتر است.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۲۷ - ۰۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۴