دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

790 كودك كار تهرانی در مراكز بهزیستی پذیرش شدند
 
حبیب الله مسعودی فرید گفت: سال 1398 حدود 14 هزار كودك كار در مراكز شبانه و روزانه پذیرش كردیم كه این رقم در سال 1399 به 7 هزار رسیده است تنها دلیلش هم این است كه هم ما و هم NGOها خدمات را به منزل كودكان كار برده ایم مگر اینكه شرایط سختی مانند اعتیاد شدید والدین، آزار و اذیت، كودك آزاری، ...
790 كودك كار تهرانی در مراكز بهزیستی پذیرش شدند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور:
790 كودك كار تهرانی در مراكز بهزیستی پذیرش شدند حبیب الله مسعودی فرید گفت: سال 1398 حدود 14 هزار كودك كار در مراكز شبانه و روزانه پذیرش كردیم كه این رقم در سال 1399 به 7 هزار رسیده است تنها دلیلش هم این است كه هم ما و هم NGOها خدمات را به منزل كودكان كار برده ایم مگر اینكه شرایط سختی مانند اعتیاد شدید والدین، آزار و اذیت، كودك آزاری، سوءاستفاده و... وجود داشته باشد كه در این صورت كودكان را تحویل خانواده نمی دهیم و در مراكز نگه داری می كنیم.

اعتمادآنلاین| حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به این سوال كه آیا تعداد كودكان كار در پیك چهارم كرونا افزایش پیدا كرده است یا خیر؟ گفت: به طور كلی از ابتدای شروع طرح ساماندهی كودكان كار در تهران 790 كودك كار را در مراكز خود پذیرش كردیم كه تعداد زیادی از آنها مرخص شدند؛ یعنی یا خانواده ایرانی داشتند كه شناسایی كردیم و تحویل دادیم یا اینكه اتباع بودند و با هماهنگی اداره اتباع خانواده هایشان را شناسایی كرده و به آنها تحویل دادیم.

به گزارش برنا، او افزود: 80 درصد كودكان كار اتباع و 20 درصد آنها ایرانی هستند و رویكرد سازمان بهزیستی همواره این بوده بچه ها در كنار خانواده خود باشند به همین دلیل تلاش بر این داریم كه خانواده ها را شناسایی كنیم و پس از تحویل دادن كودك به آنها اقدامات حمایتی و توانمندسازی را انجام دهیم تا كودكان بتوانند در كنار خانواده خود و در خانه بمانند اما درخصوص كودكان كار اتباعی كه خانواده شان اقامت غیرقانونی دارند نمی توانیم كار حمایتی انجام دهیم بنابراین فقط با اخد تعهد از والدین، كودك را تحویل آنها می دهیم تا درمورد باقی اقدامات، اداره اتباع وارد عمل شود.

مسعودی فرید تصریح كرد: در حال حاضر از میان 790 كودك كاری كه در تهران پذیرش كردیم، 55 كودك در مركز ماندند چون یا خانواده آنها شناسایی نشده یا اینكه جزء اتباع بودند و هنوز نسبت آنها تایید نشده است اما باقی آنها به خانواده هایشان تحویل داده شدند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با تاكید بر اینكه رویكرد سازمان مبنی بر عدم حضور كودكان كار در مراكز است، گفت: سال 1398 حدود 14 هزار كودكان كار خیابانی را پذیرش كردیم كه 8 هزار كودك در مراكز روزانه و 6 هزار كودك در مراكز شبانه بودند اما تمركز ما بر این است كه كودكان را در مراكز نگه نداریم، آنها را تحویل خانواده شان دهیم و اقدامات حمایتی خود را به منزل آنها ارائه دهیم نه اینكه 50_100 كودك را در یك مركز نگه داریم از طرفی شیوع ویروس كرونا در كشور باعث شد ظرفیت مراكز را به دلیل حفظ فاصله گذاری اجتماعی 50 درصد كاهش دهیم بنابراین تمام این عوامل دست به دست یكدیگر داد تا تعداد كودكان پذیرش شده در مراكز روزانه و شبانه روزی كاهش پیدا كنند.

او ادامه داد: در حوزه كودكان كار خیابانی، موسسات و NGO ها كه همكاری بسیار خوبی با ما دارند هم بر این عقیده هستند بهتر است خدمات به كودكان كار در منزل و محل زندگی و خارج از مراكز ارائه شود برای مثال تاجایی كه اطلاع دارم و بازدید كردم، مدرسه صبح رویش كه مخصوص كودكان كار بود الان به دلیل شرایط كرونایی یا كلاس را در فضای باز برگزار می كند یا اینكه از طریق فضای مجازی آموزش می دهند.

مسعودی فرید از كاهش پذیرش كودكان كار در مراكز خبر داد و عنوان كرد: پیگیری این سیاست ها باعث شد تعداد پذیرش كودكان كار در مراكز ما كاهش پیدا كند برای مثال همانطور كه اشاره كردم سال 1398 حدود 14 هزار كودك كار در مراكز شبانه و روزانه پذیرش كردیم كه این رقم در سال 1399 به 7 هزار رسیده است تنها دلیلش هم این است كه هم ما و هم NGO ها خدمات را به منزل كودكان كار برده ایم مگر اینكه شرایط سختی مانند اعتیاد شدید والدین، آزار و اذیت، كودك آزاری، سوءاستفاده و... وجود داشته باشد كه در این صورت كودكان را تحویل خانواده نمی دهیم و در مراكز نگه داری می كنیم.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۰۹:۴۵ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷