دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

رشد بیش از چهار برابری بانوان شاغل در آموزش و پرورش
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نشست بزرگداشت مقام زن و روز مادر به تشریح دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان پرداخت. سید جواد حسینی در این نشست اظهار كرد: میزان باسوادی زنان در ابتدای انقلاب 35 درصد بود و این میزان در حال حاضر به بیش از 90 ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در نشست بزرگداشت مقام زن و روز مادر به تشریح دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه زنان پرداخت. سید جواد حسینی در این نشست اظهار كرد: میزان باسوادی زنان در ابتدای انقلاب 35 درصد بود و این میزان در حال حاضر به بیش از 90 درصد رسیده است و تعداد بانوان شاغل در آموزش وپرورش از 125 هزار نفر به 532 هزار نفر رسیده است. تعداد رشته های دانشگاهی مرتبط با حوزه زنان در قبل از انقلاب 7 رشته بود و در حال حاضر به 38 رشته رسیده است و 1.4 درصد اساتید دانشگاهی زن بودند كه این میزان به 20 درصد رسیده است.

حسینی به اشاره به دستاوردهای حوزه ورزش بانوان در بعد از انقلاب گفت: تعداد مربیان زن رشته های مختلف ورزشی از 9 نفر در قبل از انقلاب به 35 هزار نفر در حال حاضر رسیده است، حضور زنان ورزشكار در مسابقات بین المللی از 6 مورد به 13 هزار مورد رسیده است و زنان ورزشكار بیش از 160 مدال بین المللی تاكنون كسب كرده اند.

معاون وزیر با بیان اینكه شهدا و رزمندگان پرورش یافته زنان پاك دامن میهن اسلامی هستند، گفت: بیش از 7 هزار زن در دفاع مقدس به شهادت رسیده اند و 5 هزار نفر از زنان نیز جانباز دفاع مقدس هستند و همچنین 23 هزار امدادگر و 23 هزار پزشك زن نیز در جبهه حضور داشتند.

وی با بیان اینكه تعداد پزشكان زن 16 برابر بعد از انقلاب افزایش یافته است گفت: تعداد زنان نویسنده از 59 نفر در ابتدای انقلاب به 8 هزار نفر در حال حاضر رسیده است و قبل از انقلاب هیچ ناشر زنی وجود نداشت و این در حالی است كه هم اكنون 712 ناشر زن برجسته داریم. تعداد سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان نیز از 5 تشكل در قبل از انقلاب به بیش از 2 هزار تشكل رسیده است.

وی افزود: از بین 1714 مدیر شاغل در آموزش وپرورش استثنایی 913 نفر زن هستند و 8 مدیر حوزه ستادی آموزش وپرورش استثنایی و 7 نفر از رؤسای ادارات استثنایی، زن هستند. دانش آموزان دختر با نیازهای ویژه نیز در عرصه های مختلف به خوبی درخشیده اند و یك نمونه آن قبولی 158 دانش آموز دختر با نیازهای ویژه در كنكور سراسری سال گذشته است.

حسینی با اشاره به وضعیت زنان در آموزش وپرورش استثنایی گفت: 15 هزار و 409 نفر از همكاران آموزش وپرورش استثنایی معادل با 65 درصد را زنان تشكیل می دهند كه ظرفیت بی بدیلی برای آموزش و توانمندسازی دانش آموزان با نیازهای ویژه هستند. از بین 1714 مدیر شاغل در آموزش وپرورش استثنایی 913 نفر زن هستند و 8 مدیر حوزه ستادی آموزش وپرورش استثنایی و 7 نفر از رؤسای ادارات استثنایی، زن هستند.

وی در ادامه با بیان اینكه در جوامع دیگر نگاه به زن محدودیت آفرین و یا نگاه جنسیت گرایی تخصیصی است اظهار كرد: نگاه درست به زنان توانمندسازی مبتنی بر فرصت آفرینی است كه انقلاب اسلامی نیز مروج این نگاه دینی و اسلامی است.

حسینی با تأكید بر اینكه مهم ترین نهاد اجتماعی در جامعه خانواده است اظهار كرد: این نهاد پایدارترین، عمومی ترین و اثرگذارترین نهاد اجتماعی است و بخش عمده ای از ویژگی های انسان در دوران كودكی و در دل خانواده شكل می گیرد.

وی با تأكید بر اینكه به لحاظ كیفیت و كمیت رابطه با خانواده هیچ نهادی نمی تواند جایگزین ارتباط با خانواده شود، گفت: بیشترین ارتباط انسان با خانواده است، طول رابطه در خانواده بیشتر از هر نهادی است و شدت رابطه در خانواده از همه بیشتر است لذا تمام شاخص های كمی در خانواده بیشترین ظهور را دارد.

حسینی با بیان انواع ارتباط در جامعه گفت: نوعی از رابطه در جامعه، رابطه اقتصادی مبتنی بر سود و زیان است كه این نوع ارتباط منجر به توسعه می شود. نوعی دیگر از رابطه، ارتباط اجتماعی است كه بر اساس نقش ها شكل می گیرد و هر دو این ارتباطات از الزامات جامعه است.

وی افزود: نوعی دیگر از ارتباط، رابطه عاطفی است كه مبتنی بر نقش و سود و زیان نیست بلكه ارتباطی همه جانبه و عمیق است و میزان اثرگذاری آن از دو رابطه دیگر بیشتر است.

وی تصریح كرد: رابطه انسان ها با خانواده به لحاظ كیفی از نوع رابطه عاطفی است و چه در ارتباط كیفی و چه ارتباط كمی با خانواده زنان و مادران بیشترین نقش را ایفا می كنند.

حسینی با تأكید بر اینكه كانون رابطه عاطفی در خانواده زنان هستند: اظهار كرد: زنان اثرگذارترین نقش را در خانواده و جامعه دارند و باید همواره این نقش را متذكر شویم.

معاون وزیر در ادامه با واكاوی نظریه تسری یا واگیری اجتماعی در حوزه خانواده اظهار كرد: بر اساس نظریه تسری و واگیری اجتماعی 90 درصد سلامت و سعادت و شقاوت و ناهنجاری ها در جامعه به نوع ارتباطات در درون خانواده وابستگی دارد و ساختن جامعه ای سالم به ساختن خانواده برمی گردد كه در این میان بازهم نقش زنان و مادران در ساختن خانواده از همه پررنگ تر است. با ظهور و بروز تكنولوژی های جدید، تحولات زیادی در خانواده ها رخ داده است و مادران و زنان خانواده به عنوان ستون اصلی خانواده، نقش اساسی در حفظ هویت دینی و مقابله با آسیب ها را دارند.

معاون وزیر با بیان اینكه در خانواده های امروزی با مفهوم بار اضافی مواجه هستیم اظهار كرد: برخی از نهادهای بیرون از خانواده نقش خود را به درستی ایفا نمی كنند كه این نقش بر دوش خانواده می افتد و نقش زنان در كاهش و تسهیل این بار اضافی چشمگیر است.

حسینی با بیان اینكه در عصر جدید با مفهوم ریزش دیوارها در خانواده مواجه هستیم، گفت: تكنولوژی حریم خانواده را شكسته است و خانه تبدیل به اقامتگاه و رستوران شده است. همچنین انتقال ارزش ها به نسل های بعدی را باید خانواده انجام دهد و تكنولوژی جای آن را گرفته است و لذا با گسست نسلی مواجه شده ایم كه زنان به عنوان عضو تأثیرگذار خانواده می توانند مانع از گسست نسلی شوند. نقش زنان و مادران برای صیانت از فرزندان در برابر آسیب های اجتماعی بی بدیل است و زنان و مادران در تصحیح الگوهای رابطه فرزندان با والدین می توانند اثرگذار باشند.

حسینی خانواده را به سه دسته پرآشوب، خاموش و متعادل تقسیم كرد و افزود: تأكید دین اسلام بر خانواده متعادل است و نقش زن در ایجاد خانواده متعادل بی نظیر است.

وی با بیان اینكه از بعد رابطه والدین با فرزندان چهار نوع رابطه خانواده آسان گیر، سخت گیر، بی تفاوت و خانواده مقتدر داریم افزود: خانواده مقتدر به مقدار لازم به نیازها پاسخ می دهد و طرح و برنامه برای تربیت فرزندان دارد و بازهم نقش اصلی در شكل دادن خانواده مقتدر را زنان بازی می كنند.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی در ادامه با تأكید بر اینكه نقش زن در آموزش وپرورش نیز بی بدیل است گفت: تعلیم وتربیت مادرانه اثربخش ترین نوع تعلیم وتربیت است و با همین رویكرد در حال حاضر 69 درصد پرسنل آموزش وپرورش را زنان تشكیل می دهند.

حسینی در پایان گفت: دانش آموزان دختر با نیازهای ویژه نیز در عرصه های مختلف به خوبی درخشیده اند و یك نمونه آن قبولی 158 دانش آموز دختر با نیازهای ویژه در كنكور سراسری سال گذشته است.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۱۰:۵۰ - ۱۵/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۶