دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

فعالیت بیش از 1200 پایگاه سلامت اجتماعی محلات و 4 هزار و 200 مركز مثبت زندگی
 
مدیركل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور از فعالیت بیش از 1200 پایگاه سلامت اجتماعی محلات و 4 هزار و 200 مركز مثبت زندگی خبر داد.
فعالیت بیش از 1200 پایگاه سلامت اجتماعی محلات و 4 هزار و 200 مركز مثبت زندگیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما خانم دكتر آرزو ذكایی فر گفت: سازمان بهزیستی بیش از دو دهه است كه مداخلات خود را در محلات آغاز كرده و اكنون در بیش از 1200 پایگاه سلامت اجتماعی محلات و 4 هزار و 200 مركز مثبت زندگی در محلات با حضور نیرو های مددكار و روانشناس مداخلات خود را در حوزه شناسایی و اقدامات انجام می دهد.
مدیركل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور، مشاركت اجتماعی نوجوانان برای افزایش سرمایه اجتماعی آنها، آموزش مهارت های زندگی در خانواده، حمایت از كودكان را دیگر برنامه های مداخله ای سازمان در محلات برشمرد.
وی ادامه داد: اثر بخشی و ارزشیابی فعالیت ها در این سال ها نشان می دهد كه در آن محلاتی كه مداخله كرده ایم نتایج خوبی هم به دست آمده است.
خانم ذكایی فر در بخش دیگری از سخنان خود در مقایسه وضعیت آماری آسیب های اجتماعی كشور با دیگر كشور ها بیان كرد: اگر آسیب های اجتماعی را از حیث رابطه، تنوع و شیوع مقایسه كنیم، كشور ایران در وضعیت بحرانی قرار ندارد، ولی به لحاظ وضعیت دینی و فرهنگی ما، حتی افزایش چند مورد در طول سال هم برای ما حایز اهمیت است.
ذكایی فر ادامه داد: آسیب های اجتماعی در كشور ها متفاوت است مثلا در كشور ما طلاق یك آسیب اجتماعی محسوب می شود، ولی در كشور های دیگر این امر پذیرفته شده و در دسته آسیب های اجتماعی قرار نمی گیرد.
وی گفت: تغییرات آسیب های اجتماعی به شدت رو به افزایش است و تنوع و گروه های سنی آن نیز مرتب در حال تغییر است و باید مداخلات هم متوازن با این تغییرات انجام شود و موثر و به موقع باشد.
مدیركل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: 7 میلیون نفر از خدمات پیشگیری از آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی استفاد می كنند.
خانم دكتر آرزو ذكایی فر اظهار كرد: خدمات سازمان به سه گروه ویژه «زنان سرپرست خانوار»، «كودكان بی سرپرست» و «معاونت توانبخشی» به عنوان جامعه اصلی هدف ارائه می شود.
وی با اشاره به 52 وظیفه و كاركرد تعریف شده برای سازمان بهزیستی ادامه داد: مهمترین وظیفه و ماموریت سازمان بهزیستی حمایت و توانمند سازی و بخشی هم پیگیری برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی در زمینه های ویژه، چون طلاق، اعتیاد، كودك آزاری و ... است.
وی نقش مردم را در كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی مهم دانست و افزود: بخش عمده خدمات پیشگیری از آسیب های اجتماعی مبتنی بر تقویت نقش مردم در محلات است یعنی در هر محله گروه هایی تشكیل می شود و تسهیل گرانی موضوع ها را راهبری می كنند.
دكتر ذكایی فر ادامه داد: بخشی از برنامه های سازمان در جهت كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی محله محور و اجتماع محور است كه با كمك سازمان های مردم نهاد، بسیاری از طرح ها در محلات با هدف مشاركت، ارتباطات و ظرفیت سازی محلات و به منظور تقویت نقش مردم اجرا شده است.
   تاریخ: ۱۹:۱۴ - ۱۰/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱