دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش بهزیستی یزد هستند
 
مدیركل بهزیستی استان یزد گفت : در استان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره كل بهزیستی یزد هستند و و هدف ما این است كه معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم .
به گزارش خبر نگار جام جم آنلاین یزد ، علی محمد عطابخش در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات یزد اظهار داشت: در استان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره كل بهزیستی یزد می باشند و هدف ما این است كه معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم كه یكی از راه های بازتوانی، مراكز روزانه توانبخشی هست كه در استان 75 مركز روزانه خدمات توانبخشی در حال ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و سالمندان می باشند.

وی افزود: سال گذشته طرح كشوری شناسایی خانواده های چند معلولیتی به عنوان اَبَر پروژه مشاوره ژنتیك در سطح كشور مطرح بوده است و این طرح با هدف پیشگیری از بروز مجدد اختلال در خانواده ها و به منظور شناسایی علت معلولیت در خانواده های دارای سه و چهار معلول در مجموع برای 24 خانواده دارای چهار معلولیت و 94 خانواده دارای سه معلولیت كه احتمال اختلال ژنتیك مطرح بود آزمایشات و مشاوره ژنتیك انجام شده و در برخی موارد درحال انجام است.

پیشگیری مهمترین رویكرد سازمان بهزیستی

عطا بخش تصریح كرد: رویكرد پیشگیرانه از جمله مهمترین شاخصهای سیاستگزاری و برنامه ریزی در سازمان بهزیستی است و در این راستا پیشگیری از معلولیتها و اختلالات ژنتیكی و مادرزادی بر پایه ارائه خدمات مشاوره ژنتیك اقدامی ارزشمند است كه در سال 1399 با فعالیت یازده مركز مشاوره ژنتیك پزشكی فعال تعداد 4 هزار528 مشاوره ژنتیك انجام شده است.

وی از دفاتر مشاوره بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفع مشكلات خانوادگی خبر داد و گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع كرونا و مشكلات روحی كه خانواده ها درگیر آن بودند در پیك های اول و دوم و سوم كرونا ساعت فعالیت مركز مشاوره تلفنی 1480 افزایش یافت و ارائه خدمات مشاوره تلفنی از طریق سامانه 1480(صدای مشاور) به 46 هزارو 438 نفر و ارائه خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی به 38 هزارو 115 نفر از شهروندان در سراسر استان صورت گرفت.

راه اندازی واحد مشاوره حضوری دولتی ویژه ناشنوایان

مدیركل بهزیستی استان همچنین از راه اندازی واحد مشاوره حضوری دولتی ویژه ناشنوایان در سال گذشته خبر داد و گفت : این اقدام می تواند برای عزیزان ناشنوا خیلی مثمر ثمر باشد.

عطا بخش تصریح كرد: در استان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره كل بهزیستی یزد می باشند و هدف ما این است كه معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم كه یكی از راه های بازتوانی، مراكز روزانه توانبخشی هست كه در استان 75 مركز روزانه خدمات توانبخشی در حال ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و سالمندان می باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت خط تلفن اوژانس اجتماعی(123) در سال 99 خبر داد و اظهار داشت: در سال 99 بیش از 7هزار مورد تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته كه و به 4 هزارو 97 نفر خدمات مداخله ای ارائه گردیده و در مركز اورژانس اجتماعی 2هزار534 پرونده تشكیل شده است و این در حالی است كه در سال گذشته در مجموع، خشونت های خانگی (با اولویت همسر آزاری وكودك آزاری)؛ بحران های روانشناختی و اختلافات حاد خانوادگی از مهمترین موضوع تماس های گزارش شده به خط تلفن اورژانس اجتماعی می باشد.

5 هزارو 200 نفر خانوارعادی فاقد مسكن

مدیركل بهزیستی استان با اشاره به بحث مسكن معلولین عنوان كرد: در استان در حال حاضر بیش از 5 هزارو200 نفر خانوارعادی تحت پوشش داریم كه فاقد مسكن می باشند كه از این تعداد، 419 نفر خانوار دارای حداقل دو عضو معلول می باشند و در سال 99 به 79 نفر از این عزیزان واگذاری مسكن صورت گرفته است.

عطا بخش ادامه داد : اگر خانواده های دارای دو عضو معلول در شهرهای بالای 25هزار نفر جمعیت، زمینی داشته باشند كه قابلیت اخذ پروانه داشته باشد تا سقف 140 میلیون تومان بنا به پیشرفت كار كمك بلاعوض به عزیزان خواهیم داشت و این مبلغ برای خانواده های روستایی دو معلولی معادل85 میلیون تومان وام بلاعوض و 50 میلیون تومان هم وام تسهیلات تبصره ای 4 درصد می باشد و همچنین امتیازات آب و برق و گاز هم رایگان خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: در سال 1400 ، منزل 31 خانوار دو معلولی در دست اقدام هست و در طرحی با عنوان پویش سقف همدلی كه اطلاعات خانواده های تحت پوشش فاقد مسكن در سایت بارگذاری می گردد و افراد خیّر مراجعه نموده و بخشی از كار را به عهده می گیرند تا مشكلات همه این عزیزان در خصوص مسكن مرتفع گردد.
   تاریخ: ۱۸:۲۳ - ۱۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶