دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

تاثیر كووید-19 در راه رفتن افراد
 
پژوهشگران گروه بیومكانیك و فیزیولوژی ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی با بررسی فعالیت عضلات افراد بهبود یافته از كرونا و مقایسه آن با افراد سالم دریافتند كه الگوی راه رفتن افراد بهبود یافته متفاوت از افراد سالم است و این موضوع احتمال آسیب و سقوط را در آن ها بیشتر می كند.
تاثیر كووید-19 در راه رفتن افراد به گزارش ایسنا، بیماری كووید-19 علایم مختلفی همچون تب یا لرز، سردرد، سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی، تنگی نفس یا مشكل در تنفس، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، سرگیجه یا درد عضلات و بدن را به همراه دارد. بررسی ها نشان داده كه علائم این بیماری كه دستگاه تنفسی را درگیر می كند و همچنین وجود درد عضلانی، ممكن است راه رفتن افراد را حتی بعد از بهبود تحت تاثیر قرار دهند.

با توجه به نوپدید بودن این بیماری، مطالعه ای درباره ارتباط و تاثیر این بیماری بر روی مكانیك راه رفتن، انجام نشده است. به همین دلیل پژوهشگران با انجام مطالعه ای فعالیت عضلانی افراد مبتلا به كووید-19 را با همسالانشان طی راه رفتن، مقایسه كردند.

برای انجام این پژوهش 15 نفر مرد مبتلا به كووید-19 كه بیش از یك ماه از زمان بهبودی و دوره انتقال آن ها گذشته بود (حداقل دو ماه از زمان ابتلا) و 15 مرد سالم نیز مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از دستگاه الكترومایوگرافی فعالیت عضلات درشت نی قدامی، دوقلوی داخلی، پهن داخلی، راست رانی، پهن خارجی، دو سر رانی، نیم وتری و سرینی میانی افراد شركت كننده در پژوهش ارزیابی شد.

بررسی های این تحقیق نشان داد كه عوارض حسی و حركتی ناشی از آسیب اعصاب محیطی كه به دلیل كووید-19 ایجاد می شود، بر عملكرد عضلات در فازهای مختلف راه رفتن تاثیر می گذارد. این مسئله باعث می شود الگوی راه رفتن بیماران از نظر طیف فعالیت عضلات، متفاوت از الگوی نرمال شود و باعث افزایش فركانس سه عضله پهن داخلی، پهن خارجی و سرینی میانی در فاز پاسخ بارگذاری راه رفتن می شود.

به گفته محققان این مطالعه: كاهش ظرفیت عملكری عضلات اندام تحتانی، منجر به عدم كنترل مناسب نیروی عكس العمل زمین می شود كه احتمال آسیب و سقوط را در بیماران افزایش می دهد.

پژوهشگران این مطالعه با توجه به نتایج به دست آمده، انجام مطالعاتی در خصوص پیدا كردن شیوه های درمانی و مطالعه در مورد اثرات تمرینات توانبخشی، اُرتُز پا و همچنین كفش، بر روی مكانیك اندام تحتانی در بیماران مبتلا به كووید-19 بعد از بهبود و گذشت دو ماه از ابتلا و بهبود اولیه را پیشنهاد می كنند.

در انجام این پژوهش امیرعلی جعفرنژادگرو، آیدین ولی زاده اورنج و كوثر قادری؛ محققان دانشكده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، مشاركت داشتند.

یافته های این مطالعه بهار سال جاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «مقایسه فعالیت عضلانی در افراد مبتلا به كووید-19 با همسالان سالم طی راه رفتن» در فصل نامه طب توانبخشی، زیر نظر دانشكده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۴۹ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹