دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

چگونه می توانیم یك كودك را به "فرزندخواندگی" قبول كنیم؟
 
معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه با تشریح شرایط فرزندخواندگی، اولویت در واگذاری این كودكان را تامین سلامت جسمی و روحی و معیشت متقاضیان عنوان كرد.
چگونه می توانیم یك كودك را به كامران علی مددی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینكه تقاضا برای فرزندخواندگی بصورت كشوری و از طریق سامانه جامع صورت می گیرد، گفت: در گذشته متقاضیان به صورت حضوری به مراكز بهزیستی مراجعه كرده و درخواست می دادند، اما در حال حاضر این كار از طریق ثبت نام درسامانه فرزندخواندگی صورت می گیرد.

وی افزود: متقاضیان باید با مراجعه به سایت فرزندخواندگی به آدرس http://adoption.behzisti.net مراجعه كرده و با ارائه اطلاعات خواسته شده درخواست خود را ثبت كنند و در ادامه این اطلاعات پایش شده و با آنها تماس گرفته می شود.

علی مددی گفت: در میان متقاضیان اولویت با خانواده هایی است كه از هر نظر شرایط آنها نسبت به بقیه بهتر باشد.

این مسئول خاطرنشان كرد: شرایط خانواده ها برای فرزندخواندگی در ابعاد مختلف تحصیلی، سلامت جسمی، سلامت روانی، وضعیت معیشتی و مالی، اعتقادات دینی و ... سنجیده و در صورت تایید تمامی این مراحل واگذاری فرزند صورت میگیرد.

علی مددی گفت: خانواده ها در كنار تحقیقات صورت گرفته در خصوص وضع مالی و سلامت و ... جلساتی را هم با مشاورین روان و دینی گذرانده و وضعیت سلامت روان و اعتقادات آنها هم مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان كرمانشاه افزود: علاوه بر اینها خانواده باید در محله ای مناسب ساكن باشند و محیط زندگی مناسبی برای كودك فراهم كنند.

علی مددی یادآور شد: بهزیستی وظیفه ای برای تامین فرزند برای زوجین نابارور ندارد و در وهله اول ما به فكر كودكانی هستیم كه تحت سرپرستی داریم و تلاش و اولویت اول ما این است كه این كودكان صاحب خانواده ای مناسب شوند.

این مسئول از پیگیری وضعیت كودكان بعد از فرزندخواندگی خبر داد و افزود: وقتی كودكی به فرزندخواندگی واگذار می شود، مددكاران در ماه اول هفته ای یكبار و پس از آن تا یك سال بصورت ماهانه به كودك سركشی كرده و وضعیت او را بررسی می كنند.

وی افزود: بعد از یك سال هم این سركشی و مراقبت بصورت سالی یكبار انجام خواهد شد تا زمانی كه كودك به سن 18 سالگی برسد.

علی مددی تاكید كرد: در طول این مدت چنانچه متوجه شویم كودك در معرض آسیب است، بلافاصله فرزندخواندگی لغو شده و كودك تحویل گرفته می شود.

به گفته معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه در حال حاضر 183خانواده پشت نوبتی و متقاضی فرزندخواندگی هستند.

معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی استان كرمانشاه در ادامه با اشاره به سرپرستی كودكان بی سرپرست در مراكز بهزیستی گفت: سال گذشته 25 نفر از این كودكان به فرزندخواندگی واگذار شدند.

وی افزود: همچنین طی این مدت 103 كودك نیز بصورت "امدادبگیر" تحت مراقبت در خانواده بستگان درجه یك خود هستند.

علی مددی گفت: "امدادبگیر" طرحی است كه طی آن بهزیستی، كودك در خانواده دبستگان درجه یك (شامل پدربزرگ، مادربزرگ، عمو، دایی، عمه و ...) تحت مراقبت قرار می گیرد و در قبال آن هزینه نگهداری كودك بصورت ماهانه از سوی بهزیستی پرداخت میشود.

وی افزود: حتی مواردی داشته ایم كه پدر و مادر به دلیل شرایط فقر توان نگهداری از فرزند خود را نداشته و كودك را به مراكز بهزیستی سپرده بودند كه در قالب این طرح نیز این كودكان به آغوش خانواده برگشتند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۰۶ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷