دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اجرای طرح غربالگری اضطراب كودكان 5 تا 6 سال در زنجان
 
 سكینه بیگلری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان از اجرای طرح غربالگری اضطراب كودكان پنج تا 6 سال با هدف كمك به والدین برای توجه به نشانه های اضطرابی كودكان، شناسایی و تشخیص زود هنگام اضطراب كودكی و كاهش آسیب های بعدی آن خبر داد و اظهار كرد: خانواده های دارای كودك پنج و 6 ساله در سامانه غربالگری اضطراب كودكان ثبت نام كنند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان افزود: خانواده های دارای كودك پنج تا 6 ساله می توانند با مراجعه به سامانه تعیین شده نسبت به ثبت نام كودك خود و تكمیل پرسشنامه مربوطه اقدام كنند، پس از تكمیل پرسشنامه نتیجه غربالگری به والدین اعلام شده تا در صورت لزوم و مشاهده علائم در كودكان, به مراكز مشاوره برای اقدامات تخصصی معرفی شوند.

وی ادامه داد: شایع ترین اختلال در دوران كودكی اضطراب است كه در بسیاری از مواقع علایم آن با فرایند رشد طبیعی كودك اشتباه گرفته می شود و مانع تشخیص و مداخله به موقع می شود.

بیگلری افزود: اضطراب كودكی، پدیده ای گذرا نیست و در صورت عدم توجه و درمان تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد و موجب افت عملكرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی در فرد می شود و یا منجر به افسردگی, سوء مصرف مواد و مشكلات عدیده ای در ازدواج و روابط زناشویی خواهد شد.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینكه برنامه غربالگری ضمن اینكه خدمات ارزان تر را به جامعه هدف ارائه می دهد با تشخیص زود هنگام از ایجاد آسیب ها و مشكلات بعدی نیز می كاهد، گفت: این طرح  از سال 93 در مهدهای كودك استان اجرا می شد كه با توجه به شیوع كرونا و تعطیلی مهدهای كودك، این طرح بصورت مجازی اجرا می شود.

وی تصریح كرد: كودكانی كه پس از تكمیل پرسشنامه در این سامانه اگر نمره آزمون كودك از نمره مرزی بیشتر باشد با رنگ قرمز نشان داده خواهد شد و گزینه ارجاع به مشاوره برای دریافت خدمات تخصصی تر فعال خواهد شد.

بیگری گفت: در این شرایط والدین می توانند با مراجعه به مراكز مشاوره و خدمات روان شناختی تحت نظارت بهزیستی استان و همكار با این طرح از خدمات تخصصی این مراكز بهره مند شوند و این چرخه در صورت همكاری والدین تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام73005/ق
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۲:۳۱ - ۱۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱