دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اضطراب و استرس پاشنه آشیل مقابله با كرونا
 
تهران-ایرنا- روانشناس بالینی با تاكید بر اینكه حملات عصبی با شدت یافتن نگرانی از ابتلا به ویروس كرونا دوچندان می شود، گفت: فراموش نكنیم اضطراب و استرس، مانع و سد بزرگ مقابله با كرونا به شمار می رود پس لازم است با انجام كارهایی به حل استرس و كرونا بپردازیم.
اضطراب و استرس پاشنه آشیل مقابله با كرونا تهران-ایرنا- روانشناس بالینی با تاكید بر اینكه حملات عصبی با شدت یافتن نگرانی از ابتلا به ویروس كرونا دوچندان می شود، گفت: فراموش نكنیم اضطراب و استرس، مانع و سد بزرگ مقابله با كرونا به شمار می رود پس لازم است با انجام كارهایی به حل استرس و كرونا بپردازیم.

به گزارش روز خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، ویروس كرونا نه تنها زندگی و سلامت میلیون ها انسان را مورد تهدید قرار داده و مرگ و میر و آسیب های جسمی به همراه داشته بلكه باعث ایجاد فاجعه روانی در كل جهان شده است تا آنجا كه بهزاد وحیدنیا مدیركل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی كشور در تحلیل تأثیرات روانی و اجتماعی پاندمی كرونا در جامعه، اعلام كرد: بررسی های سامانه خودارزیابی روانشناختی نشان می دهد كه در طول 6 ماه اول شیوع كرونا 9 تا 11 درصد استرس، اضطراب و افسردگی شدید و متوسط گزارش شده است و اكنون این رقم به 16 درصد افزایش یافته است.

موضوعی كه یك روانشناس بالینی درباره عوارض افزایش نرخ افسردگی و اضطراب در دوران پاندمی كرونا یادآور می شود: به یاد داشته باشید افراد دارای سابقه بیماری های زمینه ای و همچنین افسردگی و اضطراب، بیشتر در خطر ابتلا به كرونا قرار دارند ضمن اینكه این فشارهای روانی باعث می شود سایر بیماری آنها نیز بروز كند.

عطیه سروش در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با اشاره به اینكه در این روزها، وجه مشترك مراجعه كنندگان به كلینیك های روانشناسی و روانشناختی، اضطراب بالا و داشتن علائمی شبیه مبتلایان به ویروس كرونا است، تصریح كرد: این افراد به دلیل اضطراب زیادی كه از ابتلا به كرونا دارند، باعث شده كه سیستم عصبی آنان فعال شود، دائما عرق كنند، دهان آنان خشك و نفس كشیدن برایشان سخت شود. درواقع بدن آنان به دلیل ترس، علایمی مشابه ویروس كرونا نشان می دهد كه همین باز خود باعث اضطراب بیشتر شود.

علایم حملات عصبی و ویروس كرونا را اشتباه نگیریم

وی یادآور شد: در حالی كه بین علایم بیماری كرونا با اختلال پنیك یا حمله های عصبی و وحشت تفاوت های ظریفی وجود دارد مثلا نشان های اولیه كرونا تنفس سخت، تب و لرز و غیره است ولی در حملات پنیك كه اضطرابی است علائم متفاوتی مانند درد و سنگینی روی قفسه سینه، گز گز دست ها، مور مور شدن بدن، انقباض عضلات، رعشه، خشكی دهان، عرق كردن و تپش زیاد قلب و ترس شدید از مردن یا بیماری است.

سروش با تاكید بر اینكه لرز، تعریق و گرگرفتگی از علائم مشترك حملات عصبی و ویروس كرونا است، خاطرنشان كرد: فراموش نكنیم به هر آنچه فكر كنیم بیشتر درگیرش می شویم و حمله شدیدتر می شود. در حالی كه باید بپذیریم و بدانیم كه حملات عصبی ریشه در ژنتیك افراد دارد و باید در راه درمان آن كوشا باشند چرا كه در غیر اینصورت می تواند كه آسیب جدی به فرد بزند.

چه كنیم تا حملات عصبی ناشی از اضطراب كرونا كاهش یابد؟

این روانشناس بالینی یكی از راهكارهای كاهش استرس و اضطراب را نوشتن عواطف، ترس ها و نگرانی ها بر روی كاغذ عنوان كرد و گفت: این كارها كمك می كند كه افكار و اطراف را شفاف تر ببینیم. همچنین با حل مساله برنامه ریزی داشته باشیم و به خود یادآوری كنیم كه زمان هایی در زندگی بوده كه اوج اضطراب را تحمل كرده و حل كرده ام پس می توانم این بار هم خوب كار كنم.

وی ادامه داد: به دلیل شیوع كرونا، بخش زیادی از عواملی كه ما را در تعدیل اضطراب و استرس كمك می كند مانند دورهمی ها و تفریح های خانوادگی را از دست داده ایم. بنابراین باید به سراغ یكسری فعالیت های لذت بخش برویم كه در كنار محفوظ نگهداشتن از كرونا، ما را از استرس جدا كند. همچنین زمان استفاده از شبكه های اجتماعی را كاهش دهیم.

سروش یادآور شد: تمرین های تن آرامی داشته باشیم و عبارات مثبت و مهربانانه به خود بگوییم و از تخریب و تنبیه و غیره و شنیدن اخبار و حوادث ناگوار بپرهیزیم. از آن مهمتر به بعد جسمانی اهمیت دهیم و در كنار خواب كافی و رژیم غذایی مناسب، ورزش و حركات جسمانی داشته باشیم.

فرد مضطرب را چگونه آرام كنیم؟

این روانشناس، گفت وگو با خداوند و دعا و نیایش بخصوص در ماه رمضان را وسیله دیگر آرام شدن دل ها و كاهش اضطراب دانست و افزود: هرگز به فردی كه اضطراب دارد نگوییم آرام باش، چیزی نیست، حساس نباش، ادم باید قوی باشد و غیره چرا كه این حرفها اصلا به درد نمی خورد چرا كه آن فرد می داند كه باید آرامش داشته باشد و این روزها می گذرد.

وی توضیح داد: باید به او بگوییم بیا در مورد این حسی كه داری تجربه می كنی صحبت كنیم. این مشكل خیلی تو را اذیت می كند من سراپا گوش هستم. در واقع اجازه دهیم افراد حرف بزنند و شنونده باشیم سپس تجربه های خود را در اختیار او بگذاریم.

ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

بر اساس آمار رسمی كشورها ویروس كرونا تاكنون حدود 146 میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا كرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری كووید19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

از ابتدای شیوع ویروس كرونا در ایران(اسفند98) تا كنون 70 هزار و 70 از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

از: فاطمه دهقان نیری

برچسب ها
- ویروس كرونا
- ماه رمضان
- استرس
- افسردگی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۱۳/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹