دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

جبران خسارت نادیده گرفتن مشكلات اجتماعی، بسیار دشوار است
 
مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی گفت: مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی شوخی بردار نیست و جبران خسارت نادیده گرفتن مشكلات اجتماعی، بسیار دشوار است.
جبران خسارت نادیده گرفتن مشكلات اجتماعی، بسیار دشوار است بدر شكوهی در گفت وگو با ایسنا در تشریح ماموریت های اداره كل فرهنگی و اجتماعی استانداری اظهار كرد: شناخت خصوصیات فرهنگی و اجتماعی استان، بررسی چشم اندازهای این حوزه، ارائه ی راهبرد مورد نیاز برای مباحث فرهنگی و اجتماعی، شناخت مسائل و مشكلات آسیب های اجتماعی، تعیین اولویت ها و به تناسب این اولویت ها ارائه راهكارهای منطقی و مداخلات مؤثر كه می تواند در این حوزه كارساز باشد، جزو ماموریت های این اداره كل است.

وی ادامه داد: در سطح استانی عمده ترین وظیفه ای كه برعهده ی ما است، هماهنگی و نظارت بر عملكرد دستگاه های متولی بخش فرهنگی و اجتماعی است؛ همچنین بررسی نیازها و اولویت های استان در حوزه ی مسائل بهداشتی، نظارت و پیگیری در خصوص وضعیت اماكن عمومی، اجرای سیاست های دولت در مسائل اجتماعی و فرهنگی با تاكید بر استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و ایجاد بستر مشاركت عمومی برای پیشبرد آنچه كه تحت عنوان سیاست های دولت تعریف شده است.

وی با تاكید بر اینكه مقبولیت و مشروعیت دولت ها ارتباط مستقیمی با میزان مشاركت مردم در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد، اضافه كرد: سازمان های مردم نهاد به عنوان نماینده ی افكار عمومی برای طرح مطالبات مردمی ورود پیدا می كنند و تمام تلاش ما این است كه نوع فعالیت های سازمان های مردم نهاد را قانون مند كرده و در بستر قانون قرار دهیم.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان كرد: خوشبختانه از بدو شروع دولت تدبیر و امید، نشست هایی در قالب شورای اجتماعی كشور انجام و گزارش هایی از این نشست ها به خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه شده است، رهبر انقلاب نیز به جدّ بر این مسائل تاكید كردند و دستور داده اند كه برای مواجهه ی اصولی و منطقی و مداخله ی مؤثر در بحث پیشگیری و كنترل آسیب های اجتماعی یك تقسیم كار ملی در كشور انجام شده و تمامی دستگاه های مسئول باید پای كار بیایند.

وی ادامه داد: از سال 93 نیز در استان ما پنج موضوع اعتیاد، طلاق، كودكان كار، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی را به عنوان آسیب های اولویت دار شناسایی شد و در راستای بحث كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی چهار دفتر تسهیل گری در شش محله حاشیه نشین یا به عبارتی سكونتگاه های غیر رسمی با پوشش جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر ایجاد شد.

وی با اشاره به اینكه مهم ترین هدف از ایجاد دفاتر تسهیل گری توانمندسازی گروه های ساكن در این مناطق است، متذكر شد: اولین برداشتی كه از ایجاد دفاتر تسهیل گری به ذهن خطور می كند، بیشتر در حوزه مسائل كالبدی و فنی است اما درواقع این طور نیست و دفاتر تسهیل گری در كنار مسائل كالبدی مسائل اقتصادی و علی الخصوص مسائل فرهنگی و اجتماعی را نیز پیگیری می كنند.

شكوهی ادامه داد: در مجموع ماموریت اصلی دفاتر تسهیل گری توانمندسازی گروه های هدف، ارتقاء مشاركت های اجتماعی و تولید سرمایه ی اجتماعی است و درواقع امروز به این نتیجه رسیده ایم كه لازمه رسیدگی به مشكلات و آسیب های فرهنگی و اجتماعی در كنار مسائل كالبدی نگاه فرهنگی به این موضوع است كه متأسفانه در گذشته شاهد بودیم نه تنها در استان ما بلكه در كل كشور طرز فكر این گونه بود كه مشكلات مناطق حاشیه نشین تنها با ایجاد راه و یا ارائه خدماتی چون آب ، برق، گاز و تلفن حل می شود درحالی كه اكنون حتی در این حوزه ها نیز در بعضی مناطق مشكل داریم.

وی اظهار كرد: متأسفانه بعضا شاهد هستیم علی رغم این كه شكل و ظاهر مسائل اجتماعی و یا شكل گیری موضوعات مربوط به این حوزه به نسبت گذشته عوض شده است، اما نگاه همان نگاه گذشته است لذا ما توانستیم تاكنون بیش از 260 كارگاه آموزشی با مشاركت روان شناسان و صاحب نظران در بحث مواجهه با آسیب های اجتماعی برگزار كنیم.

وی اضافه كرد: حدود 12 هزار نفر در این كارگاه ها مهارت هایی چون كارآفرینی، مقابله با طلاق، تحكیم خانواده و سازوكارهای اجرای گام دوم را فراگرفتند. چون كه این مباحث مورد تاكید رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب بود و تاكید ایشان نیز بر استفاده از ظرفیت جوانان است.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی در تشریح اعتبارات تخصیص داده شده از سوی دولت برای ایجاد دفاتر تسهیل گری گفت: در سال 97 یك میلیارد تومان، در سال 98 یك میلیارد و 400 میلیون تومان و در سال 99 نیز یك میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است و همان طور كه ملاحظه می كنید روند اعتبار روبه افزایش است.

وی ادامه داد: علی رغم این كه در طول این سال ها به دلیل اعمال تحریم ها معمولاً در بحث تامین و تخصیص اعتبار همیشه با مشكل مواجه بوده ایم، تنها حوزه ای كه نه تنها با مشكل مواجه نبودیم بلكه هر سال نسبت به سال قبل بیشتر اعتبار داده شده، این موضوع است و علت اصلی تاكید مراجع بالادستی ازجمله رهبر معظم انقلاب بر روی مسائل فرهنگی و اجتماعی است و نشان می دهد كه این موضوع شوخی بردار نیست و اگر رسیدگی به مشكلات این حوزه تاریخ انقضای خود را از دست بدهد، جبرانش بسیار سخت است.

وی در خصوص اعتبارات تملك و دارایی استان نیز بیان كرد: این بحث عمدتاً از محل اعتبارات سازمان امور اجتماعی كشور تامین می شود كه مبلغ 600 میلیون تومان در سال 97، یك میلیارد تومان در سال 98 و دو میلیارد و 400 میلیون تومان نیز در سال 99 جهت شناسایی مراكز آموزشی، خدماتی و بهداشتی دایر در سكونتگاه های غیررسمی و تجهیز این مراكز هزینه شده است.

شكوهی تاكید كرد: دلیل این كه بیشتر این اعتبارات در شهر تبریز هزینه شده، این است كه نزدیك 80 درصد افراد ساكن در مناطق سكونتگاه های غیررسمی در داخل شهر تبریز قرار دارد اما بااین حال از شهرستان ها نیز غفلت نكرده ایم و در شهرستان ها نیز از طریق بانك ها تسهیلاتی ارائه كردیم و همچنین از طریق جهاد كشاورزی شهرستان ها و مراكز فنی حرفه ای شهرستان ها نیز دوره هایی كاربردی برای ساكنین سكونت های غیررسمی در شهرستان ها برگزار كردیم لذا بحث پیشگیری كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی مختص تبریز نیست و در شهرستان ها نیز اقداماتی انجام دادیم.

وی، به امضای تفاهم نامه با شهرداری كلانشهر تبریز جهت تاسیس 15 دفتر تسهیل گری دیگر نیز اشاره كرد و گفت: بنا داریم با امضای این تفاهم نامه مابین استانداری و شهرداری های مناطق مختلف كلانشهر تبریز در تمامی مناطق حاشیه نشین تبریز دفاتر تسهیل گری ایجاد كنیم كه البته به دلیل نزدیك شدن ایام انتخابات و برای این كه ذهنیت ایجاد نشود، فعلا این موضوع را متوقف كردیم تا بعد از انتخابات و شكل گیری شورای شهر ششم از طریق انتخابات مردم این تفاهم نامه امضا خواهد شد و پانزده دفتر تسهیل گری در مناطق مختلف تبریز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: نهایتاً در سال 98 از اعتبارات سازمان امور اجتماعی كشور مبلغ 6 میلیارد و هفت صد میلیون تومان به صورت تفاهم نامه با دستگاه های اجرایی جهت كاهش آسیب های اجتماعی به استان تخصیص یافته است.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی در خصوص بحث صدور مجوز به موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد استان اظهار كرد: آذربایجان شرقی و مخصوصاً تبریز دارای شناسنامه ای درخشان در بحث مؤسسات خیریه و مردم نهاد است كه به عنوان مثال مؤسسه خیریه ی مستمندان تبریز دارای بیش از پنجاه سال سابقه است و این ادعا كه تبریز شهر بدون گدا است، در خلأ به وجود نیامده است و دارای یك پیشینه و شناسنامه است.

وی ادامه داد: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید 463 مورد صدور مجوز برای مؤسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد داده شده است و با توجه به اینكه تعداد سمن های فعال در استان تا بدو شروع دولت تدبیر و امید تقریباً 300 مؤسسه بود، امروز با افتخار می گوییم كه امروز این تعداد به 763 مورد رسیده است.

وی خاطرنشان كرد: به لحاظ كمی در سطح كشور جزء استان های برتر هستیم اما از نظر كیفی نیاز به كار بیشتری بود. مخصوصاً در بحث شبكه سازی نیاز بود كه سازمان های مردم نهاد تخصصی تر وارد میدان شوند و افرادی كه تحت عنوان كنشگران اجتماعی وارد عرصه می شوند، علاوه بر بحث علاقه و اشتیاق به این موضوع باید دانش این موضوع را نیز داشته باشند.

شكوهی ادامه داد: همایش ها و كارگاه های زیادی برای كنشگران اجتماعی در این حوزه برگزار كردیم و درنهایت مؤسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد را به صورت اینترنتی سامان دهی كردیم تا دسترسی افراد علاقه مند به این حوزه آسان تر شود و بحث صدور مجوز برای سازمان های مردم نهاد نیز در بستر فضای مجازی انجام می شود.

وی، شورای توسعه و حمایت از سازمان های مردم نهاد را مرجع ذی صلاح صدور مجوز به این سازمان ها عنوان كرد و افزود: این شورا در سطح ملی تحت عنوان شورای ملی و در استان ها نیز شورای نظارت بر عملكرد سازمان های مردم نهاد فعالیت می كند كه البته در بعضی موارد شاهد بودیم كه افراد مددجو به طور هم زمان تحت پوشش چند مؤسسه قرار گرفته اند ولی افرادی هم بودند كه در اثر عدم اطلاع و ناتوانی، در هیچ یك از مؤسسات خیریه عضویت نداشتند كه برای حل این مشكل بحث شبكه سازی و سامان دهی مؤسسات را شروع كردیم.

وی، به نقش آفرینی رسانه ها در خصوص هدایت اذهان مردم به سمت بحث شبكه سازی و ساماندهی این موسسات اشاره كرد و گفت: تمام رسانه ها باید برای ایجاد عزم ملی، همكاری و همراهی در این حوزه و تقویت آن ورود پیدا كنند و اگر ما بتوانیم این گفتمان سازی را در جامعه نهادینه كنیم و اگر رسانه پای كار باشد، بخش عمده ای از كارها زمین نخواهد ماند و همكاری و همراهی بین بخشی انجام می گیرد.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی در خصوص آسیب شناسی بحث حاشیه نشینی شهر تبریز تاكید كرد: باید بررسی كنیم كه چرا با وجود وقت و هزینه ای كه برای این كار صرف شده، هنوز به نتیجه ی موردنظر نرسیدیم؟ سكونتگاه های غیررسمی كه به عنوان بستر تولید برخی آسیب های اجتماعی مطرح شده است، البته این موضوع به آن معنی نیست كه هر شخصی كه در این نوع سكونتگاه ها زندگی می كند مشكل دارد و مطمئنا انسان هایی شریفی نیز در این محلات زندگی می كنند و حتی در عرصه انقلاب و دوران دفاع مقدس پیشتاز بودند و كوچه هایی در این مناطق داریم كه ده ها خانواده شهید در آن زندگی می كنند.

وی ادامه داد:خوشبختانه نوع، ماهیت و جنس این سكونتگاه ها در استان ما متفاوت تر از برخی استان هاست و اینطور تصور نشود كه در كلیه محلات حاشیه نشین بحث آسیب های اجتماعی وجود دارد. اما این مناطق بستری هستند كه می توانند آسیب های اجتماعی مثل بیكاری، بی بضاعتی و كم توانی، نبود مهارت لازم در زندگی جامعه كنونی، اعتیاد و... را ایجاد كنند.

وی با تاكید بر اینكه صرف داشتن نگاه كالبدی در این مناطق ما را به نتیجه موردنظر نمی رساند، اضافه كرد:مردم باید باور داشته باشند كه با ما همراه شوند وگرنه اقدامات ما جواب گوی معضلات اجتماعی این مناطق نخواهد بود و باید به موازات مسائل فنی و كالبدی به مسائل اجتماعی نیز توجه شود.

شكوهی در خصوص تاثیر ویروس كرونا بر روند زندگی مردم مخصوصا در این مناطق خاطر نشان كرد:متاسفانه شیوع این بیماری كه از اسفندماه سال 98 اغاز شده است، تمامی مسائل را تحت تاثیر قرار داده است كه شاهد مدیریت خوب و مواجهه خوب مردم با این ویردس بودیم البته صرف تعطیل كردن بازار راهكار مناسب برای مدیریت شرایط كرونایی نیست و اساس بحث، مشاركت و همراهی مردم است كه در پیك چهارم نیز این قضیه را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، در اوایل شیوع این ویروس مردم در بحث تامین اقلام بهداشتی مانند ماسك و مواد ضدعفونی كننده مشكل داشتند كه در این مقطع زمانی ما با بهره گیری از ظرفیت سازمان های مردم نهاد مخصوصا در اوایل كار توسط موسسه خیریه مستمندان تبریز، بدون هیچ چشم داشتی ماسك و الكل توسط این نهادها تولید شد و لذا با توجه به سابقه ی فرهنگی تبریز، در تامین بسته های معیشتی تحت عنوان رزمایشات مواسات مومنانه، به شدت پررنگ و قابل توجه خود را نشان داد.

وی گفت: دغدغه اصلی ما بحث توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی در سكونتگاه های غیررسمی بود چون كه این قشر بیشتر در معرض خطر بودند و كارگران روزمزدی در این مناطق زندگی می كردند كه سرپرست خانواده بودند و شغلشان را از دست داده بودند.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی متذكر شد: خوشبختانه بعد از مدت اندكی، یك كارزار عظیم و اقدامات چشم گیری در این حوزه انجام گرفت كه به واسطه ی راه اندازی دفاتر تسهیلگر و یكسری پویش ها و 10 ها پویش های مردمی در بستر اینترنتی، موسسات خیریه و نهادهای نظامی، انقلابی، هیئت های مذهبی، گروه های داوطلب مردمی ورود یافتند و در قالب استانی با همكاری موسسات و گروه های جهادی 120 هزار بسته معیشتی و بهداشتی در محلات حاشیه نشین تبریز و پنج شهر دیگر توزیع شد كه جامعه ی هدف سكونتگاه های غیر رسمی بود و اكنون نیز در حال توزیع است ولذا كارنامه ی روشنی در این حوزه داریم.

وی در خصوص دانش آموزان این مناطق نیز خاطرنشان كرد: ازجمله اقدامات دفاتر تسهیل گری، شناسایی افراد بازمانده از تحصیل بود كه در نوع خود آمار قابل توجهی وجود داشت و سریعا مجموعه همكاران ما تحت عنوان اركان دفاتر تسهیلگری با اشرافیت كامل وارد عمل شدند و در منطقه ی حاشیه نشین تبریز تمامی افراد بازمانده از تحصیل شناسایی شدند. ما معتقد هستیم حتی یك نفر هم نباید از تحصیل بازبماند چرا كه تولید بی سوادی در جامعه حتی برای بك نفر نیز بستری برای ایجاد آسیب های اجتماعی است.

وی در تشریح اقدامات این اداره كل در راستای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی نیز اظهار كرد: موضوع اصلی در این خصوص، بحث گفتمان سازی است و در بیانیه ی گام دوم مباحثی تحت عنوان كلیدواژه وجود دارد كه در كنار ارزیابی وضعیت ما در زمان پیش و پس از انقلاب، عمده مخاطب این بیانیه جوانان و تكیه بر جوانان است و با توجه به اینكه در آستانه ی ورود به دهه ی پنجم انقلاب هستیم، این مرحله زمانی است كه انقلاب به تكامل رسیده و انتظار داریم تا پاسخ گویی به مطالبات مردم در حوزه های مختلف با شان بهتری انجام گیرد.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نظام سلطه ی جهانی منافع خود را در تضاد با انقلاب دید و به همین دلی سر ناسازگاری را شروع كرد كه البته رهبر معظم انقلاب با اشرافیت كامل به موضوع نگاه می كنند و بیانیه گام دوم نیز یك سند مادر و نقشه راه برای نسل جوان جامعه است كه با استفاده از آن بتواند به اقتضائات جامعه خود پاسخ دهد. لذا اگر كوتاهی كنیم و توجهی به این امر نداشته باشیم ممكن است با مشكلات بسیاری روبه رو شویم ونسل جوان را باید نسبت به آموزه هایی كه انقلاب در راستای آن اتفاق افتاده، باورمند كنیم.

شكوهی گفت: مسیر انقلاب یك مسیر سنگلاخی است چون كه با منافع نامشروع نظام سلطه مغایر است لذا با استفاده از تجاربی كه پشت سر گذاشتیم، باید فضا را برای ورود جوانان انقلابی باز كنیم چون در حال حاضر جوانانی وجود دارند كه فارغ از پوشش ظاهری، فوق العاده باورمند به نظام و انقلاب هستند. البته متاسفانه یكسری اعمال سلایق در ایام گذشته وجود داشت و در حال حاضر نیز برخی حوزه ها درگیر این مباحث شده است كه باید در آستانه ی ورود به دهه پنجم انقلاب فضای برای ورود جوانان آماده شود.

وی در پاسخ به این سوال كه اگر به گذشته برگردد، دوباره این مسئولیت را بر عهده می گیرد یا نه، گفت: این مسئولیت فوق العاده خطیر است و اگر به دوران پیش از ورود به این حوزه بازگردم، باز هم این مسئولیت را قبول می كنم چون كه من دانش آموخته حوزه ی مسائل فرهنگی و اجتماعی هستم و باور دارم كه مسائل اجتماعی شرط مهم و یكی از بال های توسعه است و اگر این حوزه را به درستی سر و سامان ندهیم، چه بسا در دستیابی به توسعه با مشكل مواجه خواهیم بود لذا با اشتیاق بیشتری ورود می كنم و در حد توان برای ادای وظیفه ملی و اعتقادی در این حوزه فعالیت می كنم.

وی تاكید كرد: از بدو شكل گیری نظام جمهوری اسلامی، هر دولت در حد توان خود كار كرده است و انصافا در دولت تدبیر و امید نیز در حوزه ی جهت گیری و مواجهه با مباحث اجتماعی، اقدامات ویژه ای انجام شده است.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی در پایان گفت: تعالی كشور آرزوی دیرینه ی ما است اما عمده ترین مشكل افراطی گری است و باید به این قضایا نگاه متعادل تری داشته باشیم. سیاه نمایی كارنامه دولت به دلیل قرارگیری درجناح و حزب دیگر، سیاه نمایی جمهوری اسلامی تلقی می شود لذا نقد باید سازنده باشد و اولویت ما تقویت نظام با هر نام و عنوانی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۴۹ - ۱۵/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹