دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

40 درصد بیكاران كشور فارغ التحصیل دانشگاهی هستند
 
به گزارش ارك خبربه نقل از صدا و سیما، علاءالدین ازوجی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینكه در یك سال گذشته...
به گزارش ارك خبربه نقل از صدا و سیما، علاءالدین ازوجی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینكه در یك سال گذشته یك میلیون نفر بیكار شده اند، اظهار داشت: 730 هزار نفر از این تعداد بیمه بیكاری گرفته اند البته مبلغ كمی مانده است كه آن نیز به زودی پرداخت می شود.

وی با بیان اینكه دو میلیون و 400 هزار نفر بیكار در كشور وجود دارد كه 40 درصد آن ها را فارغ التحصیلان دانشگاه ها شامل می شود، افزود: سالانه 600 تا 700 هزار نفر ورودی جدید به بازار كار داریم.

ازوجی ادامه داد: سیاست گذاری اشتغال وزارت كار بر اساس تبصره 18 بودجه حفظ اشتغال، توسعه كسب و كار و برنامه های بهبود وزارت كار است و بر اساس این تبصره از سال 96 تا 99 سالانه 450 هزار شغل ایجاد شده است.

مدیركل دفتر سیاست گذاری و اشتغال وزارت كار گفت: با تغییری كه مجلس شورای اسلامی در تبصره 18 لایحه بودجه ایجاد كرده است تولید ایجاد می شود، اما مشكل اشتغال رفع نخواهد شد و دفتر اشتغال وزارت كار با این تغییرات مخالف است. بر اساس تبصره 18 لایحه دولت دستگاه ها برنامه سه ساله ای در دست اجرا دارند، اما سازوكاری كه مجلس شورای اسلامی برای تبصره 18 ایجاد كرده برای سال های آینده است و چارچوب كار دستگاه ها را به هم می زند.

وی افزود: سالانه 5 درصد به جمعیت بیكاران فارغ التحصیل اضافه می شود و تبصره 18 مجلس شورای اسلامی این مشكل را رفع نمی كند و رویكرد حركت دادن منابع تبصره 14 به تبصره 18 كاملاً درست است.

32 هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال در نظر گرفته شد

ابراهیم عزیزی نایب رئیس كمیسیون تلفیق بودجه نیز در این برنامه گفت: دولت 7 هزار میلیارد تومان برای تولید و اشتغال در نظر گرفته بود كه این رقم در كمیسیون تلفیق به 32 هزار میلیارد تومان افزایش داده شد. منابع این رقم كامل تأمین و تراز شده است و باید به زندگی مردم وارد شود.

وی ادامه داد: متن تغییر تبصره 18 لایحه دولت درمجلس شورای اسلامی مورد توافق وزارت نفت، راه و شهرسازی، جهاد كشاورزی، صمت، سازمان میراث فرهنگی و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور است و بر اساس این متن منابع درست مصرف می شود.

نایب رئیس كمیسیون تلفیق بودجه گفت: بر اساس سازو كاری كه در تبصره 18 پیش بینی شده است 8 هزار میلیارد تومان به وزارت جهاد كشاورزی، 8 هزار میلیارد تومان به وزارت صمت، 8 هزار میلیارد تومان به وزارت راه و شهرسازی، 5 هزار میلیارد تومان به وزارت نفت، یك و نیم هزار میلیارد تومان به سازمان میراث فرهنگی و به همین میزان به معاونت علمی و فناوری اختصاص می یابد و به دستگاه های دیگر نیز اجازه داده می شودكه از منابع خود و این تبصره استفاده كنند.

وی ادامه داد: دستگاه ها این منابع را در بانك ها سپرده گذاری می كنند كه هم اصل پول حفظ می شود و هم می توانند دو برابر آن را دریافت و سرمایه گذاری كنند.

نایب رئیس كمیسیون تلفیق بودجه افزود: به شركت های تابع دولت مانند ایمیدرو اجازه داده شده است در استان های محروم و مناطقی كه قبلاً اجازه سرمایه گذاری نداشتند وارد شوند و صد در صد سرمایه گذاری كنند. البته اولویت با بخش خصوصی است، اما در نبود بخش خصوصی همه موانع قانونی برای سرمایه گذاری صد درصدی شركت های دولتی برداشته شده است.

عزیزی گفت: ساختار تبصره 18 لایحه دولت در مجلس تغییر كرده و ناكارآمدی به كارآمدی تبدیل شده است.

نایب رئیس كمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: در تبصره 18 طرح مجلس دغدغه استان ها دیده شده است و سال آینده آثار اشتغال این مصوبات، كامل، مشخص خواهد شد؛ به عنوان نمونه برای آغاز ساخت 400 و همچنین 800 هزار مسكن در سال آینده برنامه ای پیش بینی كرده ایم كه مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد می كند.

نایب رئیس كمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینكه طرح های اجرایی دستگاه ها بر اساس تبصره 18 مصوبه مجلس مشخص شده است، گفت: در تبصره 16 لایحه بودجه نیز فقط 25 هزار میلیارد تومان در یك بند برای اشتغال زایی دیده شده است.

وی بابیان اینكه 133 شهرستان، هزار و 621 دهستان، 504 بخش، 41 شهرستان جنگ زده و 974 منطقه حاشیه ای محروم داریم، افزود: 18 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده برای رفع محرومیت این مناطق دیده شده كه تحول جدیدی است و در لایحه بودجه دولت نبوده است. این منابع، مستقیم با اولویت آب، آبفا و راه روستایی در شورای برنامه ریزی استان ها توزیع می شود.

حجت ورمزیار عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این برنامه گفت: تبصره 18 مصوب مجلس در مقایسه با لایحه دولت بهتر شده است، اما با آنچه كه باید باشد فاصله دارد و باید مشخص شود چه ارزش افزوده ای برای كشور ایجاد می كند.

وی افزود: بر اساس مصوبه درباره این تبصره، 5 درصد به شركت های دانش بنیان اختصاص می یابد كه مصوبه خوبی است.

وی ادامه داد: البته این طور نیست كه در تبصره 18 منابع بریزیم و اشتغال ایجاد شود بلكه باید زیرساخت های رفع مسئله اشتغال در عرصه های مختلف ایجاد شود.
منبع خبر:
ارک خبر
   تاریخ: ۱۲:۵۵ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷