دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

سونامی اختلالات روانی پس از كرونا را جدی بگیریم
 
تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با بیان اینكه پس از كرونا، ما با سونامی ناشی از اختلالات روانی مواجه هستیم، گفت: این اتفاق با بروز آسیب های اجتماعی روانی در جامعه پدیدار خواهد شد و از امروز باید از وقوع چنین پیامدی جلوگیری كنیم.
سونامی اختلالات روانی پس از كرونا را جدی بگیریم تهران - ایرنا - رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با بیان اینكه پس از كرونا، ما با سونامی ناشی از اختلالات روانی مواجه هستیم، گفت: این اتفاق با بروز آسیب های اجتماعی روانی در جامعه پدیدار خواهد شد و از امروز باید از وقوع چنین پیامدی جلوگیری كنیم.

«محمد حاتمی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینكه نمی توانیم بگویم به سلامت روان افراد جامعه كاری نداریم و فقط مسئول سلامت جسم مردم هستیم، تصریح كرد: كودكان از اعمال و رفتار والدین متاثر هستند. وقتی مسئولان ما به فكر سلامت روان افراد باشند، در نتیجه می توانیم سلامت روان را كنترل كنیم.

وی ادامه داد: هم مسئولان، هم مردم و هم خانواده ها باید این موضوع را جدی گرفته و برای مدیریت آن راهكارهای لازم را از طریق روانشناسان، مشاوران و افراد قابل اعتماد برای زندگی فعلی خود با امكاناتی كه موجود است، در نظر بگیرند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور اضافه كرد: وقتی یك نفر به شما حمله می كند، طبیعی است كه دفاع می كنید. اما وقتی ما در حال دفاع هستیم به ضربه ای كه وارد می شود دقت نمی كنیم در حالی كه آن ضربه را متحمل شده ایم.

این روانشناس افزود: از نظر روانشناسی ویروس كرونا از سال 98 كه وارد ایران شد، به همه ضربه زد و این بحران همچنان ادامه دارد. ارزیابی ما این است مردم در مدت یك سال گذشته در فشار بودند و هستند.

حاتمی خاطرنشان كرد: طبق قوانین نانوشته ای هر تحریك و فشار، عوارض روانی دارد و این عوارض روانی روزی خود را نشان می دهد، آن وقت افراد یك روز به خود می آیند و می بینند كه چه چیزهایی را در زندگی از دست داده اند.

وی اظهار داشت: برای مثال یكسری ممكن است ازدواج و تحصیلشان به تاخیر افتاده باشد، خانواده ای عزیزشان را از دست داده یا درگیر كرونا باشند و...آن وقت ذهن فعال و پویا درگیر این مسائل می شود و این اتفاق عوارض روانی را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام روانشناسی كشور با اشاره به اینكه عوارض آن می تواند تبدیل به یك اختلال روانی برحسب زمینه فیزیكی افراد شود، تاكید كرد: برای مثال افراد ممكن است دچار وسواس، افسردگی، اختلال دوقطبی، اضطراب، اضطراب پانیك، اضطراب اجتماعی، اختلال شخصیت یا حتی اختلالات شدید روانی می شوند. پس با جامعه ای مواجه هستیم كه همه افراد به یك شكلی با بیماری و اختلالات روانی درگیر هستند. این را می گوییم سونامی روانی پس از كرونا.

حاتمی با بیان اینكه سونامی روانی ناشی از اختلالات روانی، پسایند آن آسیب های اجتماعی روانی است، خاطرنشان كرد: حال آسیب های روانی چه هستند؟ اینكه فرد از رفتن به سركار اجتناب می كند. انگیزه اش را از دست داده و تمایلی به انجام هیچ كاری ندارد. اختلافات درون خانوادگی مثل افزایش نرخ طلاق و اعتیاد ایجاد می شود یا خیلی ها درگیر انواع اعتیاد یا انزوا و تنهایی می شوند.

وی گفت: كسی كه این فشارها را تحمل می كند، برحسب محركی كه بدن تجربه كرده، امكان دارد كه این آسیب و فشارها متوجه خودش شود یا متوجه دیگری كند. برای مثال اگر متوجه خودش باشد دچار افسردگی می شود اما یك زمان ممكن است فرد این فشارها را برون ریزی كرده و متوجه دیگران كند. كاری كه افراد دچار اختلال شخصیت انجام می دهند.

رئیس سازمان نظارم روانشناسی كشور با تاكید بر اینكه خانواده ها و جامعه باید خودشان را آماده چنین رفتارهایی كنند، تصریح كرد: یكی از راهكارهای مناسب برای جلوگیری از این وضعیت و سونامی شكل گیری شوراهای اندیشه ورز در دل نهادها، ارگان ها و ستاد ملی مقابله با كرونا و... است.

وی اضافه كرد: لازم است در اولین قدم با ویروس كرونا كنار بیایم، زندگی كرده و آن را به رسمیت بشناسیم. هنوز خیلی ها در فكر و انتظار این هستند كه واكسن بزنند یا با انجام كاری از دست این بیماری خلاص شوند.

حاتمی افزود: درحالی كه این بیماری رفتنی نیست و در خانه ما ماندگار است.مثل آنفلوآنزا. این مهمان شماست و اگر این بیماری را بپذیرید و با آن زندگی كنید، می توانید راهكارهای لازم برای زندگی با آن را نیز لحاظ كنید. مثل اینكه سبك زندگی تان را تغییر دهید، خودمراقبتی و دیگر مراقبتی انجام دهید، ماسك بزنید و... تا زمانی كه در موعدش این بیماری حل شود و راهكارهای مقابله با آن در سطح كشور ایجاد شود.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- ویروس كرونا
- سازمان نظام روانشناسی و مشاوره
- سهم_من_در_مهاركرونا
- سلامت روان
- محدودیت های كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۱۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵