دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

نشر یك مرجع علمی برای مدیریت كووید 19 در كشور
 
كتاب "مدیریت جامع خطر، رخدادهای بیولوژیك در نظام سلامت با تاكید بر كووید 19 "، توسط رصدخانه اجتماعی كووید 19 تالیف و با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر بهداشت مورد رونمایی قرار گرفت.
نشر یك مرجع علمی برای مدیریت كووید 19 در كشور به گزارش ایسنا، دكتر حمیدرضا خانكه، رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 درباره این كتاب گفت: یكی از وظایف رصدخانه اجتماعی كووید 19، تولید محتوای علمی با استفاده از دانش روز، بمنظور آموزش متخصصان و یكسان كردن عملكرد آنان در پاسخ به بیماری كووید 19 است و در این راستا، كتاب "مدیریت جامع خطر، رخدادهای بیولوژیك در نظام سلامت با تاكید بر كووید 19 " تالیف و منتشر شده است.

خانكه افزود: وزیر بهداشت اواخر اسفندماه گذشته، مسئولیت تشكیل رصدخانه اجتماعی كووید 19 را به دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی سپرد تا ضمن بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر ابتلا و مرگ و میر ناشی از كرونا و تاثیر كرونا بر مؤلفه های اجتماعی، با تولید شواهد علمی، تصمیم گیری برای مداخلات ملی، تسهیل شود.

وی گفت: با توجه به وظیفه " تولید محتوای علمی با استفاده از دانش روز"، رصدخانه با جلب حمایت 30 تن از متخصصان داخل كشور، اقدام به تالیف كتاب " مدیریت جامع خطر، رخدادهای بیولوژیك در نظام سلامت با تاكید بر كووید 19 " كرد كه در 18 فصل و با حدود 330 صفحه شامل «اصول و مبانی همه گیرشناسی تا روش های تشخیص، روش های درمان، شیوه های ارزیابی خطر، روش های تدوین برنامه های ملی در پاسخ به رویدادهای بیولوژیك و روش های توسعه ظرفیت های مراكز بهداشتی و درمانی، روش های ارائه خدمات در حوزه های روانی و اجتماعی و معنوی در بیماری ها و همه گیری ها و خصوصا در كووید و جلب مشاركت های مردمی» تالیف شد.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 در پاسخ به این سئوال كه چه قشری از متخصصان و در چه حوزه هایی می توانند از این كتاب استفاده كنند؟، اظهار كرد: با توجه به مطالب جامع و كاملی كه در این كتاب موجود است، مدیران ارشد ستاد ملی كرونا، مدیران دانشگاهی نظام سلامت و همه همكاران متخصصی كه در این حوزه خدمت می كنند، می توانند مخاطب این مجموعه باشند.

دكتر خانكه افزود: در واقع، این كتاب برای همه متخصصان در حوزه های صددرصد پزشكی تا حوزه های اجتماعی قابل استفاده است، چرا كه فصولی مربوط به جنبه های روانی و اجتماعی و نحوه جلب مشاركت ها و حمایت های مردمی نیز در این كتاب پیش بینی شده است.

وی با ابراز خشنودی از اینكه این كتاب در هفته گذشته، طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری، مقام عالی وزارت بهداشت و رئیس سازمان اورژانس كشور و با ارتباط ویدئوكنفرانسی با جمعی از رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور، مورد رونمایی قرار گرفت، گفت: قرار است، این كتاب در هفته جاری بطور رایگان در اختیار رؤسای دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور قرار بگیرد تا در صورت نیاز، بتوانند از این كتاب به عنوان یك مرجع علمی برای مدیریت كووید 19 استفاده كنند.

وی تصریح كرد كه سعی می شود این كتاب، سالی یك بار متناسب با شواهد علمی، بازبینی شود تا اطلاعات و دانش جدید در كتاب مورد استفاده قرار بگیرد.

به نقل از دانشگاه علوم توانبخشی، دكتر خانكه در پایان از زحمات و حمایت های دكتر حمیدرضا جمشیدی دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری كرونا، دكتر ابرازه از همكاران این ستاد و دكتر حسین كولیوند رئیس سازمان اورژانس كشور كه در تالیف این كتاب، رونمایی از آن و در حمایت از فعالیت های رصدخانه، نقش كلیدی داشتند، تشكر كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۰۳ - ۱۴/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۳