دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

10 نكته كاربردی برای مواجهه با «آزاردیده جنسی»
 
اخیرا با ظهور پلتفرم كلاب هاوس، مجددا روایت هایی از آزار جنسی توسط افراد مختلف مطرح شده و باز هم این موضوع مهم - فارغ از صحت و سقم روایت ها - در دایره بحث و تحلیل قرار گرفته است؛ تحلیل هایی كه پای آنها به برخی رسانه ها نیز كشیده شده است.
10 نكته كاربردی برای مواجهه با «آزاردیده جنسی» تعرض، آزار جنسی و تجاوز، به عنوان گزارشی از آنچه زیر پوست شهر می گذرد، جزء یكی از مهم ترین و دائمی ترین سوژه های مورد توجه رسانه هاست. گزارش آزار جنسی به قدری مهم است كه برای گزارش بوستون گلاب، جایزه پولیتزر به همراه داشته است و در بسیاری رسانه های دیگر با توجه های قابل ملاحظه ای از طرف خوانندگان رو به رو بوده است.

با این حال نزدیك شدن به این نوع مسائل چه برای شاهدان و دوستان آزاردیده و چه برای گزارشگران كار آسانی نیست.

تعداد بایدها و نبایدها برای نزدیك شدن به بررسی و گزارش آزار، تعرض و تجاوز جنسی بسیار زیاد است كه برخی از مهم ترین آنها را در ادامه می خوانید:

1. با دقت و آرامش به ماجرا نزدیك شوید. گزارشگران تازه كار اغلب دچار هیجان زدگی می شوند. حتی گزارشگران كهنه كار هم گاهی تحت تاثیر احساسات، شتاب زده عمل می كنند. به عنوان گزارشگر یا تنها به عنوان دوستی كه می خواهد به كسی كه آسیب دیده كمك كنید، در آغاز سعی كنید به خود و احساسات خودتان مسلط باشید. به خاطر داشته باشید كسی كه آزار یا تعرض جنسی را پشت سر گذاشته یا همین حالا تحت آزار قرار دارد، سزاوار احترام و مراقبت شماست. هیچ داستانی بیشتر از راوی آن ارزشمند نیست. با صبر و احترام درباره موضوع سوال كنید. به خاطر داشته باشید كسی كه در مورد آزار و تعرض به خودش برای شما توضیح می دهد، شما را شایسته اعتمادی غیرقابل وصف دانسته است. به دقت به روایت آزاردیده گوش كنید. ممكن است آنچه شما می شنوید، برای شما تنها روایتی برای یك گزارش یا داستانی كه عصر برای همراهانتان تعریف می كنید باشد اما برای كسی كه آسیب دیده است، موضوع فقط یك حادثه نیست بلكه یكی از تاریك ترین قسمت های زندگی است كه شاید همین حالا هم ادامه داشته باشد.

2. برای كسی كه می خواهید روایت آزار او را بشنوید یا ثبت كنید، توضیح دهید كه چرا شنیدن ماجرا برای شما مهم است. اطمینان حاصل كنید كسی كه موضوع را برای شما روایت می كند احساس «مورد سوءاستفاده قرار گرفتن» نداشته باشد. تاكید كنید كه هیچ چیز بدون رضایت او در هیچ جا منتشر نخواهد شد و برای هیچكس روایت نخواهد شد. هیچ گزارشگر یا حتی دوستی كه گزارش یك آزار را می شنود علاقه ای ندارد كه به عنوان یك سوءاستفاده گر معرفی شود. برای جلوگیری از چنین سوءتفاهمی هر چقدر كه لازم است احتیاط كنید و تا جایی كه می توانید اطمینان دهید كه همه چیز تحت كنترل راوی آزار است و بدون صلاحدید او منتشر نخواهد شد.

3. به خاطر داشته باشید كه حمایت از منبع یا دوستی كه گزارش آزار را در اختیار شما می گذارد، مسئولیت شماست. بخصوص در نظر داشته باشید كه شاید شما تنها یا از معدود كسانی باشید كه در جریان موضوع قرار گرفته اید و باید از آزاردیده نه تنها در برابر كسانی كه مرتكب آزار او شده اند، بلكه در برابر كسانی كه آزاردیده مایل نیست در جریان موضوع قرار بگیرند، دفاع كنید. ممكن است فكر كنید موضوع می تواند بین خود شما و چند دوست نزدیك باقی بماند یا اینكه اگر در یك سایت یا نشریه محلی منتشر شود، قرار نیست بازتاب چندانی داشته باشد. این فرض همیشه غلط است. تنها اگر «یك نفر» ماجرایی را از زبان شما شنیده باشد كنترل اوضاع از دست شما خارج شده است. به خاطر داشته باشید كه هر چیزی كه منتشر شود می تواند بسرعت در تمام كشور و بلكه در جهان بازتاب پیدا كند و فشارهای جانبی به آزاردیده و حتی به خود شما وارد كند. پیش از به اشتراك گذاشتن هر روایتی اول تمامی جنبه های آن را بسنجید.

4. وقتی در جریان یك روایت آزار و تجاوز قرار می گیرید، اولین اقدام شما باید مراجعه به متخصصان باشد. با تاكید بر حفظ محرمانگی و حفاظت از منبع / دوست / راوی آزار، به وكیل، روانشناس و در صورت لزوم به پزشك مراحعه كنید، موضوع را مطرح كنید و قضاوت آنها را بشنوید. از آنها بپرسید كه بهترین و لازم ترین اقدام در این وضعیت چیست. به راوی كمك كنید كه كمك تخصصی حقوقی، پزشكی، روانپزشكی و روانشناسی و در صورت لزوم كمك پلیسی دریافت كند اما بخاطر داشته باشید كه شما نمی توانید كسی را مجبور به اقدامی كنید كه دوست ندارد.

5. تحقیق كنید. در صورتی كه آزار در محل كار، مدرسه یا مانند آن رخ داده است با حفظ محرمانگی و با هماهنگی با آزاردیده، به تحقیق در محل بپردازید. اگر آزاردیده مایل است و به شما گفته است كه موضوع را با دوستانش در میان گذاشته است به سراغ آن دوستان و نزدیكانی كه در جریان حادثه هستند بروید و از آنها پرس و جو كنید. شواهد را تا جایی كه ممكن است ثبت و ضبط كنید. به خاطر داشته باشید كه گزارشگری آزار و تعرض جنسی می تواند عواقب حقوقی به دنبال داشته باشد. خودتان را برای حواشی بعدی آماده كنید و متوجه باشید كه گزارشگری آزار جنسی به یك گزارش منفرد ختم نخواهد شد.

6. از خودتان حفاظت كنید. به عنوان دوست، شنونده یا گزارشگری كه موضوع تعرض را دنبال می كند، كاملا طبیعی است كه دچار اضطراب، ب خوابی، غم و اندوه، بی انگیزگی، كابوس و مانند آن بشوید. كمك حرفه ای بگیرید. اقلا یك نفر از نزدیكان یا همكارانتان را با حفظ حریم خصوصی آزاردیده، در جریان موضوعی كه دنبال می كنید قرار دهید. گزارشگران برای اینكه بتوانند به دیگران كمك كنند، باید در ابتدا مراقب باشند خودشان دچار بحران نشوند.

7. در سراسر گزارشی كه منتشر می كنید دقت كنید كه همه چیز «اتهام» است. اگر كسی یا كسانی می گویند كه توسط یك یا چند نفر مورد آزار قرار گرفته اند، پیش از اثبات موضوع در دادگاه صرفا «اتهام» وارد می كنند. دقت كنید كه بسیار كم پیش می آید كه كسی به دروغ دیگری را متهم به تجاوز و آزار جنسی كند. جرم شناسان می گویند تنها حدود 2 درصد از گزارش های آزار جنسی جعلی است. روایت یك آزار جنسی، تعرض یا تجاوز، مقدار قابل ملاحظه ای توجه ناخواسته به سمت راوی جلب می كند و اغلب همراه با تمسخر و آزارهای جنسی بیشتر است و مرور و روایت آن برای غریبه ها هرگز كار راحتی نیست. آزاردیدگان برای روایت آزار خود با فشار و تحمل اضطراب و آسیب دیدگی مجدد رو به رو می شوند. كسی برای تفریح در مورد تجربه آزار جنسی صحبت نمی كند. همچنین به خاطر داشته باشید كه تخمین زده می شود كه 75 درصد جرایم جنسی هرگز گزارش نم شوند. بنابراین وظیفه شما به عنوان دوستی كه شنونده یك روایت آزار است یا گزاشگری كه قصد انتشار یك روایت آزار را دارد، این است كه امنیت بیشتری برای آزاردیدگان فراهم كنید.

8. بدون در نظر گرفتن اتهامات واردشده، در صورتی كه فرد متهم به آزار قابل دسترسی است به سراغ او بروید و با او صحبت كنید. درباره فرد متهم تحقیق كنید. سراغ دوستان و آشنایانش بروید و درباره رفتارهای او پرس وجو كنید. به یاد داشته باشید كه پرونده آزار جنسی كودكان در كلیسای كاتولیك از یك سری گزارش های محدود تجربه آزار شروع شد و با پیگیری روزنامه نگاران تبدیل به یك چالش جهانی و تغییرات جدی در سازمان كلیساهای كاتولیك در تمام جهان شد. الگوی رفتاری افراد می تواند در اثبات گناهكاری یا بی گناهی آنها كمك كننده باشد. به خاطر داشته باشید كه آزاردیدگان تعرض و تجاوز و آزار جنسی با روایت كردن تجربه خودشان، چیزی به دست نمی آورند یا چیزی از دست نمی دهند.

9. به یاد داشته باشید كه یادآوری و روایت كردن آزار و خشونت جنسی، آزاردهنده است. تعریف كردن آن می تواند همراه با به هم ریختگی روایت و ب نظمی آن باشد. سردرگمی كسی كه آزاری كه تجربه كرده است را روایت می كند طبیعی است. طبیعی است اگر برخی موضوعات را فراموش كند یا ناخودآگاه از اشاره به آنها بگذرد. طبیعی است اگر آزار دیده نتواند جزئیات را به خاطر بیاورد یا نخواهد آنها را تعریف كند. بازماندگان ممكن است از تعریف خطی و به ترتیب زمانی آن چیزی كه رخ داده است ناتوان باشند. تلاش برای اینكه همه چیز را طبق روز و ساعت ثبت كنید كار سختی است و نیاز به زمان بسیار طولانی دارد. تحت فشار گذاشتن آزاردیده برای تاكید بیشتر بر جزئیات آزاری كه با آن روبه رو شده است نه تنها غیراخلاقی است بلكه آسیب های روحی جدی برای آسیب دیده به همراه دارد. به راوی اجازه دهید كه آزادانه آنچه رخ داده است را تعریف كند و نه با آن نظمی كه مورد نظر شماست. دقت كنید كه انتشار جزئیات خشونت و آزار جنسی هر چند می تواند راهنمایی برای دیگران باشد كه در تشخیص اینكه چه رفتاری آزار و تعرض جنسی است كارگشا باشد اما همزمان می تواند منجر به ترویج خشونت و همچنین آسیب های بیشتر برای راوی آزار شود.

10. آزاردیده را تحت فشار نگذارید. اجازه دهید و به او اطمینان دهید كه كنترل اوضاع را در دست دارد. برای كنارآمدن با آسیب های آزار و تعرض جنسی زمانی گاه بسیار طولانی لازم است. آزار جنسی یكی از دردناك ترین تجربه هایی است كه ممكن است برای كسی رخ دهد. در تمام مراحل تحقیق و دنبال كردن ماجرا و انتشار آن دقیق و محتاط باشید. همواره در نظر داشته باشید كه كرامت و انسانیت افراد در اولین درجه اهمیت قرار دارد. هیچ گزارشی به اندازه راوی آن مهم نیست. كسانی كه روایت آزاردیدگی خود را برای شما تعریف می كنند، برای شما ارزشی قابل ملاحظه قائل شده اند. نشان دهید كه لیاقت آن ارزش را دارید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۱:۰۸ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸