دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| تغییر سبك زندگی ملت ها با ترویج بازی های رایانه ای غربی
 
ترویج بازی های رایانه ای غربی در كشور، تهدیدات و آسیب های متعدد فرهنگی اجتماعی به دنبال دارد كه در این گزارش بدان می پردازیم.
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| تغییر سبك زندگی ملت ها با ترویج بازی های رایانه ای غربی
ترویج بازی های رایانه ای غربی در كشور، تهدیدات و آسیب های متعدد فرهنگی اجتماعی به دنبال دارد كه در این گزارش بدان می پردازیم. - اخبار اقتصادی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم«پرونده حكمرانی فضای مجازی»؛ امروزه بازی های رایانه به عنوان یكی از پردرآمدترین مشاغل در اقتصاد فضای مجازی مطرح است؛ به طوری كه طبق پیش بینی ها در سال 2022 درآمد بازی های رایانه ای در دنیا به بیش از 189 میلیارد دلار خواهد رسید. البته ترویج بازی های رایانه ای غربی در كشور، آسیب ها و تهدیدات متعدد فرهنگی را به دنبال دارد كه برخی از این تهدیدات عبارت است از:

اول: ترویج سبك زندگی غربی

ترویج سبك زندگی غربی یكی از آسیب های فرهنگی بازی های رایانه ای غربی است. در واقع وقتی بازیكن یا گیمر در فضای بازی های رایانه ای قرار دارد، مانند آن است كه در آن بازیكن در حین بازی، سبك زندگی غربی را تجربه می كند. علاوه بر این بازی هایی كه سبك آنها شبیه سازی زندگی نیست، اما به صورت نامحسوس ترویج دهنده جنبه هایی از این نوع زندگی است كم نیستند. بازی هایی كه شخصیت های آن دارای پوشش غربی، روابط آزاد زن و مرد، عدم وجود پارامتری به عنوان دین در صحنه زندگی هستند، به طور نامحسوس مروج همین عناصر زندگی غربی هستند.

دوم: ترویج برهنگی و روابط آزاد جنسی

ترویج برهنگی و رابط آزاد جنسی از آسیب های دیگر فرهنگی اجتماعی بازی های رایانه ای است؛ به طوری كه اكثر شخصیت های زن در بازی های غربی دارای پوشش نامناسب، برهنگی و یا عدم رعایت حریم روابط مرد و زن هستند. در این شرایط برخی از بازی های معروف دنیا پا را از این فراتر نهاده اند و روابط آزاد جنسی در مراحلی از آنها وجود دارد كه حتی برخی از سیاستمداران برجسته غربی به این امر اعتراض كرده اند. موضوع و محور اصلی این بازی ها رابطه جنسی است و غم انگیزتر اینكه بعضی از آنها به صورت برخط هستند كه بالطبع می تواند زمینه سازی ارتباط افرادی در دنیای واقعی شود. البته در برخی از كشورهای غربی، بعضی از بازی ها به علت مسائل جنسی ممنوع اعلام شده اند كه نشان از جدی بودن این موضوع دارد.

سوم: ترویج خشونت

خشونت، درگیری، تیراندازی و قتل، محور اصلی محتوای بازی های زیادی است كه همیشه تعدادی از آنها در جدول پرفروش ترین بازی های روز دنیا هستند. هنگامی كه یك بازیكن ساعت ها وقت خود را صرف بازی كردن نقش یك انسان با این ویژگی ها می كند،كوچكترین اثر آن كمرنگ شدن عاطفه و عادی شدن صحنه های خشن و دردناك برای اوست و در نتیجه ممكن است باعث ارتكاب این اعمال در دنیای واقعی توسط بازیكن شود. انتشار خشونت و مسائل غیراخلاقی از طریق بازی های رایانه ای یكی از مهمترین چالش هایی است كه امروزه گریبان گیر خود غربی ها شده است. سالانه ده ها مورد از جرم و جنایت، قتل و مرگ و میر ناشی از بازی های رایانه ای در كشورهای مختلف دنیا گزارش می شود.

چهار. فریب و جهت دهی به افكار عمومی

كشورهای غربی از ابزارهای فرهنگی نظیر بازی برای توجیه سیاست های خود و تأثیرگذاری بر افكار عمومی استفاده می كنند. بازی هایی كه در جهت توجیه حملات آمریكا به افغانستان، عراق و دشمنی آنها با اسلام و كشورهای اسلامی ایران از جمله ساخته شده است، گواهی بر این مدعا است. البته لازم به ذكر است كه یكی از گروه های هدف اصلی در این نوع بازی ها خود مردم آمریكا و غرب برای جلوگیری از اعتراض آنها به دولت هایشان است.

پنج: جعل تاریخ و تاریخ سازی

الهام گرفتن از تاریخ یا روایت بخشی از تاریخ امری معمول در نوشتن داستان (بازی نامه) بازی های رایانه است. در این میان بازی هایی هم وجود دارد كه از بی اطلاع مخاطبان خود سوء استفاده می كنند و دست به جعل تاریخ می زنند. بازی هایی هم وجود دارند كه طبق سنت شناخته شده در رسانه و فیلم های غربی وارد عرصه تاریخ سازی می شوند كه بالطبع مهمترین موضوع آنها در این زمینه آخرالزمان است.

شش. ترویج خرافات و جادو

ترویج خرافات و جادو را به وفور می توان در بازی های رایانه ای مشاهده كرد. پرداختن به خرافات و اعتقادات منحرف و در كنار آن استفاده از جادو در بازی های رایانه ای امری جا افتاده ای است. بازی های پرفروشی مثل «god of war» رسما اعتقادات ادیان الهی را تمسخر گرفته و تقدس خداوند و سایر اعتقادات را می شكند. طبق اعلام معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی های رایانه ای، در بررسی 40 بازی پرفروش دنیا نتایج نشان می دهد كه 32 درصد از شخصیت های بازی ها از جادو استفاده می كنند كه مفهوم آن دین زدایی است.

هفت. ترویج مواد مخدر و مشروبات الكلی

استفاده از مواد مخدر توسط شخصیت های بازی و همچنین استفاده از مشروبات الكلی از جمله آسیب های بازی های غربی است كه می تواند باعث رواج یافتن و عادی جلوه داده شدن این عمل در بین كاربران شود.

هشت. اسلام هراسی

یكی از مهمترین مسائل بازی های رایانه ای، اسلام هراسی است. تاكنونی بازی های رایانه ای بسیاری به القاء ترس و مظلوم نمایی آمریكا پرداخته اند. تصویر مشترك این بازی ها نمادهایی از حكومت آمریكا مانند ساختمان كاخ سفید یا كنگره آمریكا است كه تحت تهاجم دشمن قرار گرفته است. این بازی ها پس از القاء ترس از مسلمانان، كاربر را به جنگ علیه آنان ترغیب می كنند. این گونه بازی ها، نفوذ مسلمانان ضد آمریكایی به كشورهای عربی، اروپا و آمریكای لاتین را هشدار داده و آمریكا و اروپا را در معرض خطر نابودی نشان می دهد.

نه. ایران هراسی

ایران هراسی در تعداد زیادی از بازی های رایانه ای دیده می شود. در برخی از این بازی ها ایران به عنوان بخشی از سپاه دشمن به نمایش در می آید كه كاربر باید در بعضی از مراحل با ایرانیان مبارزه كند. در برخی از این بازی ها، دو تن از مقامات آمریكایی خواستار ترور سردار قاسم سلیمانی شدند. بازی مذكور مستقیما علیه جمهوری اسلامی ایران طراحی شده و در طی مراحل آن كاربر در نقش ارتش آمریكا به ایران حمله می كند. سازنده بازی دلیل این حملات را شخصی به نام سلیمان معرفی می كند كه كاربر در مرحله آخر باید وی را از بین ببرد.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|نجات قدس با امت سازی در فضای مجازی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|انتخابات الكترونیكی؛ مزایا و معایب/ رویكرد محتاطانه اغلب كشورهای دنیا نسبت به رأی گیری الكترونیكی
طوفان هشتك های دفاع از فلسطین در فضای مجازی نشانگر حقانیت "روز قدس" است + فیلم
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|افزایش 10 برابری درآمدزایی در بازی های رایانه ای با مانع زدایی از تولید
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حجاب و عفاف؛ پركاربردترین موضوع كاربران زنان مسلمان جهان عرب در شبكه های اجتماعی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سبقت چین از آمریكا در كسب درآمد از بازی های رایانه ای
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا باید قدرت سایبری تأثیرگذار در صحنه جهانی باشیم؟
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|مزایای متعدد اقتصادی توسعه پهن باند اینترنت/ شرط مهم بهره مندی از مزایای پهن باند چیست؟
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 200 مطالبه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی/ در زمینه تولید محتوای فضای مجازی خلأ قانونی داریم
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترك فعل وزیر ارتباطات در توسعه موتور جست وجوی ملی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|آیا واردات گسترده پهنای باند اینترنت بین الملل منجر به رشد اقتصادی می شود؟
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|نجات قدس با امت سازی در فضای مجازی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|رتبه 134 ایران در سرعت اینترنت/ چگونه می توان سرعت اینترنت را تا 10 برابر افزایش داد؟
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارتباط مستقیم پیامرسان ها و شبكه های اجتماعی بیگانه با آژانس امنیت ملی آمریكا
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آیا جریان آزاد اطلاعاتی در آمریكا وجود دارد؟
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| هشتگ های ضد آمریكایی اسرائیلی؛ پیشتاز هشتگ های جوانان عرب در فضای مجازی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پشت پرده فیلترینگ گسترده محتواهای انقلابی در اینستاگرام چیست؟
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|انحراف درك اجتماع از مسائل اصلی با كج روایت ها در فضای مجازی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترور سرداران جبهه مقاومت در شبكه های اجتماعی غربی/ حذف پست های سردار حجازی توسط اینستاگرام
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حق مشروع ایران برای اقدام متقابل در برابر حملات سایبری
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سانسور محتواهای انقلابی توسط مدعیان آزادی بیان در شبكه های اجتماعی غربی
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آلمان چگونه فضای مجازی را مدیریت می كند؟
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۲۲ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹