دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

آمارهای واقعی سقط جنین 3 برابر آمارهای اعلامی است/ غربالگری با احتمال خطای نیم تا دو درصد سبب مرگ جنین می شود
 
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد قطبی عصر امروز در نشست مجازیغربالگریاظهار داشت:با توجه به ازدیاد سقط جنین در این سال ها، یكی از مقدمات سقط جنین غربالگری است و از باب آثار فرهنگی و اجتماعی در این زمینه اول لازم است توجه كنیم گه آثار فرهنگی آن یك شكل توزیع خاصی دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: این موضوع در واقع به سبك حلزونی است و از یك نقطه كانونی شروع می شود و آرام آرام پیش می رود، افراد با ارتباط گرفتن با یكدیگر این لایه را باز می كنند و كل جامعه را درگیر می كنند همانند سنگی كه داخل آب می اندازند و حلقه هایی را شكل می دهد و وسعت می گیرد.

وی گفت: از سقط جنین آمارهای دقیق موجود نیست و آمارهای واقعی 3 الی 4 برابر آمارهای موجود است و ثبت داده ها بیشتر جنبه پزشكی دارد و پیامدهای اجتماعی آن تحت نظر قرار نمی گیرد و داده كاوی عمیق صورت نمی گیرد و بیشتر شهودی و مطالعات پیمایشی است و فهم مشترك گفت وگویی صورت گرفته است.

قطبی در خصوص آثار سقط جنین تصریح كرد: یكی از آثار سقط جنین آثار روحی و روانی است چه زن و چه مرد دچار تكانه های روحی می شود فارغ از اینكه كار خود را مثبت بداند یا منفی، البته در حالتی كه بداند دارد كار منفی انجام می دهد سرعت تلاطم روحی بیشتر است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان داشت: اثر دوم آثار سلامتی و جسمی است؛ برخی پزشكان معتقدند كسی كه سقط جنین به ویژه غیررسمی از نظر سلامتی آسیب بیشتری می بیند زیرا در مكان ها آلوده صورت می گیرد.

وی تصریح كرد: اثر سوم اثر اخلاقی است كه اصطلاحاً به آن می گوییم عرف شكنی؛ وقتی می دانم كاری خطا است ولی وقتی یك بار به آن مرتكب شدم تكرار آن بریم ساده تر می شود و تجری اخلاقی صورت می گیرد در واقع این داستان عادی سازی می شود، در بحث ها فقهی راجع به تجری مباحث زیادی است كه كسی كه جرئت جامعه را بری ارتكاب گناه بالا می برد در تمامی افرادی كه پس از او مرتكب گناه می شوند دخیل است.

شرایط مغایر با عرف از دلایل سقط جنین در اجتماع

قطبی بابیان اینكه باید دید چه عللی جامعه را به این سمت می كشد، گفت: ضمن اینكه داده های ثبت شده در این زمینه نیز وجود ندارد، یكی از علل رایج ناپایداریخانوادهاست، مثلاً در اوایل زندگی كه هنوز شرایط مهیا نیست این اتفاق بیفتد و اختلافات و تنازعات باعث طلاق باشد، از دیگر عوامل شرایط مغایر با عرف است، مثلاً می گویند من اگر این بچه را به دنیا می آوردم با مخالفت هایی روبرو می شدم كه یك بخش از آن نامشروع بودن است و یكی دیگر از فرهنگ های درهم تنیده تعداد زیاد بچه است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بیان داشت: گاهی اوقات انگاره ها غلط است كه بسیارند مثلاً بارداری ناخواسته، مشكلات اقتصادی، نداشتن آمادگی های روحی از انگاره های غلط در جامعه ما است زیرا منطق علمی ندارد و در رسانه ها رسمی هم جایی ندارد ولی در بین مردم به آن ها دامن زده می شود، یكی دیگر از دلایل نیز توصیه های پزشكی است در خصوص غربالگری و دقت های زیاد است كه بسیاری از اوقات دلیل حاكمانه ندارد، طیف بندی می شود گفته می شود برخی نقص ها قابل جبران است و طیف دیگر قابل جبران نیست، همچنین در این زمینه ایجاد خوف هم صورت می گیرد.

وی با بیان اینكه سقط جنین در جامعه كنونی بیشتر به عنوان راهكار سنجیده می شود گفت: سقط جنین در جامعه كنونی راهكاری است برای رفع مشكل اینكه فرد می گوید احتمال می دهم مشكلی پیش بیاید و پیشگیری می كنم و نگاه دیگر این است كه می دانم بد است ولی انجام می دهم، حالت سوم این است كه سقط را گناه می دانم و حالت چهارم ارتكاب جرم است، باید مردم را از حالت های اولیه به سمت حالت 3 و 4 برسانیم، به جز برخی موارد كه راهكار به حساب می آیند و این طیف بندی باید روشن شود و همه موارد نباید با یك راهكار سنجیده شود.

قطبی خاطرنشان كرد: شكل گیری روح در جنین محل اختلاف دارد كه آیا بعد از 4ماهگی است یا از ابتدای نطفه روح در آن است اكنون شكل گیری روح بعد از 4 ماهگی رایج تر و قانونی است ولی دلایلی هم برای وجود روح از ابتدای شكل گیری نطفه هست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در خصوص گناه انگاشتن سقط جنین تصریح كرد: از یك طرف می توانیم بگوییم گناه بزرگ است و در جامعه هم بسیار انجام می شود و این ریختن قبح گناه است و آمار نیز كاهش یابد ولی از طرفی می توان گفت به عنوان به عنوان راهكار است و ریختن قبح گناه كم شود و از طرفی آمار سقط نیز بالا برود؛ باید گفت كار جدی و سازمان یافته در رسانه ها و مجامع فرهنگی دیده نمی شود ولی رسانه ها باید در بعد آگاه سازی جامعه ورود كنند و كار علمی و رسانه ای و هنری وسیع تری انجام دهند، اگر نخبگان مطالبه گری كنند وجه بیشتری پیدا می كند.

آزمایش آمنیو سنتز با احتمال خطای نیم تا دو درصد سبب مرگ جنین می شود

امیر صالحی نیز در این نشست اظهار داشت: در 7 محور چالش های فقهی بررسی می شود، نكته اول این است كه با توجه به اینكه در روند غربالگری در مراحل انتهایی آزمایش تهاجمی صورت می گیرد كه به آن آمنیوسنتز می گویند كه این آزمایش ممكن است خطراتی را برای مادر و جنین داشته باشد.

كارشناس مركز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان داشت: در این آزمایش نمونه گیری از مایع دور جنین می شود كه این آزمایش احتمال نیم تا دو درصد كیسه آب جنین پاره شود و جنین سقط شود همچنین احتمال سلامت بیمار هم بالاتر از بیماری او است، رهبر انقلاب در این زمینه فتوا دارند اگر مادر یا دیگران خوف عقلایی سقط داشته باشند این عمل حرام است، حفظ این جنین حتی قبل از ولوج روح وظیفه مدر و پزشك و افراد مرتبط با مادر است، فعلاً در جهت فرهنگ سازی مسأله حفظ جنین و سلامت او باید توجه كرد كه هرگونه احتمالی كه به عنوان انسان باعث خطر جانی او می شود برای هیچ كس جایز نیست.

وی تصریح كرد: دومین بحث در غربالگری این است كه این غربالگری برای تشخیص سندروم داون است، فرض كنیم یك تشخیص قطعی برای جنین دارای سندروم داون قبل از ولوج روح است آیا این حرج به حساب می آید مراجع پاسخ داده اند شرعاً این قضیه جایز نیست و مجوزی برای سقط این كودكان وجود ندارد.

صالحی گفت: اگر نگاهمان اومانیسمی بود محل بحث بود ولی جایی كه خدا برای انسان تصمیم گیری می كند محل بحث نیست، مقام معظم رهبری فرمودند بچه ای كه ناقص الخلقه است هم جایی برای سقط او وجود ندارد؛چالش سوم این است كه بیماری خاصی قطعاً در جنین وجود دارد مثلاً تالاسمی آیا این آزمایش ها می تواند شدت و ضعف بیماری را نشان دهد، خیر هیچ كدام از آزمایش ها قدرت تشخیص شدت و ضعف آن را ندارد و در صورت ضعیف بودن باعث حرج نمی شود.

حرج در معنای واقعی یعنی حتی غیر قابل تحمل و متضرر شدن

كارشناس مركز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در خصوص حرج و چالش های پیرامون آن بیان داشت: بحث چهارم، حرج است آنجایی كه قبل از ولوج روح خطر جانی با استمرار حیات برای مادر وجود داشته باشد سقط جایز است اما بعد از ولوج روح مجوز نیست، در بحث ناقص الخلقه بودن و جایی كه بیماری نتیجه اش این باشد كه مادر و اطرافیان به حرج بیافتد اختلاف وجود دارد.

وی تصریح كرد: اولاً تشخیص باید قطعی باشد، دوما صرف ناقص الخلقه بودن مجوز سقط نیست؛ تعبیر برخی مراجع این است كه در صورت حرج و ترس بزرگ از به دنیا آمدن و سختی و مشقت های زیاد این مجوز وجود دارد، گاهی اوقات دولت ها می توانند با كمك به این خانواده حرج را بردارد و اینجا مجوز سقط نیست.

صالحی با بیان اینكه كسی نمی تواند خانواده را مجبور به سقط كند گفت: نكته دیگر در حرج این است كه ما به جواز می رسیم نه به وجوب، یعنی قانون یا پزشك نمی توانند خانواده را مجبور كنند مگر خوف ضرر عقلایی برای مادر، حرج شخصی نیست مثلاً نطفه از راه حرام برای حفظ آبرو مجوز سقط نیست و تشخیص نوع حرج با عرف مطلع از جامعه است.

كارشناس مركز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی بیان داشت: جایی كه عرف جامعه تشخیص حرج داد و مادر این سختی را به جان خرید هیچ كسی نمی تواند مجوز سقط بدهد، بحث پنجم زمان غربالگری است فرض بر اینكه تشخیص قطعی و از مرجعی تقلید می كنم كه حرج را مجاز می داند اما تا قبل از ولوج روح، در ولوج روح اختلاف وجود دارد برخی بعد از 4ماه ماهگی و برخی بعد از اینكه جنین بتواند اختیاری حركت كند و پزشكانآن را2ماهگی جنین دانسته اند، زمان غربالگری بعد از 4 ماهگی است و این جایز نیست.

وی  بیان كرد:  بحث ششم این است كه باید توجه شود كه برای سقط جنین با توجه به وزن باید 100 مثقال دیه شرعی پرداخت شود،دیه بر گردن فردی است كه این كار را انجام می دهد یعنی اگر فرد مجوز سقط داشته باشد و قبل از ولوج روح باشد با 100 طلا دیه به وراث بچه دیه داده شود حتی به فتوای برخی مراجع اگر والدین راضی هستند خودشان حق دریافت دیه را ندارند و ارث برای طبقه دوم ارث یعنی خواهر برادران جنین خواهد بود.

كارشناس مركز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی در پایان گفت: بحث آخر این است كه می گویند از پدر مادر اجازه می گیریم كه دیه را ببخشند این را از مراجع سؤال كردند و گفتند اگر قبل از سقط راضی بودند و بعد از آن ناراضی باشند می توانند از پزشك مطالبه دیه كنند این 7 چالش جز مسائل مهمی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/63086/ج/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۲۲:۵۸ - ۱۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰