دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

روش های درمان افسردگی
 
افسردگی، یكی از بیماری های شایع عاطفی است كه موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود.
رهنمود هایی در جهت درمان افسردگیبه گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، وقتی از افسردگی سخن به میان می آید، تصویری از یك نوع بیماری عاطفی - روانی تداعی می شود. افسردگی، یكی از بیماری های شایع عاطفی است كه موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود. در واقع، فرد افسرده، دچار یك نوع عذاب روحی می شود كه بر روابط اجتماعی و شخصی وی اثر منفی می گذارد و گاهی اوقات نیز برگشت ناپذیر است.

علائم ظاهری افسردگی
افسردگی، یكی از بیماری های شایع عاطفی است كه موجب عدم لذت بردن از زندگی می شود. بی حوصله بودن، شكایت از خود، گریه زیاد، خلق اندوهگین، به فكر فرو رفتن، خواب های آشفته دیدن، همچنین بی اشتهایی یا پرخوری و... از علائم ظاهری افسردگی به شمار می روند. تراكم رویداد های منفی و سرخوردگی ها موجب افزایش افكار بدبینانه به جهان می شود كه این افكار، به كاهش فعالیت، تصویر منفی داشتن از خود و میل به خودكشی، منجر شده، زمینه افسردگی را فراهم می كند.

رهنمود هایی در جهت درمان افسردگینكته ای كه درباره عوامل زمینه ساز افسردگی، دارای اهمیت است ناآگاهانه بودن این افكار است؛ به عبارت دیگر، گاهی ممكن است در بعضی از زمینه های زندگی، حتی بدون آن كه خودمان آگاه باشیم دارای افكار بیمار گونه یا تحریف شده ای هستیم كه مستقیما در روند زندگی، احساس، و خلق و خوی ما نیز اثر می گذارد كه شناسایی این افكار مخرب و تحریف شده كه (در بسیاری مواقع، زمینه ساز افسردگی اند)، راه نجات از افسردگی است.

عدم برنامه ریزی صحیح برای زندگی و پراكنده كاری، شركت نكردن در اجتماعات و مراسم گروهی، عدم كوشش در جهت دوستیابی، از دست دادن فرصت های طلایی، كم كاری و كند كاری و پرخوابی كه ناشی از تنبلی مفرط است، و قطع رابطه با دوستان و آشنایان و خویشاوندان از علل ایجاد افسردگی است.

1. با خود مهربان باشید: قبول كنید كه افسردگی، انرژی شما را تحلیل می برد و از انجام دادن همه كار هایی كه قبلا انجام می دادید جلوگیری می كند. سعی كنید برای خود، هدف های دشوار در نظر نگیرید یا مسئولیت بیش از توان خود قبول نكنید. كار های مهم خود را به مراحل كوچك تر تقسیم كنید و آنچه را كه در توان دارید انجام دهید. خود را به خاطر این كه نمی توانید پیشرفت بیشتری داشته باشید سرزنش نكنید. اگر امكان دارد از به وجود آوردن تغییرات بزرگ در زندگی خود (مانند تغییر دادن شغل یا ازدواج كردن)، پرهیز كنید؛ زیرا اكنون زمان این كار ها نیست. یادتان باشد كه افسردگی، قضاوت شما را مختل می كند.

ارتباط با اعضای خانواده و دوستان صمیمی به عنوان گروه های حمایتگر كه شما را درك می كنند، تأثیر به سزایی بر درمان افسردگی می گذارد. 2. به این روش از میزان استرس (فشار روانی) در زندگی خود بكاهید: یادگیری كم كردن استرس، مشكل است. سعی كنید موقعیت ها یا رفتار هایی را كه بیشترین استرس را به وجود می آورند، شناسایی كنید و برای اجتناب از این موقعیت ها یا تغییر دادن این رفتار ها به دنبال راه های ویژه ای باشید. مثلا اگر می دانید كه همیشه به سر كار یا قرار های مهمتان دیر می رسید و این كار، استرس قابل توجهی ایجاد می كند، محتاطانه تصمیم بگیرید تا بتوانید زودتر از وقت تعیین شده، به سر كار یا قرار ها برسید.

3. به این روش به طور منظم ورزش كنید: سی دقیقه تمرین و نرمش بدنی برای حداقل سه روز در هفته می تواند در عرض چند هفته، حال شما را بسیار بهبود بخشد. تمرین بدنی از استرس می كاهد، تنش های ماهیچه ای را از بین می برد و اغلب، روحیه شما را تقویت می كند. پزشكان بر این باورند كه ورزش، گردش خون را بهبود می بخشد و ذخیره اكسیژن مغز را افزایش می دهد. به علاوه، ورزش، باعث آزاد شدن مواد شیمیایی به نام اندروفین ها و آنكفالین ها می شود، كه داروی ضد افسردگی طبیعی هستند.

رهنمود هایی در جهت درمان افسردگی4. به این روش منظم باشید: یك روش منظم متناسب با خود پیدا كنید و تا آن جا كه می توانید به آن پایبند بمانید. هر روز، سر ساعت معین بیدار شوید و سر ساعت معین، غذا بخورید و شب، زود به رخت خواب بروید، تا خواب شبانه خوبی داشته باشید. بسیاری از كسانی كه بیماری افسردگی بویژه افسردگی دو قطبی دارند وقتی به اندازه كافی نمی خوابند حالشان بدتر می شود. پیروی از یك روش منظم می تواند ساعت زیستی (طبیعی) شما را كه اغلب به هنگام افسردگی مختل می شود، دوباره منظم كند.
طبیعت هر فردی متفاوت از دیگری است و قوای بدنی او طوری طراحی شده است كه در زمان خاصی خسته و در زمان خاصی گرسنه می شود و حتی آمادگی ذهنی او برای مطالعه و تفریح هم محدود به اوقات خاصی از شبانه روز است. این برنامه طبیعی را ساعت زیستی (بیولوژیك) می نامند كه باید آن را شناخت و خود را با آن تنظیم نمود.

5. اطلاعات جمع آوری كنید هرچه راجع به افسردگی، اطلاعات بیشتری به دست آورید، كنترل آن نیز راحت تر خواهد بود. اطلاعات موجب می شود كه بیماری، كمتر مرموز و ترسناك به نظر برسد.

6. از مصرف مواد تخدیر كننده خودداری كنید: مصرف مواد مخدر مانند سیگار و سایر مواد و مشروبات، نه تنها افسردگی شما را كاهش نمی دهد، بلكه شدت زمان درمانتان را نیز افزایش می داشتند.

7. از افكار خود آگاه باشید: وقتی افسرده هستید به افكار خود توجه كنید، بدون آن كه در مورد آن ها قضاوت كنید یا در مورد صحت آن ها نگران باشید. آیا شما به طور دائم خود را دست كم می گیرید؟ راجع به اشتباهتان با ناراحتی صحبت می كنید؟ یا تصور می كنید كه مصیبت و گرفتاری در كمین شماست؟ آگاه شدن از این گونه افكار می تواند از میزان تحریف فكر (كه به طور كلی، حاصل افسردگی است) بكاهد.

رهنمود هایی در جهت درمان افسردگی8. با دیگران ارتباط برقرار كنید: اگر افسرده هستید، احتمالا هر گونه تماس با دیگران را به عمد قطع می كنید. اگر برای مدت طولانی ای تنها باشید و با مشكلات خود، مشغله ذهنی داشته باشید، ناراحتی شما تداوم خواهد یافت. در كنار دیگران بودن، توجه شما را از افسردگی منحرف می كند. برای انجام دادن كار های لذت بخش حتما از افراد دیگر نیز دعوت كنید. رفتن دسته جمعی به سینما، تئاتر، ورزشگاه، كنسرت موسیقی، شنا، سواركاری و... لذت بیشتری به شما می دهد.

9. و به خود فرصت بدهید: افسردگی، بیماری سختی است كه یك شبه خوب نمی شود. یادتان باشد كه بهبود یافتن افسردگی قاعده است نه استثنا. به خود اطمینان بدهید كه بهبود در راه است.

10. دارو های ضد افسردگی: كه توسط روانپزشك برای شما تجویز میشود بی خطر بوده و باعث وابستگی شما نمیشود. دارو ها را منظم مصرف نمایید.

توصیه هایی به اطرافیان
در پایان، توصیه هایی كه در مورد اطرافیان فرد افسرده، مهم است ارائه می شود:

الف - بیمار را برای درخواست كمك تشویق كنید.
ب - فراهم آوردن حمایت عاطفی (ابراز محبت، درك، صبوری، تشویق و قوت قلب دادن)
ج - مراقبت از خود و خانواده: زندگی با یك فرد افسرده، دشوار است، احتمال دارد عضو بیمار خانواده، حرف های نیش دار و ناراحت كننده ای بزند و از شما انتظارات بیش از حد داشته باشد؛ لذا عصبانی نشوید و تحمل كنید.
د- تشویق به بستری شدن بیمار در صورت احتیاج به بستری شدن.

به امید آن روز كه تمام اختلالات روانی، درمان شوند و انسان های كره زمین، شاد و با صمیمیت در كنار هم زندگی كنند.

منبع:www.gums.ac.ir
   تاریخ: ۰۲:۲۳ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۲