دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

چگونه می توان از آسیب های انزوای اجتماعی جلوگیری كرد؟
 
با برنامه ریزی مناسب، اجازه ندهید بیماری كرونا به شما آسیب روانی بزند.


به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دنیا در حال حاضر، تحت تاثیر بیماری كروناست و یكی از راه های جلوگیری از گسترش این بیماری، قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی است. برای بیشتر مردم، این به معناست كه فقط برای نیاز های بسیار ضروری می توانند خانه را ترك كنند. قرنطینه موقتی است؛ اما در بعضی از مكان ها ممكن است طولانی شود؛ به این ترتیب، می تواند در طولانی مدت منجر به مشكلات جدی در سلامت روانی شود؛ بنابراین ضروری است كه همه ما تلاش خود را انجام دهیم تا در این زمان های دشوار از سلامت روان خود مراقبت كنیم.

چگونه می توان از آسیب های ناشی از انزوای اجتماعی جلوگیری كرد

انزوای اجتماعی می تواند مضر باشد
برخی شواهد نشان می دهد كه در دراز مدت، انزوای شدید اجتماعی می تواند به توسعه بیماری های قلبی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سایر بیماری های جدی كمك كند. فشار ناشی از انزوا، سطح كورتیزول را افزایش می دهد كه می تواند فشار خون و سطح A1C را در طولانی مدت بالا ببرد. فشار روانی می تواند تأثیر واقعی و قابل اندازه گیری بر روی فیزیولوژی شما داشته باشد. حتی مدت كوتاهی انزوا می تواند در عرض چند روز منجر به افسردگی شود.

چگونه می توان از آسیب های ناشی از انزوای اجتماعی جلوگیری كرد

برای كسانی كه از قبل با مشكلات بهداشت روان دست و پنجه نرم می كرده اند، قوانین جدید فاصله گذاری اجتماعی می تواند علائم آن ها را تشدید كرده و درمانی كه برایشان در نظر گرفته شده را بی اثر كند:

- علائم مبتلایان به اختلال وسواس فكری عملی می تواند با توصیه های جدید برای شستشوی مداوم دست، تشدید شود.
- كسانی كه بیماری اضطراب دارند، ممكن است در كارهایشان دچار شك و تردید شوند و این منجر به افزایش احساس عدم كنترل می شود. اما حتی اگر شما به طور معمول با مشكلات بهداشت روان دست و پنجه نرم نمی كنید، فاصله گذاری اجتماعی باز هم فشار را بر همه تحمیل خواهد كرد. برای كسانی كه در خط مقدمِ این بیماری همه گیر هستند، از كادر درمان گرفته تا كارگران فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها، استرس دو برابر است؛ هم به دلیل فاصله گذاری اجتماعی و هم به خاطر خطری كه تهدیدشان می كند. كسانی كه آنقدر خوش شانس هستند كه می توانند در خانه بمانند نیز استرس قابل توجهی را احساس خواهند كرد. مهم است كه روزانه شكرگزار باشید و به خود یادآوری كنید كه تنها نیستید.

تطبیق با روش جدید زندگی از راه درست
فاصله گذاری اجتماعی لزوما به معنای انزوای اجتماعی نیست. حتی اگر تلفن زدن را دوست ندارید، برنامه ای تنظیم كنید و هر روز با چند نفر تماس بگیرید. حفظ ارتباط با اطرافیان در این زمان بسیار مهم است.

چگونه می توان از آسیب های ناشی از انزوای اجتماعی جلوگیری كرد

هم چنین روش های زیادی وجود دارد كه می توانید اوقات خود را در خانه تنظیم كنید تا مجبور نباشید شرایط دشواری را متحمل شوید:

- اگر در خانه كار می كنید، از كار در مكان هایی كه به طور معمول می خوابید یا استراحت می كنید، خودداری كنید. سعی كنید یك منطقه اختصاصی برای كارتان ایجاد كنید تا زمان لزوم بتوانید "محل كارتان" را ترك كنید. چگونه می توان از آسیب های ناشی از انزوای اجتماعی جلوگیری كرد

- برنامه تمیز كردن برای خود داشته باشید. از آن جا كه ما بیشتر در خانه هستیم، نامرتبیِ بیشتری رخ می دهد و خانه نیاز بیشتری به تمیز كردن دارد؛ بنابراین حتما روزانه ظرف ها را بشویید و بقیه قسمت های خانه خود را مرتب و تمیز كنید. به هم ریختگی می تواند بر استرس شما بیفزاید؛ در صورتی كه حتی 10 دقیقه تمیز كردن می تواند به شما حس كنترل وضعیت بدهد. چگونه می توان از آسیب های ناشی از انزوای اجتماعی جلوگیری كرد

- هر روز وقتی از خواب بیدار می شوید، لباس خواب خود را عوض كنید تا بتوانید بین ساعات خواب و بیداری تمایز مشخصی ایجاد كنید.
- روزانه ورزش كنید؛ ورزش یك تسكین دهنده عالی استرس است! چگونه می توان از آسیب های ناشی از انزوای اجتماعی جلوگیری كرد

ما همه در این جریان كنار هم هستیم
این واقعیت را فراموش نكنید كه فاصله گذاری اجتماعی به معنای هموار كردن منحنی بیماران كرونایی است و اگر در خانه هستید به خود یادآوری كنید كه در خانه گیر نكرده اید؛ بلكه در خانه ایمن هستید. اگر هنوز برای سلامت روانی خود تقلا می كنید، از طریق برنامه های مدیتیشن یا حتی گزینه های درمان از راه دور، به دنبال كمك بیشتر باشید.

بیشتر بخوانید

5 راه اساسی برای كنار آمدن با ناامیدی
   تاریخ: ۱۱:۲۱ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳