دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اعلام زمان بندی واكسیناسیون كرونا براساس شغل و سن
 
اعلام زمان بندی واكسیناسیون كرونا براساس شغل و سن هرچند وزارت بهداشت از اسفند سال گذشته تزریق واكسن كرونا را آغاز كرده و تاكنون نیز كمی بیش از یك میلیون نفر را در كشور واكسینه كرده، اما به نظر می رسد در روزهای اخیر این ماشین كندرو واكسیناسیون كمی شتاب گرفته و گروه های بیشتری را به دریافت واكسن برای ایمنی در برابر كرونا امیدوار می كند. به تازگی هم زمان بندی واكسیناسیون كرونا بر اساس ردیف شغلی و سنی كشور اعلام شد تا بر اساس آن گروه های مختلف از حدود زمان دریافت واكسن خود مطلع شوند.

فاز اول: حدود یك و نیم میلیون نفر

در فاز اول تزریق واكسن كرونا یعنی در اسفند 99 كاركنان مستقیم تغسیل متوفیان كووید 19، پرسنل آزمایشگاه های كووید و نمونه بردار ها و كاركنان خط اول حوزه بهداشت واكسینه شده اند.

كاركنان خط اول حوزه درمان و پزشكی، پرسنل عملیاتی اورژانسی كشور، مركز نگهداری سالمندان، جانبازان و معلولین و كاركنان مراكز خدمات جامع سلامت روستایی از اسفند 99 تا فروردین 1400 واكسینه شده اند و سایر كاركنان بیمارستان های بستری كننده كووید 19 تا پایان اردیبهشت واكسینه خواهند شد كه جمعا حدود یك و نیم میلیون نفر می شوند.

فاز دوم: حدود 12 میلیون نفر

در فاز دوم واكسیناسیون كرونا حدود 12 میلیون نفر واكسن را تزریق خواهند كرد.

واكسیناسیون گروه سنی بالای 80 سال از اردیبهشت تا خرداد 1400 را شامل می شود. همچنین در خرداد و تیرماه 1400 گروه های سنی 65 تا 79 سال واكسینه خواهند شد كه اولویت در ابتدا با سنین بالاتر است. همچنین تا پایان تیر ماه افراد 16 تا 64 سال كه دارای بیماری های زمینه ای هستند واكسیناسیون خواهند شد. در تیر و مرداد 1400 گروه های سنی 60 تا 64 سال واكسن را دریافت می كنند.

فاز سوم: حدود 4 میلیون نفر

در مرداد و شهریور امسال ساكنان در زندان ها و مراكز تادیب، پرسنل پلیس، نظامیان و سربازان در پادگان ها، گرمخانه ها، كمپ های معتادین و مهاجرین، پرسنل بانك ها، حمل و نقل عمومی و آموزش واكسیناسیون می شوند و همین عمل در مرداد ماه برای معلمین و كاركنان مدارس انجام خواهد شد.

فاز چهارم: حدود 40 میلیون نفر

با كسر جمعیت فاز دوم، گروه سنی 55 تا 59 سال در شهریور 1400 واكسینه می شوند و در مهر 1400 گروه های سنی 50 تا 54 سال و 45 تا 49 سال در اولویت دریافت واكسن خواهند بود.

در آبان 1400 هم گروه های سنی سی و پنج تا چهل و چهار سال به ترتیب از سنین بالاتر واكسن را تزریق می كنند، همین عمل برای گروه سنی 25 تا 34 سال در آذر امسال انجام خواهد شد. در دی 1400 هم گروه سنی 18 تا 24 سال واكسن را دریافت خواهند كرد.

شروع به كار سامانه ثبت نام واكسیناسیون سالمندان 80 سال به بالا

سامانه ثبت نام واكسیناسیون سالمندان 80 سال به بالا در دسترس قرار گرفت.

از دیروز همچنین سالمندان 80 سال به بالا كه هنوز موفق به تزریق واكسن كرونا نشده اند، لازم است با مراجعه به سایت salamat.gov.ir نسبت به ثبت نام خود اقدام كنند و نیازی به مراجعه حضوری به مراكز بهداشت نیست.

با ورود به این سامانه و در صفحه اول آن اعلام شده كه به منظور زمان بندی و نوبت دهی تزریق واكسن كووید-19 بر اساس سند ملی واكسیناسیون برای گروه های سنی اعلام شده، لطفا از طریق این درگاه نسبت به ثبت نام و درج كد ملی، تاریخ تولد و شماره تلفن همراه خود اقدام كنیدد. طی روزهای آینده، زمان و محل تزریق واكسن از طریق پیامك به تلفن همراه شما ارسال خواهد شد.

در حال حاضر در سامانه مذكور برای متولدین سال های 1320 به قبل امكان ثبت نام فراهم شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، در روزهای آتی سایر گروه های سنی سالمندان جهت واكسیناسیون فراخوان خواهند شد. به این ترتیب پس از واكسیناسیون سالمندان 80 سال به بالا و لكه گیری انجام شده، نوبت به واكسیناسیون سنین 75 تا 80 سال خواهد بود.

البته تاكید شده است كه نوبت جاماندگان از واكسن سوخت نمی شود و هموطنان در این زمینه نگرانی نداشته باشند؛ واكسن به میزان كافی برای سالمندان فراهم است.
   تاریخ: ۰۱:۱۰ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳