دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

ابتلا به كرونا می تواند دوره های جداگانه داشته باشد
 
متخصصان در بررسی شرایط یك بیمار كرونایی در دفعات مختلف ابتلا، دریافتند، ویروس كرونا می تواند دوره های ابتلای كاملا جداگانه داشته باشد.


به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پزشكان پس از معالجه مردی كه به مدت 4 ماه بدون علامت و حتی با آزمایش های منفی مكرر از كووید-19 به این بیماری مبتلا بود، دریافتند كه ویروس كرونا می تواند دو دوره كاملا جداگانه داشته باشد.

كاهش ایمنی ممكن است خطر ابتلای مجدد را افزایش دهد و اگر شدت ابتلا بالا باشد، می تواند در دوره دوم با علائم خفیف تری ظهور كند.

در تلاش برای روشن كردن این موضوع، متخصصان وضعیت یك مرد 40 ساله را مورد مطالعه قرار دادند كه 4 ماه پس از شروع بیماری شدید در آوریل 2020 با عفونت خفیف كووید-19 در بیمارستان بستری شد. این فرد دارای دیابت نوع 2 و یك غده تیروئید كم كار و وزن بالا بود، ویژگی هایی كه می تواند در ابتلا به ویروس كرونا و شدت آن موثر باشد.

بار اول او با ناراحتی تنفسی و یك خس خس سینه شدید ناشی از اختلال در جریان اكسیژن، معروف به استریدور در بیمارستان بستری شد. او دچار نارسایی تنفسی شد و به دستگاه اكسیژن مصنوعی و رقیق كننده های خون و همچنین دارو های مختلف دیگری كه برای درمان كووید-19 استفاده می شود، نیاز داشت.

پس از دو ماه بستری در بیمارستان، دچار عوارض جدی از جمله عفونت، خونریزی دستگاه گوارش، ذات الریه شدید و نارسایی كلیه شد. هنگامی كه وضعیت او به ثبات رسید به یك مركز مراقبت برای توانبخشی منتقل شد.

بار دوم در آگوست سال 2020، پس از چهار آزمایش منفی با فاصله زمانی مشخص در طی سه ماه، آزمایش كرونای او مثبت اعلام شد، اما تنها یك روز در بیمارستان ماند. دو هفته بعد به دلیل تنگی نفس بار دیگر در بیمارستان بستری شد.

با تشریح نتایج مثبت آزمایش كرونا با فاصله چند ماه، پزشكان اعلام كردند این امر می تواند ناشی از عفونت مجدد با ویروس باشد. علائم خفیف بار دوم می تواند به دلیل مصونیت باقیمانده از اولین عفونت شدید باشد.

آن ها حدس می زنند اگر بیماران مبتلا به بیماری شدید، سطح آنتی بادی قوی تری پیدا كنند، ممكن است مدت زمان محافظت در برابر ابتلای مجدد افزایش و در نتیجه شدت بیماری، كاهش یابد. در صورت وجود این فرضیه، مشاهدات آینده روشن تر خواهد بود.

نقش وجود یا عدم وجود آنتی بادی پس از ابتلای اولیه در بهبودیافتگان و نقش آن در كاهش خطر ابتلای مجدد به طور واضح مشخص نشده است. با این حال قابل قبول است كه عدم وجود آنتی بادی ممكن است فرد را مستعد ابتلای مجدد به ویروس كند.

بیشتر بخوانید

- شناسایی جهش جدید در ویروس انگلیسی كرونا
   تاریخ: ۱۹:۵۰ - ۱۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷