دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

لزوم افزایش سواد سلامت روان مردم در بحران كرونا
 
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور، با تاكید بر لزوم افزایش سواد سلامت روان معلمین و خانواده ها در شرایط پاندمی كووید 19 كه دانش آموزان در خانه هستند، گفت: باید فرهنگ مراجعه به روانشناس و مشاوره در بین معلمین، دانش آموزان و خانواده ها نهادینه شود.
لزوم افزایش سواد سلامت روان مردم در بحران كرونارئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور به گزارش ایسنا، محمد حاتمی با بیان اینكه در شرایط پاندمی كووید 19 روزانه بیش از 100 هزار خدمات روانشناسی و مشاوره در سطح كشور ارائه می شود، اظهار كرد: مساله آموزش و پرورش مساله نخست كشور است و بحث رشد اجتماعی دانش آموزان از جمله مسائل مورد توجه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره است چراكه هویت یك نوجوان در اجتماع شكل می گیرد و ما در قبال دانش آموزان مسئولیت داریم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور تصریح كرد: در چنین شرایطی برای آموزش و پرورش سه پیشنهاد لازم الاجرا داریم. نخست آنكه تمامی دفاتر روانشناسی و مشاوره را فعال و ارجاع به آنها را در آموزش و پرورش نهادینه كنیم. به این معنا كه خانواده، معلمین و دانش آموزانی كه مشكلاتی دارند به این دفاتر مراجعه و از مهارت های مقابله ای همكاران ما كه هم اكنون آماده است استفاده كنند، چراكه سواد سلامت معلمین و دانش آموزان و خانواده ها باید افزایش پیدا كند.

وی با تاكید بر اینكه با گذشت یك سال و نیم از پاندمی كووید 19، شرایط فعلی سلامت روان مردم را خوب ارزیابی نمی كنم، تصریح كرد: باید غربالگری سلامت روان را از آموزش و پرورش آغاز كنیم. با غربالگری مشخص می شود كدام بخش از دانش آموزان سالم اند و باید حفظ شوند، كدام بخش دچار مشكل اند و باید برایشان مداخله انجام شود و كدام بخش نیازمند بهسازی و توانمندسازی روانی هستند، تا اینگونه تاب آوری سلامت را افزایش دهیم. البته این مهم نیازمند همكاری مجلس و دولت محترم است چراكه می دانم آموزش و پرورش دچار مشكلاتی است.

حاتمی وجود یك روانشناس در مدارس برای ارائه آموزشهای لازم سلامت روان به دانش آموزان و معلمین را ضروری دانست و گفت: آینده خوبی برای سلامت روان دانش آموزانی كه در قرنطینه به سر می برند پیش بینی نمی شود چراكه حتی اگر خانواده ها هم آموزشهای لازم را ببینند باز هم بچه ها مشكلات زیادی دارند.

وی گفت: بررسی های عینی ما گویای این مساله است كه بیشترین مراجعات به روانشناسان و مشاوران در شرایط پاندمی كووید 19 معطوف به خانواده ها و در راستای نحوه برقراری ارتباط با فرزندانشان می شود.

حاتمی با اشاره به 6000 مركز و حدود هزار كلینیك خدمات روانشناسی و مشاوره در سطح كشور و با بیان اینكه مراجعه به روانشناسان و مشاوران در پاندمی كووید 19 افزایش پیدا كرده است، افزود: كودكان و نوجوان در شرایط قرنطینه نقش پذیری اجتماعی را از دست داده و دچار فرسودگی می شوند. در چنین شرایطی اگر خانواده ها نتوانند شیوه فرزندپروری را به خوبی اجرا كنند، درگیر مشكلات زیادی می شوند.

وی كه در برنامه ضربان شبكه سلامت سیما سخن می گفت، ادامه داد: حوزه های دیگر نظیر اختلالات وسواس و افسردگی نیز بیشترین مراجعات ما را تشكیل می دهند. كرونا بیشترین آسیب را به سلامت روان مردم وارد كرد. از مسئولین درخواست دارم سلامت روان را مساله ای ملی تلقی كرده و برای دوران پسا كرونا برنامه ریزی كنند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور همچنین این را هم گفت كه با ورود ویروس كرونا به كشور مردم در حال تجربه بحرانی با ابهامات زیاد هستند كه محدودیت های ارتباطی زیادی را برایشان ایجاد كرده است و همین بحران منجر به تحت فشار گذاشتن و تجربه استرس و اضطراب زیاد برای آنها شده است.

وی افزود: برخی از مردم در تجربه این استرس ها، مهارت های مقابله ای خوبی دارند اما برخی دیگر دچار ترس غیر منطقی و در نهایت تجربه اختلالاتی از جمله وسواس و افسردگی شده اند. در دوران پسا كرونا نرخ اختلالات روانی بیشتر می شود و آسیب های اجتماعی و روانی افزایش پیدا می كند.

به گفته حاتمی، از زمان پاندمی كووید 19 مراجعه به فضای مجازی برای دریافت و رصد اطلاعات روانشناسی به دو برابر افزایش پیدا كرده است.

وی در اینباره هشدار داد: اگرچه شبكه های مجازی فرصت های بسیاری را ایجاد كرده اند اما باید مردم را درباره تبعات منفی این شبكه ها اقناع كنیم. مردم در پاندمی كووید 19 با مراجعه به شبكه های مجازی از افرادی خدمات مشاوره و روانشناسی دریافت كرده اند كه صاحب صلاحیت نیستند و همین امر منجر به افزایش اختلالات روانی می شود.

حاتمی تصریح كرد: معمولا وقتی به روانشناس مراجعه می كنیم كه دچار بیماری حاد شده ایم درحالی كه آسیب های روانی مزمن هستند و توصیه می كنم اگر مردم نشانه های روانشناختی اختلالات را دارند حتما از روانشناسان و مشاوران برای شرایط كنونی خود مشورت بگیرند و مراقبت از خود و دگر مراقبتی را در راس كارها قرار دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور معتقد است كه تمام پروتكلهای بهداشتی برای اقشار مختلف جامعه نیازمند "پیوست سلامت روان" هستند.

وی با بیان اینكه متاسفانه تا كنون "پیوست سلامت روان" برای پروتكل های بهداشتی انجام نشده است؛ از ستاد ملی كرونا درخواست كرد كه در راستای تدوین این پیوست ها و در اختیار قرار دادن آنها برای مردم با این سازمان همكاری كنند.

حاتمی ادامه داد: پیشنهاد دیگر من این است كه تمامی مسئولینی كه سرنوشت مردم در دست آنها است از وجود یك روانشناس هنگام اتخاذ تصمیمات خود بهره ببرند. ما پیگیر این موضوع به ویژه برای مسئولان كلان هستیم چراكه مسئولیت ایمنی روانی مردم بر عهده ما است و گاها برخی سخنرانی ها و تصمیمات در شرایط پاندمی كووید 19 اثرات منفی بر روی مردم می گذارد. شرایط كرونا شرایط غیر عادی است و در شرایط غیر عادی بسیاری از مردم هوشیاری كامل ندارند و همین امر منجر به سوء تعبیرها و بروز مشكلات فراوان می شود.

رئیس سازمان نظام روانشناس و مشاوره كشور، یادآور شد: در شرایط كرونا همه مردم در غار تنهایی فرو رفته اند و دیگر شاهد "همدلی" نیستیم. سوگ كرونا و عدم عزاداری كردن منجر به تنهایی تمام مردم شده است. خود كووید 19 افسردگی زا است. همه مردم تنهایی را تجربه می كنند و نمی توانند مشكلات خود را با دوستان و دیگران به اشتراك گذاشته تا از این مرحله عبور كنند. پیشنهاد داریم صدا و سیما در تمام شبكه های خود بحث فرهنگ سازی و سلامت روان مردم را در دستور كار قرار دهد تا سواد سلامت مردم افزایش پیدا كند.

وی با اشاره به شرایط سوگواری در پاندمی كووید 19، تصریح كرد: در این ایام شرایط به اشتراك گذاشتن سوگ عزیزان با اطرافیان محقق نشد و در نتیجه شاهد "در خود فرو رفتن سوگ" هستیم كه مشخص نیست چه زمانی این سوگ تخلیه می شود.

حاتمی همچنین با اشاره به اختلال ptsd (اختلال استرس پس از سانحه) تصریح كرد: بخشی از افراد جامعه به كووید 19 مبتلا و دچار مشكلاتی شدند. بسیاری از مسائل پس از پاندمی كووید 19 و پس از حادثه برای افراد مرور می شود و مشكلاتی را ایجاد می كند. بنابراین لازم است به این افراد توجه ویژه ای شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره كشور با اشاره به سلامت روان كادر درمانی كه مستقیما با مبتلایان كووید 19 در ارتباط بوده اند، گفت: این افراد شرایط روانشناختی خوبی ندارند، البته كمیته روانی اجتماعی وزارت بهداشت اقدامات خوبی را در این راستا انجام داده اما نیاز است این افراد تحت نظر روانشناسان و مشاوران باشند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۸:۴۵ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵