دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

ارائه خدمات رایگان بهزیستی در مراكز غربالگری
 
در حوزه پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات و مشاوره ژنتیك تعداد1522 نفر در كهگیلویه و بویراحمد غربالگری شدند.
غربالگری رایگان توسط بهزیستی كهگیلویه و بویراحمدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز كهگیلویه و بویراحمد، مدیركل بهزیستی این استان گفت: سال 1399 در حوزه پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات و مشاوره ژنتیك تعداد1522 نفر در استان غربالگری شدند.

محسن مرادی افزود: از این تعداد 792 نفر تحت مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج، 64 نفر تحت مشاوره ژنتیك قبل از بارداری، 404نفر تحت پوشش مشاوره ژنتیك حین بارداری و262 نفر تحت مشاوره ژنتیك تشخیصی قرار گرفتند .

وی در ادامه با اشاره به اینكه تعداد 927 نفر از مراجعه كنندگان به مراكز مشاوره ژنتیك، ازدواج فامیلی و595 نفر ازدواج غیر فامیلی داشتند گفت: در همین زمینه تعداد700 نفر از مراجعین به مراكز مشاوره ژنتیك، یارانه ویزیت مشاوره ژنتیك و تعداد 600 نفر كمك هزینه آزمایشات ژنتیك را دریافت كرده اند.

مرادی با بیان اینكه هم اكنون 3 مركز خصوصی مشاوره ژنتیك مشغول به ارائه خدمات به عموم مردم در سطح استان هستند یادآور شد : نظر به اهمیت نقش مشاوره ژنتیك در پیشگیری از معلولیتها بویژه معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیك در خانواده های دارای فرزند معلول كه احتمال وجود یك اختلال ژنتیكی در خانوادههای آنان بیشتر است و با هدف خدمت رسانی به جامعه تحت پوشش بهزیستی همكاری و مشاركت فی مابین معاونت توسعه پیشگیری و معاونت توانبخشی در خصوص انجام مشاوره ژنتیك برای افراد تحت پوشش توانبخشی از سال98 بصورت مستمر آغاز شد .

مدیركل بهزیستی استان كهگیلویه و بویراحمد گفت: كلیه خانوادههای دارای معلول تحت پوشش توانبخشی واجد شرایط به مراكز مشاوره ژنتیك در همان شهر یا شهرهای همجوار معرفی می شوند كه در صورت نیاز پس از مشاوره ژنتیك جهت انجام آزمایشات تشخیصی به آزمایشگاههای طرف قرارداد ارجاع می شوند و هزینه های آنها رایگان است.

محسن مرادی اضافه كرد: در سال 1399 تعداد170 خانواده دارای معلول تحت پوشش جهت انجام مشاوره و آزمایشات ژنتیك معرفی شدند.
   تاریخ: ۱۷:۲۰ - ۱۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸