دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

50 درصد از معلولیت ها با عامل ژنتیك ایجاد می شود
 
 محمد محمدی قیداری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زنجان از ارائه بیش از 30 هزار خدمات پیشگیرانه رایگان به همشهریان زنجانی خبر داد و  اظهار كرد: این افراد از خدمات رایگان در زمینه غربالگری تنبلی چشم، مشاوره ژنتیك، حمایت از معتادین بی بضاعت برای درمان، حمایت از معتادین بی خانمان، آموزش های پیش از ازدواج و خانواده، آموزش های پیشگیری از آسیب های اجتماعی، خدمات مشاوره و روان شناختی بهره مند شدند.

مدیركل بهزیستی استان زنجان اجرای برنامه های پیشگیری از معلولیت و غربالگری ژنتیك را سدی در برابر پیشگیری از تولد كودك دارای معلولیت برشمرد و گفت: برای اشاعه و برخورداری خانواده های كم درآمد از مشاوره ژنتیك اعتباری نزدیك به670 میلیون تومان اختصاص داده شده و در این زمینه هزینه یارانه آزمایشات ژنتیك 152 نفر و هزینه ویزیت مشاوره ژنتیك 46 نفر پرداخت شده است.

وی همچنین از اجرای برنامه ژنتیك تشخیصی برای 73 خانوار 3،4،5 معلولیتی زیرپوشش بهزیستی، بطور رایگان خبرداد و افزود: هزینه این  آزمایشات بالغ بر 340 میلیون تومان بوده كه توسط بهزیستی پرداخت شده است.

محمدی قیداری با اشاره به علل ایجاد 50 درصد از معلولیت ها با عامل ژنتیك، خاطر نشان كرد: در حال حاضر سه مركز مشاوره پزشكی ژنتیك خانواده تحت نظارت بهزیستی دایر است كه یك مركز آن دولتی و دو مركز در زنجان و خدابنده به صورت خصوصی در حال فعالیت هستند كه  خدماتی چون مشاوره قبل از ازدواج، قبل از دوران بارداری و حین بارداری را برای تولد نوزادی سالم به زوج ها ارائه می كنند.

مدیركل بهزیستی استان زنجان در ادامه به ارائه خدمات كاهش آسیب توسط مركز گذری سرپناه شبانه و تیم های سیار به صورت رایگان به معتادین متجاهر و كارتن خواب اشاره كرد و گفت: تعداد 636 نفر از معتادین بی خانمان از مراكز سرپناه شبانه معتادین و خدمات مركز مذكور به طور رایگان استفاده كردند و به 960  نفر از معتادین، خدمات كاهش آسیب توسط تیم های سیار ارائه شده است.

وی گفت: 361 نفر از معتادین بی بضاعت برای درمان از خدمات یارانه درمان مراكز اقامتی و سرپایی معتادین و 466 نفر با دستور مقام قضایی در طرح جمع آوری معتادین متجاهر به مراكز تبصره 2 ماده 16 استان منتقل شده و از خدمات رایگان بهره مند شده اند.

محمدی نقش همیاران سلامت روان اجتماعی در پیشگیری از آسیبب های اجتماعی در محلات را مهم دانست و گفت: 42 گروه همیار سلامت روان اجتماعی از افراد داوطلب محلی كه با جلب مشاركت محل و شناسایی آسیب های موجود در محلات و ارجاع افراد مشكل دار به پایگاه های سلامت روان اجتماعی در 10 پایگاه سلامت به ارتقای روانی محله خود و پیشگیری از آسیب ها افزودند.

مدیركل بهزیستی استان زنجان افزود: برگزاری 22 پروژه آموزش مجازی و حضوری در سطح استان توسط پایگاه های سلامت روان اجتماعی و مراكز مثبت زندگی به تعداد تقریبا 700 نفر با اعتبار بیش از 75 میلیون تومان و كارگاه آموزشی همیار مادر و كودك برای 58 مادر باردار، كارگاه آموزشی فنون پیشگیری از خودكشی برای50 نفر از مهمترین فعالیت های تسهیل گران پایگاه های سلامت اجتماعی در سال گذشته بود.

مدیركل بهزیستی استان زنجان با اشاره به ارائه خدمات مشاوره روانشناختی به بیش از 19 هزار جلسه مشاوره توسط مراكز مشاوره دولتی و غیردولتی در سال گذشته به متقاضیان دریافت خدمات مشاوره های در سطح استان اظهار كرد: برای بیش از 3 هزار و 500 نفر  آموزش پیش از ازدواج و به بیش از 2 هزار نفر آموزش زندگی خانواده ارائه شد و 450 نفر از متقاضیان طلاق تحت آموزش مهارت های زندگی و آسیب های ناشی از طلاق قرار گرفتند.

وی درباره حمایت های مالی در حوزه راهنمایی و مشاوره فردی به افراد نیازمند و كم برخوردار گفت: خدمات مشاوره و روان شناختی به 554 نیازمند از طریق ارائه یك هزار و 700 یاری برگ و پرداخت یك هزار و 200  یاری برگ برای 606 زوج متقاضی طلاق برای ارائه خدمات مشاوره و روان شناختی ویژه متقاضیان طلاق ارسالی از سوی سامانه تصمیم به مراكز مشاوره و خدمات روان شناختی غیر دولتی تحت نظارت بهزیستی استان و همكار با طرح كنترل و كاهش طلاق پرداخت شد.

انتهای پیام/73005/ق
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۲:۵۲ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰