دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

چتر حمایتی ناقص سازمان های بیمه گر از آسیب دیدگان حوادث
 
سلامت موضوعی است كه تا وقتی انسان از این نعمت محروم نشود، قدر آن را نخواهد دانست، برای درك اهمیت آن كافی است درد كوچكی را در یكی از اعضای بدن خود تحمل كنیم، حال تصور كنید یكی از اعضای بدن شما در سانحه ای دچار آسیب جدی شود و نتوانید ساده ترین امور مانند راه رفتن را انجام دهید، بنابراین حاضرید هر ...
چتر حمایتی ناقص سازمان های بیمه گر از آسیب دیدگان حوادث به گزارش ایسنا، طبق آمارها بیش ترین قطع عضوها در حوادث، مربوط به اندام تحتانی است و اندام های فوقانی كمتر دچار آسیب می شوند، قطعا جایگزینی اندام های حركتی بدن با اجزای مصنوعی و پروتز كار بسیار دشواری است، بنابراین هزینه های جراحی در این حوزه نیز گزاف خواهد بود، هر چه میزان حساسیت و پیچیدگی این اعمال جراحی بالاتر برود، هزینه ها نیز به همان میزان افزایش پیدا خواهد كرد.

پروتزها معمولا در بدن انسان به جای عضوها جایگزین می شوند تا بتوانند عملكرد آن عضو را تقلید كنند، اما قطعا نمی توانند جای آن عضو را در بدن پر كنند، طبق گفته پزشكان پروتزهای جایگزین شده در بدن انسان بعد از مدتی فرسوده و نیازمند تعویض هستند و این مسئله هزینه بسیاری را به بیمار تحمیل می كند.

طبق گفته افرادی كه نیازمند پروتز و یا اروتز هستند، بیمه بخش ناچیزی از این هزینه ها را متقبل می شود و باتوجه به هزینه های بالای این اعمال جراحی گاهی بیمه شدگان توان پرداخت مابقی هزینه را ندارند و همچنین برای تعویض این پروتزها با مشكلات جدی مواجه می شوند.

هر مفصلی كه فرد از دست داده باشد و بخواهد آن را با پروتز جایگزین كند هزینه هنگفتی را به پروتز اضافه می كند، همچنین دستمزد جراح و .... نیز به این هزینه ها اضافه می شود، اما سازمان های بیمه گر حمایت چندانی از افرادی كه نیازمند پروتز هستند، نمی كنند.

عموما تعداد افرادی كه در كشور نیازمند اعمال جراحی پروتز هستند، چشمگیر نیست، اما همین تعداد اندك اگر مورد حمایت سازمان های بیمه گر قرار نگیرند باید هزینه گزافی را برای این اعمال جراحی پرداخت كنند و در بسیاری از موارد توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و مشكلات فراوانی برای آن ها ایجاد می شود.

به گفته پزشكان حوزه ارتوپد افرادی كه دچار قطع عضو شده باشند، باید هر چند سال یكبار اقدام به تعویض یا ترمیم قطعات اندام مصنوعی خود كنند، اما برخی از افراد به علت هزینه های بالای این پروتزها از مراجعه برای تعویض و یا ترمیم امتناع می كنند كه این مسئله می تواند باعث بروز مشكل برای این افراد شود.

افزایش پرداختی به بیمار برای انجام عمل جراحی پروتز در اختیار استان ها نیست

عبدالله مختاری كارشناس امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: طبق قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی در ماده دو پرداخت غرامت به بیمه شدگان آسیب دیده در حوادث ناشی از كار و غیر از كار در بخش پروتز، اروتز، ویلچر، دستمزد و از كارافتادگی و ... مشخص و تعریف شده است و هزینه برای تعویض هر پنج سال یكبار تمدید می شود.

وی افزود: تعرفه های پزشكی طبق مصوبات و مقررات سلامت به بیمه شدگان در بخش عمل های جراحی پروتز و اروتز از سازمان مركزی ابلاغ شده است و طبق همین مقررات هزینه پرداخت می شود، همچنین بیمه شدگانی كه تحت معالجه قرار می گیرند سایر خدمات درمانی را نیز دریافت می كنند.

مختاری با اشاره به اینكه تعیین تعرفه های پرداختی به بیمه شدگان برای اعمال جراحی پروتز، تعویض مفصل، خرید ویلچر، عینك و دندان مصنوعی در حیطه اختیارات سازمان های بیمه گر در استان ها نیست، گفت: در سال گذشته تعرفه برخی خدمات تا 10 برابر نیز افزایش پیدا كرده است، به طور مثال هزینه پرداخت برای دندان مصنوعی از 200 هزار تومان به دو میلیون تومان افزایش پیدا كرد.

كارشناس امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری اضافه كرد: برخی از افراد در اعمال جراحی از اقلام و وسایل گران قیمت مانند دست و پای الكترونیكی استفاده می كنند كه سازمان تامین اجتماعی این اقلام را جزو تعهدات خود ندارد و نمی تواند تمامی این هزینه ها را تقبل كنند.

وی با بیان اینكه تامین اجتماعی طبق بند 10 ماده دو تمامی هزینه های اعمال جراحی پروتز و اروتز را پرداخت نمی كند، عنوان كرد: این هزینه های پرداختی گاهی در مقابل هزینه های اعمال جراحی اندك است.

مختاری با تاكید بر اینكه در انجام اعمال جراحی پروتز حدود 1000 قلم تحت پوشش بیمه قرار دارد، بیان كرد: پرداخت تعرفه برای این اقلام توسط بیمه متفاوت است و هر قطعه براساس میانگین مصوب هزینه پرداخت و این پرداختی نیز بر اساس تشخیص پزشك معالج انجام می شود.

هزینه پرداختی به بیمار برای عمل پروتز طبق سرانه انجام می شود

مرتضی دهقان پزشك معتمد تامین اجتماعی و جراح استخوان، مفاصل و ارتوپد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه سازمان های بیمه گر هزینه های تعویض مفصل و انجام عمل های جراحی پروتز را بر اساس قوانین و دستورالعمل های خاص خود متقبل می شوند، اظهار كرد: اگر تشخیص پزشك بر تعویض مفصل یا استفاده از وسایلی مانند پروتز در اعضای بدن باشد و همچنین عضو دچار آسیب جدی شود، بیمه ها بخشی از هزینه های جراحی را پرداخت می كنند.

وی بیان كرد: هزینه پرداختی برای اعمال جراحی پروتز و تعویض مفصل طبق دستورالعمل های وزارتی هر شركت بیمه گر پرداخت می شود، اما اگر عمل جراحی بخش خصوصی انجام شود و هزینه ها مازاد باشد، برخی بیمه های تكمیلی حمایت می كنند.

دهقان با بیان اینكه تمامی هزینه های عمل های جراحی كه در آن وسیله ای به عنوان جایگزین در بدن فرد قرار می گیرد طبق سرانه پرداخت می شود، عنوان كرد: در این پرداخت ها عمل های ضروری در اولویت قرار دارند، انجام برخی از عمل ها ضرورت چندانی و همچنین هزینه های سنگینی را تحمیل می كند، بنابراین باید این هزینه ها صرف بیماران اورژانسی شود.

این پزشك ارتوپد تاكید كرد: ضرورت انجام عمل جراحی باید توسط پزشك تائید شود تا بیمه هزینه را پرداخت كند، هزینه نیز طبق شرایط خاص و براساس دستورالعمل پرداخت می شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۵۲ - ۲۲/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰