دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

درباره ارتباط بین كویید -19 و سكته مغزی چه باید بدانیم؟
 
مطالعات نشان داده است افرادی كه دارای SARS-CoV-2، ویروسی كه باعث ایجاد كویید -19 می شود هستند، به عنوان یك واكنش التهابی به ویروس دچار لخته شدن خون غیرطبیعی می شوند.
مطالعات نشان داده است افرادی كه دارای SARS-CoV-2، ویروسی كه باعث ایجاد كویید -19 می شود هستند، به عنوان یك واكنش التهابی به ویروس دچار لخته شدن خون غیرطبیعی می شوند.

تحقیقات نشان می دهد بین كویید -19 و سكته مغزی ارتباط وجود دارد. چندین گزارش در رسانه ها در مورد ارتباط بالقوه سكته مغزی باكویید -19 به ویژه در افراد جوان گزارش شده است.

در این مقاله درباره شواهد موجودی كه تاكنون بررسی شده و مشاوره و اطلاعاتی در مورد اینكه اگر فردی علائم كویید-19 یا سكته مغزی را داشته باشد چه باید كرد آورده شده است.

 سكته مغزی

آیا كویید -19 می تواند منجر به سكته شود؟ به نظر می رسد تا كنون تحقیقات نشان داده اند كه كویید -19 ممكن است خطر ابتلا به عروق ترومبوتیك یا ترومبوز را افزایش دهد. ترومبوز هنگامی ایجاد می شود كه لخته خون رگ خونی، مانند شریان یا ورید را مسدود كند. مسدود كردن جریان خون می تواند چندین عارضه جدی ایجاد كند، از جمله:

حمله قلبی: وقتی لخته خون مانع جریان یافتن خون در قلب می شود.

سكته مغزی: هنگامی كه لخته خون مانع جریان یافتن خون به مغز می شود.

حمله ایسكمیك گذرا (سكته موقتی): وقتی لخته خون به طور موقت جریان خون در مغز را مسدود می كند.

ایسكمی اندام حیاتی: هنگامی كه لخته، خون رسانی به اندام را مسدود می كند.

آمبولی ریوی: وقتی لخته خون، مانع جریان یافتن خون در ریه ها می شود.

مطالعات نشان داده است افرادی كه دارای SARS-CoV-2، ویروسی كه باعث ایجاد كویید -19 می شود هستند، به عنوان یك واكنش التهابی به ویروس دچار لخته شدن خون غیرطبیعی می شوند.

این امر خطر تشكیل لخته های خون را افزایش می دهد. اگر لخته خون باعث انسداد شریان مغز شود، منجر به سكته می شود. با ادامه تحقیقات، متخصصان درمورد اینكه كدام یك از افراد مبتلا به كویید-19 بیشتر دچار سكته مغزی می شوند، اطلاعاتی به دست آوردند. طبق انجمن سكته مغزی، این موارد عبارتند از:

افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای سلامتی كه بر قلب و عروق خونی آن ها تأثیر می گذارد، مانند فشارخون بالا، دیابت و بیماری های قلبی

افرادی كه علائم شدید كویید-19دارند

افراد با نژاد آسیایی

طبق مقاله ای در سال 2020، افراد مبتلا به كویید -19،7.6 بیشتر از افراد مبتلا به آنفلوانزا دچار سكته می شوند. مقاله معتبر دیگری در سال 2020 می نویسد كه در مناطق با تمركز بالای افراد مبتلا به كویید-19، بیمارستان ها و تیم های مراقبت های بهداشتی، از بروز پایدار یا افزایش سكته مغزی خبر می دهند كه به نظر می رسد علت خاصی هم ندارد.

مطالعات اخیر نشان می دهد افرادی كه موارد شدید كویید-19 دارند در مقایسه با افرادی كه علائم خفیف تری دارند، بیشتر دچار سكته مغزی می شوند. در یك مطالعه معتبر در سال 2020 در ووهان چین، محققان دریافتند كه تقریباً 6٪ از افراد مبتلا به عفونت های شدید دارای عوارض عصبی، از جمله سكته مغزی هستند كه در مقایسه با افراد مبتلا به عفونت های غیر شدید كه كمتر از 1% هستند، قابل تامل است. همچنین تحقیقات نشان می دهد كه سكته مغزی در افراد جوان مبتلا به كویید -19 تأثیر بیشتری می گذارد.

سه مطالعه جداگانه از نیویورك، پاریس و PhiladelphiaTrusted Source نشان می دهد كه افراد مبتلا به كویید -19 كه دچار سكته مغزی شده اند، به طور قابل توجهی 15 سال كمتر از افرادی كه مبتلا به كویید - 19 شده اند اما دچار سكته مغزی نشده اند، زندگی می كنند.

بااین حال، انجمن سكته مغزی خاطرنشان می كند كه افراد مسن مبتلا به كویید -19 هنوز هم بسیار بیشتر از افراد جوان مبتلا به كویید -19 در معرض سكته مغزی هستند.

علائم سكته مغزی كه باید مراقب آن ها باشیم چه هستند؟ طبق گفته مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، علائم زیر نشانه های اصلی سكته مغزی هستند كه همه آن ها به طور ناگهانی بروز می كنند:

بی حسی یا ضعف در صورت، بازو یا پا ها، به ویژه در یك طرف بدن

گیجی، دشواری در گفتار یا درك گفتار

مشكل در دیدن در یك یا هر دو چشم، سرگیجه، ازدست دادن تعادل یا هماهنگی

سردرد شدید

- A. S. T. می تواند به افرد مبتلا به سكته مغزی كمك كند تا درمان موردنیاز خود را در اسرع وقت انجام دهند. افرادی كه به اشخاصی كه ممكن است سكته كرده باشند كمك می كنند، باید این دستورالعمل ها را دنبال كنند: F - صورت: از فرد بخواهید كه لبخند بزند و بررسی كنید كه آیا صورت وی به یك طرف افتاده است یا خیر.

A - بازو ها: از فرد بخواهید كه هر دو بازو را بالا آورده و بررسی كنید كه آیا یك بازو به سمت پایین كج می شود یا خیر.

S - گفتار: از شخص بخواهید یك عبارت ساده را تكرار كند و به لكنت زبان یا مشكلات گفتاری او گوش دهید.

T- زمان: با تماس فوری با خدمات اورژانس در وقت خود صرفه جویی كرده و سریع اقدام كنید.

اگر علائم پس از مدتی از بین رفت، مهم است كه به دنبال توصیه های پزشكی برای رد سكته مغزی باشید.

علائم كویید -19 طبق گفته های CDC، علائم زیر ممكن است 2 تا 14 روز پس از قرارگرفتن در معرض كویید -19 ظاهر شود:

تب یا لرز

سرفه كردن

تنگی نفس یا دشواری در تنفس

خستگی

درد عضله یا بدن

سردرد

از بین رفتن حس چشایی یا بویایی

گلودرد

گرفتگی یا آبریزش بینی

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

افرادی كه مشكوك به عفونت كویید -19 هستند باید برای اطلاع از نتیجه آزمایش خود، با پزشك خود تماس بگیرند یا به وب سایت اداره بهداشت محلی زندگی خود مراجعه كنند. افرادی كه پزشك ندارند باید با نزدیك ترین مركز بهداشت جامعه شهر خود تماس بگیرند. افردی با علائم زیر باید به دنبال مراقبت های پزشكی فوری باشند:

مشكلات تنفسی

درد یا فشار در قفسه سینه كه از بین نمی رود

گیجی

ناتوانی در بیدارشدن یا بیدار ماندن

پوست، لب یا انگشتان ناخن رنگ پریده، بسته به رنگ پوست خاكستری یا آبی رنگ

توجه داشته باشید كه آژانس های بهداشتی و دانشمندان در سراسر جهان به طور مستمر در حال پیشرفت در بررسی علائم كویید -19 هستند. افراد باید خود را در جریان به روزرسانی ها قرار دهند.

كویید -19 چه گونه بر نجات یافتگان سكته مغزی تأثیر می گذارد؟ كارشناسان متذكر شده اند كه تمام بازماندگان سكته مغزی و افرادی كه دارای شرایط عصبی مانند زوال عقل هستند، در معرض بیماری جدی كویید-19 قرار دارند.

موارد زیر ممكن است خطر ابتلا آن ها را افزایش دهند:

بستری شدن

نیاز به مراقبت در ICU دارد

لوله گذاری یا تهویه مكانیكی

مرگ

بیماری همه گیر كویید -19 بر درمان پس از سكته مغزی چه تاثیری می گذارد؟ اثرات همه گیری ممكن است به این معنی باشد كه برخی از افراد در بیمارستان براثر سكته مغزی، ممكن است زودتر از حد معمول مبتلا شوند. همچنین ممكن است در دسترسی حاد به مراقبت (در هنگام سكته مغزی) یا پس از ترك بیمارستان دچار مشكل شوند. این ممكن است خدماتی مانند منابع توان بخشی، مانند فیزیوتراپی و درمان توان بخشی عصبی را تحت تأثیر قرار دهد.

با این حال، افراد مبتلا به سكته مغزی هنوز باید با یك برنامه مراقبت دقیق از طریق تیم مراقبت های بهداشتی یا مركز سكته مغزی، پشتیبانی و درمان مورد نیاز خود را دریافت كنند. برخی از درمان ها ممكن است لازم باشد در خانه اتفاق بیفتند، در حالی كه قرار ملاقات ها ممكن است از طریق تماس تلفنی یا به صورت تصویری نیز انجام شوند. بازماندگان سكته مغزی در معرض خطر جدی كویید -19 هستند.

این بدان معناست كه بازماندگان، و كسانی كه از آن ها مراقبت می كنند، باید احتیاط و مراقبت های بیشتری را در حفظ بهداشت و فاصله فیزیكی انجام دهند. شستن دست ها و تمیزكردن سطوح و جا هایی كه دیگران لمس كرده اند مهم است. بازماندگان سكته مغزی ممكن است مایل به دریافت واكسن كویید -19 باشند.

متخصصان بهداشت همچنین توصیه می كنند تا جای ممكن در خانه بمانید. بازماندگان سكته مغزی ممكن است نیاز داشته باشند كه یكی از اعضای خانواده یا یكی از دوستانشان كار های ضروری را در خارج از خانه برای آن ها انجام دهند، مانند خرید مواد غذایی یا رفتن به داروخانه. آن ها همچنین باید در صورت امكان در خانه كار كنند و از شرایطی كه رعایت فاصله جسمی در آن دشوار است اجتناب كنند.

استفاده از ماسك به محافظت از شما و اطرافیان كمك می كند. بازماندگان سكته مغزی هنگام رفت وآمد در فضای باز باید از ماسك استفاده كنند و از نپوشیدن ماسك خودداری كنند. افرادی كه سابقه سكته مغزی دارند باید به مصرف دارو های خود ادامه دهند و با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد اینكه چگونه می توانند با خیال راحت موارد پزشكی و چكاپ های منظم خود را ادامه دهند صحبت كنند.

هركسی كه علائم سكته مغزی دارد باید فوراً با اورژانس تماس بگیرد. بیمارستان ها پروتكل ها و رویه های سخت گیرانه ای را برای محافظت از افراد ورودی در برابر كویید-19 تهیه كرده اند.

خلاصه كویید-19 ممكن است خطر سكته را در گروه های خاصی افزایش دهد. وجود بیماری همه گیر ممكن است بدون در نظر گرفتن علت سكته مغزی، خطر عوارض و بیماری شدید را در بازماندگان سكته مغزی افزایش دهد. دانستن علائم كویید-19 و علائم سكته مغزی به افراد كمك می كند تا درمان موردنیاز خود را سریع تر انجام دهند. به دلیل ویروس كویید -19 افراد هرگز نباید دریافت مراقبت های پزشكی فوری را به تأخیر بیندازند.

بیشتر بخوانید:

سكته مغزی شایع ترین تظاهر عصبی بیماری كرونا
پزشك متخصص: تشنج و سكته مغزی از عواقب تاثیر كرونا بر سیستم عصبی است
لخته خون؛ از علائم تا عوارض
علل و علایم بروز سكته مغزی

لینك كوتاه: asriran.com/003HqQ
منبع خبر:
عصر ایران
   تاریخ: ۱۵:۱۶ - ۲۱/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۷