دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

انزوای اجتماعی ناشی از كرونا جامعه هدف بهزیستی را بیش از پیش ایزوله كرد
 
رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: از جمله طبقاتی كه در بحران كرونا بسیار آسیب پذیرند جامعه هدف بهزیستی از جمله معلولان و سالمندان هستند كه سعی كردیم با مدیدریت صحیح تنش ها و آسیب های ناشی از این بحران را به حداقل برسانیم.
انزوای اجتماعی ناشی از كرونا جامعه هدف بهزیستی را بیش از پیش ایزوله كرد مجید ازقندی در گفت وگو با ایسنا عنوان كرد: با شیوع ویروس كرونا چون تنش ها و اضطراب ها و سوگ ها زیاد شدند، استرس بیماری و استرس مرگ نیز به خصوص در افرادی كه بیماری زمینه ای دارند زیاد شد و یكی از طبقاتی كه بیماری زمینه ای دارند و نسبت به این تنش ها آسیب پذیرتر هستند جامعه هدف بهزیستی است.

وی اظهار كرد: یكی از مواردی كه جامعه هدف بهزیستی را تحت تأثیر قرار داد بحث فاصله گذاری اجتماعی بود كه این فاصله گذاری باعث شد فرد سالمند و فرد معلول بیشتر از قبل ایزوله شده و كمتر با اطرافیان خود در ارتباط باشد و این افراد كه دلخوش به همان اندك بازدیدها و یا ارتباطات اجتماعی بودند همان را هم از دست دادند و این باعث شد كه فشارهای روانی بیشتری را نسبت به افراد عادی تحمل كنند.

ازقندی افزود: مراكز نگهداری سالمندان، مراكز نگهداری و تجمعی معلولان و مراكز و كمپ های ترك اعتیاد نیز از جمله مراكز تجمعی زیر نظر بهزیستی هستند كه با شیوع كرونا تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند.

وی افزود: سازمان بهزیستی كشور با هماهنگی وزارت بهداشت تمام سعی و تلاش خود را به كار برد تا بتواند با بیشترین كیفیت در رعایت پروتكل های بهداشتی، اقدامات پیشگیرانه از كرونا را داشته باشد تا بتواند جامعه هدف خود را به بهترین نحو از این بیماری حفظ كند.

وی خاطر نشان كرد: در مراكز تجمعی مثل خانه های نگهداری فرزندان كه افراد سالم و زیر 18 سال هستند چون خطر شیوع بیماری بالا بود، دقیق ترین و بهترین شیوه رعایت پروتكل ها را داشتیم و نظارت ها به صورت مداوم و حضوری و آنلاین اعمال شد و سعی كردیم این بحران را به گونه ای مدیریت كنیم تا جامعه هدف بهزیستی كمترین آسیب را متحمل شود.

ازقندی تصریح كرد: بخشی از جامعه هدف بهزیستی معلولانی هستند كه در خانه نگهداری می شوند كه در زمینه نحوه مراقبت از معلولان در بحران كرونا، اطلاعات لازم در اختیار خانواده ها قرار گرفت و مددكاران به صورت حضوری و آنلاین بر نحوه رعایت موارد مربوطه نظارت داشته و دارند.

ازقندی افزود: با حمایت های مادی و معنوی سعی كردیم اضطراب ها و تنش های افراد جامعه هدف بهزیستی را كاهش دهیم كه از جمله حمایت های مادی توزیع سبدهای كالا، كمك موردی بالغ بر 500 میلیون ریالی بلاعوض به معلولان و زنان سرپرست خانوار و... بود و سعی كردیم این كمك ها گره گشای اندكی از مشكلاتشان باشد.

وی همچنین به مشاغل آسیب دیده از كرونا اشاره كرد و در این زمینه توضیح داد: از جمله خدمات دیگری كه در زمینه حمایت های مادی ارائه شد اعطای تسهیلات به افراد شاغل آسیب دیده از كرونا بود كه این تسهیلات، هم شامل معلولان شاغل و هم بخش خصوصی جامعه هدف بهزیستی از جمله مهد كودك ها، مراكز توانبخشی، مراكز ترك اعتیاد و... كه با بهزیستی همكاری می كردند شد كه تقریبا 40 نفر ثبت نام كردند و 30 نفر این تسهیلات را دریافت كردند و در مجموع مبلغ 249 میلیون تومان به افرادی كه مشاغل آن ها در بحران كرونا دچار آسیب شده بود، تسهیلات پرداخت شد.

ازقندی افزود: اعطای وام كارگشایی از جمله خدمات دیگر حمایتی بود كه در این راستا مبلغ 400 میلیون ریال وام با دوره تنفس 6 ماهه در اختیار مددجویان قرار دادیم.

وی یادآور شد: علاوه بر حمایت های مادی، به لحاظ روحی و روانی هم سعی كردیم حمایت هایی داشته باشیم و با اجرای برنامه هایی به صورت مسابقات ورزشی و فرهنگی كه به صورت آنلاین برگزار می شد سعی كردیم نشاط و شادابی اجتماعی را به جامعه هدف بهزیستی برگردانیم؛ همچنین به منظور ارتقای سلامت روان نوجوانان و خانواده هایشان برنامه هایی شامل كنترل استرس و مهارت های ارتباطی و مهارت های زندگی در دوران كرونا و دوران قرنطینه برای مددجویان برگزار كردیم.

رئیس اداره بهزیستی بجستان گفت: جمع مدد جویان حوزه توانبخشی، امور اجتماعی و پیشگیری شهرستان بجستان 1200 نفر است و از ابتدای شیوع بیماری كرونا تاكنون 30 نفر از مددجویان بهزیستی شهرستان به كرونا مبتلا شدند كه خوشبختانه تاكنون هیچ مورد فوتی نداشتیم.

گفتنی است شهرستان بجستان به لحاظ شیوع بیماری كرونا در حال حاضر و بنا بر آخرین به روزرسانی نرم افزار ماسك، در وضعیت زرد قرار دارد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۳۴ - ۲۶/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷