دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

مصرف روزانه قهوه خطر كاهش شنوایی مردان را از بین می برد
 
تهران - ایرنا - یافته های یك مطالعه جدید نشان می دهد مردانی كه روزانه حداقل یك فنجان قهوه می نوشند، 15 درصد كمتر دچار كاهش شنوایی می شوند.
مصرف روزانه قهوه خطر كاهش شنوایی مردان را از بین می برد تهران - ایرنا - یافته های یك مطالعه جدید نشان می دهد مردانی كه روزانه حداقل یك فنجان قهوه می نوشند، 15 درصد كمتر دچار كاهش شنوایی می شوند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این مطالعه كه توسط محققان دانشگاه مادرید در اسپانیا و روی بیش از 39 هزار نفر انجام شد، نشان می دهد مردانی كه قهوه می نوشند به صورت ناآگاهانه خطر ابتلای خود به كاهش شنوایی را كاهش می دهند.

محققان می گویند: قهوه به دلیل خواص آنتی اكسیدانی و ضد التهابی ممكن است اثرات مفیدی بر شنوایی داشته باشد اما در این مطالعه هیچ ارتباطی میان مصرف قهوه و عملكرد شنوایی در بین زنان یافت نشد كه به گفته محققان این موضوع می تواند به دلیل تفاوت در فیزیولوژی بدن مردان و زنان باشد.

آنها گفتند كه سطح بالای هورمون استروژن در گردش خون كه در زنان بیشتر است، از كاهش شنوایی مرتبط با سن محافظت می كند، بنابراین تأثیر رژیم غذایی زنان بر شنوایی آنها «كمتر مرتبط» است.

محققان در این مطالعه متوجه شدند مردانی كه حداقل یك فنجان قهوه در روز می نوشند، 15 درصد كمتر احتمال دارد كه به كاهش شنوایی مبتلا شوند.

آنها تاكید كردند: آسیب به میتوكندری - مولد انرژی در سلول های ما - می تواند در بیماری های تحلیل برنده مانند كاهش شنوایی نقش داشته باشد؛ قهوه سرشار از آنتی اكسیدان است و آنتی اكسیدان ها بر روی میتوكندری اثر محافظتی دارند.

پیش از این نتایج یك مطالعه نشان داده بود كه نوشیدن چند فنجان قهوه در روز ممكن است با كاهش خطر ابتلاء به سرطان پروستات نیز مرتبط است.

نتایج این مطالعه نشان داد كه بالاترین میزان مصرف قهوه با كاهش 9 درصدی خطر ابتلاء به سرطان پروستات همراه بود و هر فنجان اضافی در روز با كاهش خطر یك درصدی مرتبط است.

مصرف قهوه با كاهش نسبی خطر ابتلاء به سرطان های كبد، روده، پوست و سینه نیز ارتباط دارد.

بسیاری از محققان در سراسر جهان تلاش می كنند با بررسی تركیبات موجود در قهوه، اثرات آنها را بر بدن انسان درك كنند. اگرچه كافئین، شناخته شده ترین تركیب قهوه است و مشخص شده كه مزایای بسیاری برای سلامت قلب دارد اما قهوه، هزاران تركیب دیگر را نیز شامل می شود كه شناختن آنها بی فایده نیست.

برچسب ها
- سلامت
- قهوه
- كم شنوایی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۷ - ۱۷/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۷