دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

برای واكسینه كردن معلولان امروز را به فردا نیندازید/مسئولان وزارت بهداشت این گروه پرخطررا فراموش كرده اند؟
 
گروه جامعه خبرگزاری فارس: در این یك سال و چند ماهی كه از ورود كرونا به ایران گذشت، هزاران معلول در سكوت رنج كشیدند و كسی صدایشان را نشنید. بیم ابتلا به كرونا و از دست دادن جان برای معلولان جسمی-حركتی، معلولان ذهنی، معلولان ضایعه نخاعی و قطع نخاعی با انواع بیماری های زمینه ای بیشتر از دیگران بود، چون می دانستند جسم ناكوك آن ها تاب تحمل این ویروس مرموز را ندارد. آیا حالا وقت آن نرسیده معلولانی كه خارج از مراكز توان بخشی و در كنار خانواده هایشان زندگی می كنند واكسینه شوند؟امروز كه نوشدارو رسیده وقت آن نیست كه رنج نامه یك سال واندی معلولان تمام شود؟ چرا معلولان با این حجم از مشكلات جسمی هنوز در اولویت واكسیناسیون قرار نگرفتند؟



وقتی معلولان دست به دامان فارس من شدند/حكایت معلولان و واكسن، مصداق نوشدارو پس از مرگ سهراب نشود

واكسیناسیون معلولان مراكز توان بخشی از دو ماه قبل آغازشده و هنوز ادامه دارد، اما تكلیف معلولی كه سرپرست خانوار است و صبح كه می شود باید با دستانش چرخ های ویلچر را در خیابان به حركت بیندازد و چاره ای ندارد جز آنكه بی خیال هشدار آلودگی سطوح شود، چه می شود؟ یك معلول عقب مانده ذهنی كه خانواده اش از او نگهداری می كنند چه می داند فاصله گزاری اجتماعی یعنی چه! نمی توان قفل و زنجیر به پایش بست و او را در چهاردیواری خانه حبس كرد مبادا بیرون برود و كرونا بگیرد!

 همین دغدغه ها بود كه معلولان و خانواده های آن ها را بر آن داشت تا كمپینی با بیش از یك هزار امضا با تیتر«معلولین در اولویت تزریق واكسن كرونا قرار گیرند»در سامانه فارس من ثبت كنند و از مسئولان بخواهند هرچه زودتر معلولان را در اولویت تزریق واكسن قرار دهند تا مبادا آن ها هم مصداق دیگری از ضرب المثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب شوند.

برای پیگیری این ماجرا سراغ چند معلول و خانواده هایشان رفتیم و حرف هایشان را شنیدیم تا شاید صدایشان به گوش مسئولان وزارت بهداشت هم برسد. ماجرا را از مسئولان بهزیستی هم جویا شدیم.



خواهش می كنم امروز را به فردا نیندازید

«من مادر یك معلول قطع نخاعی گردنی هستم. می دانید كه معلول قطع نخاعی گردنی چه تعریفی دارد؟ یعنی برای انجام ساده ترین كارها هم نیاز به كمك دارد و وابسته به دیگران است. برای جابه جا كردن باید در آغوش كشیده شود، پس حفظ فاصله اجتماعی برای این دسته از معلولان معنایی ندارد. بیشتر معلولان قطع نخاعی گردنی زخم بستر دارند. پسر 30 ساله من هم سال هاست از زخم بستر رنج می برد، عكس های زخم بسترش را برایتان می فرستم ببینید اصلاً می توانید به این عكس ها نگاه كنید؟ عفونت مجاری ادراری هم كه دیگر جزئی از زندگی این معلولان است. با این حجم از مشكلات معلولان قطع نخاعی گردنی هنوزدراولویت تزریق واكسن قرار نگرفته اند.» «طیبه رضایی» از مسئولان خواهش می كند برای واكسینه كردن معلولان امروز را به فردا نیندازند.



آقای وزیر! نمی خواهم آرزو كنم كاش در خانه تان معلول داشتید

«الهی هیچ خانواده ای هیچ معلولی نداشته باشد! آقای وزیر! آقای مسئول!خوب نیست من معلول بخواهم آرزو كنم ای كاش در خانه هایتان معلول داشته باشید تا درد ما را حس كنید، لطفاً درك كنید.ۤ»

این جمله های دردناك یكی از معلولان آسیب نخاعی است كه سرپرست خانواراست و سه فرزند دارد. دست فروش است و كرونا زندگی اش را مختل كرده است. نامش رضا است و 48 سال سن دارد. می گوید: «یك پسر دانشجو دارم، یك دختر دانش آموز و یك پسر كوچك 7 ساله. چند سال قبل در اثر تصادف معلول شدم. زندگی ام را با هر بدبختی بوده سرپا نگهداشتم. از سركارم اخراج شدم. حالا چند سالی هست كه با دست فروشی زندگی ام را می گذرانم اما این كرونا امانمان را بریده است. نمی خواهم از مشكلاتم برایتان بگویم اما شما بگویید من كه باید چرخ ویلچرم را در خیابان هل بدهم و سروكارم با سطوح ٖآلوده است، می توانم هر دقیقه دستم را ضدعفونی كنم؟ پس نوبت واكسیناسیون ما كی می رسد؟»



انجمن ها دست به كار شدند /نامه انجمن دفاع از حقوق معلولان به سازمان ملل

 «دخترم چند معلولیتی است، هم نابیناست، هم كم شنوا. معلول جسمی حركتی هم هست و سیستم ایمنی اش فوق العاده ضعیف است. خواهش می كنم بچه های ما را واكسینه كنید.»

«من اهل تالش هستم. یك پسربچه معلول مادر زادی و همچنین دو برادر و یك عروس معلول دارم، خواهشا هرچه زودتر به داد ما برسید. قرار نیست معلولانی كه خارج از مراكز زندگی می كنند در فاز دوم واكسیناسیون كرونا واكسینه شوند؟»

این ها فقط بخشی از درخواست های هزاران معلول و خانواده هایشان است كه به كمپین فارس من پیوسته اند.

انجمن های معلولان هم برای در اولویت قرار گرفتن معلولان در واكسینه شدن در برابر كرونا دست به كار شده و گویا دست به دامان سازمان های بین المللی هم شدند.

مدیر انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران می گوید: «در نامه ای از دبیر كل سازمان ملل، درخواست كردم كه انتظار ما به عنوان سازمانی مدنی در كشورمان برای تمام معلولان دنیا این است كه باید به دوراز تشریفات و خارج از نوبت و به صورت رایگان واكسینه شوند.»

«علی همت محمود نژاد» ادامه می دهد: «معلولانی كه در مراكز نگهداری می شوند از سوی سازمان بهزیستی در حال واكسینه شدن هستند، اما در خصوص معلولانی كه در خانه و توسط خانواده ها نگهداری می شوند هنوز هیچ دستورالعمل خاصی ارائه نشده است.»



750 هزار نفر با معلولیت شدید و خیلی شدید هنوز واكسینه نشدند

اما سراغ مسئولان سازمان بهزیستی كشورمی رویم تا ببینیم آن ها برای تحقق مطالبه بر حق جامعه میلیونی معلولان ایران چه كرده اند؟ و با روند فعلی واكسیناسیون در كشور چه زمانی نوبت به واكسینه كردن معلولان خارج از مراكز نگهداری می رسد؟

مدیركل امور مراقبتی و مراكز توان بخشی سازمان بهزیستی كشور می گوید: «بیش از یك میلیون وچهارصدو پنجاه هزار معلول تحت پوشش بهزیستی مقیم منزل هستند كه از این تعداد بیش از 750 هزار نفر دارای معلولیت شدید و خیلی شدید هستند با مشكلات خاص و متعدد جسمی و بیماری های زمینه ای كه این موضوع، اهمیت واكسیناسیون را برای آن ها بیشتر می كند.

گروه های دیگر معلولان هم مشكلات خاص خودشان را دارند. برای مثال افراد دارای اختلالات روانی یا هوشی رشدی در مقایسه با دیگر معلولان جسمی حركتی در رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضعیف هستند. یا فرد نابینا برای شناسایی نشانه های محیطی در سطح جامعه باید سطوح را لمس كند. فرد ناشنوا اگر بخواهد از فردی سؤال كند هم او و هم  مخاطبش باید به ناچار ماسك را بردارند. به دلیل این مشكلات بسیاری از افراد دارای معلولیت  در یك سال گذشته  خانه نشین شده اند.»



آغاز واكسیناسیون معلولان هم زمان با مرحله دوم فاز دو است؟/وزارت بهداشت تاریخ مشخصی را تعیین نكرده است

«مصطفی سراجۤ» ادامه می دهد: «بهزیستی درخواست در اولویت قرار دادن واكسیناسیون معلولان مقیم منازل را بارها برای وزارت بهداشت ارسال كرده . اما متأسفانه وزارت بهداشت هنوز زمان مشخصی را برای واكسیناسیون  این گروه  اعلام نكرده اند.

البته بر اساس برنامه ریزی های وزارت بهداشت با توجه به اینكه فاز سوم مربوط به مراكز تجمعی هست و فاز چهارم عمومی است و قرار است در مرحله دوم فاز دوم تزریق واكسن، افراد دارای بیماری زمینه ای بین 16 تا 60 سال واكسینه شوند، با این حساب معلولان هم در این گروه قرار می گیرند. اما شاید كم لطفی باشد كه هنوز تاریخ مشخصی برای واكسینه شدن گروه پرخطر معلولان با این حجم از دغدغه ها و نگرانی ها از طرف وزارت بهداشت اعلام نشده است.»



بزرگسالان طیف اوتیسم دوز اول واكسن را دریافت كردند/ فوت 200 معلول در اثر كرونا

مدیر مراكز توان بخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی درخصوص پیگیری انجمن های معلولان سندروم داون، معلولان اوتیسم و آسیب نخاعی برای واكسیناسیون این گروه از معلولان می گوید: «پیگیری انجمن ها برای واكسینه شدن برخی گروه ها نتیجه بخش بوده است و گروهی از بزرگ سالان طیف اوتیسم  یا مثلاً اعضای انجمن بیماری ام اس به ترتیب اولویت در حال   دریافت  دوز اول واكسن هستند. البته سؤال اینجاست كه اگر معلول طیف اوتیسم عضو انجمن نبوده باشد تكلیف چه می شود؟»

سراج در خصوص آمار ابتلای معلولان خارج از مراكز توان بخشی می گوید: «بر اساس گزارش های رسیده به ما تاكنون 2419 نفر به كرونا مبتلا شدند و 200 معلول در اثر ابتلا به كرونا جانشان را از دست دادند. البته ممكن است این عدد رقم بالاتری باشد و فوت  برخی از معلولان در اثر كرونا به سازمان بهزیستی گزارش نشده باشد.»

سراج می گوید: «معلولان جزو آسیب پذیرترین گروه ها در زمان كرونا بودند. اما كسی صدایشان را نشنید. سازمان بهزیستی در این یك سال و چند  ماه در حد بضاعت خودش سعی كرد باری از مشكلات آن ها كم كند. ازجمله  چند مرحله كمك های مالی و توزیع بسته های معیشتی،پرداخت تسهیلات بانكی و تهیه ملزومات آموزشی برای فرزندان معلولان داشتیم. گروه های مراقبتی در این یك سال به منازل بسیاری از خانواده های دارای معلول كه بستر گرا بودند اعزام شدند. افزایش پرداختی های مستمری و حق پرستاری را داشتیم. اما می دانیم كه این كمك ها نتوانست هم پای افزایش مشكلات معلولان پیش برود. امیدوارم سازوكار واكسینه شدن همه معلولان و زمان مشخص آن به زودی اعلام شود تا خانواده میلیونی افراد دارای  معلولیت  بتوانند نفس راحتی بكشند و رنج نامه كرونایی شان به پایان برسد.»

 انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۵۸ - ۲۷/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۶