دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

دكتر كاظمی//شعار روز جهانی فشارخون: بیایید با كنترل فشار خون عمر طولانی تری داشته باشیم
 
دكتر كاظمی//شعار روز جهانی فشارخون: بیایید با كنترل فشار خون عمر طولانی تری داشته باشیم دكتر كاظمی//شعار روز جهانی فشارخون: بیایید با كنترل فشار خون عمر طولانی تری داشته باشیم



به گزارش روابط عمومی دانشگاه؛ دكتر طوبی كاظمی متخصص قلب و عروق با بیان اینكه بیماری های قلبی و عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا محسوب می شوند گفت: خوشبختانه بیماری های قلب و عروقی قابل پیشگیری ترین بیماری های مزمن به شمار می روند كه اگر مردم به فاكتور های خطری كه بیماری های قلبی را ایجاد می كنند توجه و كنترل كنند، می توانند جلوی این بیماری را بگیرند.

متخصص قلب و عروق در خصوص فاكتور های خطر بیماری های قلبی گفت: فاكتور های خطر بیماری های قلبی به دو گروه قابل كنترل و غیر قابل كنترل تقسیم می شوند. غیر قابل كنترل شامل سن است. زیرا هرچه سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی بیشتر می شود. همچنین در آقایان این بیماری ها شایع تر است و در خانم ها از زمان یائسگی (45 تا 55 سال) شیوع بیماری قلبی بیشتر می شود به طوری كه در حدود سن 60 سالگی مشابه آقایان می شوند. از دیگر فاكتور های غیر قابل كنترل زمینه های ژنتیكی است كه در بعضی از خانواده ها شیوع بیماری بیشتر است اما فاكتور های قابل كنترل كه مهمترین گروه هستند و همه باید حواسمان باشد كه اگر در ما وجود داشت، آنها را كنترل كنیم عبارتند از فشارخون بالا یا پر فشاری خون، قند بالا یا دیابت، چربی بالا، اضافه وزن و چاقی، كم تحركی، استرس، مصرف سیگار و الكل، مشكلات روحی و روانی و رژیم غذایی نا سالم است. در این فاكتور ها دو مورد رژیم غذایی نا مناسب و كم تحركی از همه مهم تر است كه اگر آنها را كنترل كنیم در بقیه فاكتور ها هم تاثیر جدی دارند. در صورت داشتن رژیم غذایی نامناسب، فرد هم در معرض فشار خون، قند و چربی بالا قرار می گیرد و قاعدتا آدم چاق تری است. همچنین هر چه فعالیت فیزیكی بیشتر باشد، میزان این فاكتور ها كاهش پیدا می كند و از بیماری های قلبی جلوگیری می كند.

وی با بیان اینكه پرفشاری خون از مهم ترین فاكتور های خطر بیماری های قلبی عروقی است افزود: شعار امسال روز جهانی فشار خون « بیایید با كنترل فشار خون عمر طولانی تری داشته باشیم» است. وقتی خون در داخل رگ حركت می كند، باید نیرویی بر دیواره ی رگ وارد كندتا بتواند از داخل رگ عبور كند كه به آن فشار خون می گویند. اگر از حدی فراتر رود میتواند برای خود رگ و سایر اعضای بدن خطر داشته باشد كه به آن پرفشاری خون می گویند. در بالغین افراد بالای 18 سال فشار خون از 140 روی 90 یا بالاتر باشد پر فشاری خون محسوب می شود البته بهترین و ایده آل ترین فشار كمتر از 120 روی 80 میلی متر جیوه است و این مقدار بین 130 تا 140 و 85 تا 90 را مرحله پیش فشاری خون می گوییم یعنی گروهی هستند كه اگر مراقبت نكنند می توانند به پر فشاری مبتلا شوند. مهم است كه بدانیم پر فشاری خون علامتی ندارد در نتیجه باید همه سالی یك بار یا بهتر است سالی دو بار كنترل فشار خونمان را با یك فشار سنج مناسب انجام دهیم. ممكن است این فشار خون در مواردی موجب سردرد شود كه معمولا سردرد در محدوده پس سر و بیشتر صبحگاهی است هرچند فشار خون اگر خیلی به طور ناگهانی بالا رود می تواند درد در تمام سر باشد همراه با بی قراری شدید حتی همراه با تهوع و استفراغ و تاری دید. لازم به ذكر است از جمله علائم فشار خون تپش قلب، سرگیجه، وزوزگوش و خون دماغ است كه باید به آن توجه كنیم.

متخصص قلب و عروق در خصوص دلایل اهمیت توجه به فشار خون گفت: پرفشاری خون از این جهت مهم است كه اولا شیوع بالایی دارد و تقریبا از 25 درصد تمام افراد جامعه یك چهارم فشار خون دارند و هرچه سن بالاتر می رود بیشتر می شود به طوری كه افراد بالای 60 سال حدودا 60 درصدشان حداقل از هر دو نفر یك نفر فشار خون دارد و از طرفی درمان و كنترل فشار خون می تواند جلوی عوارض آن را بگیرد. یك فرد فشار خونی اگر فشارش را كنترل نكند، 50 درصد در معرض بیماری های قلبی عروقی خواهد بود و 50 درصد اینها در اثر بیماری های قلبی از بین می روند كه شایع ترین بیماری های قلبی به دنبال پرفشاری خون ایجاد می شود.

دكتر كاظمی بیان داشت: سكته های قلبی، مغزی، نارسایی های قلبی، آریتمی های قلبی، گشاد شدن شریان آئورت و حتی پارگی آن است. درگیری های مغزی به شكل سكته های قلبی و خونریزی دهنده است كه می تواند حتی اختلال شناخت دهد و به دنبال فشار خون بالا دچار كم یا عوارض بالای آن شوند. فشار خون از علل نارسایی كلیه نیز محسوب می شود و مواردی از بیماران فشارخونی اگر كنترل نكنند حتی می توانند دیالیز هم شوند. فشار خون بالا روی چشم هم تاثیر می گذارد و باعث اختلالات بینایی می شود . هرچند كه خوشبختانه به اندازه دیابت نابینایی در اثر فشار خون بالا را نداریم و قاعدتا فرد اگر فشارش را كنترل كند می تواند جلوی این عوارض جدی را بگیریم و همین باعث طول عمر بیشتر می شود.

وی در خصوص علل ایجاد فشار خون گفت: 85 درصد ما علت واضح و مشخصی برای ایجاد فشار خون پیدا نمی كنیم. یك زمینه ژنتیكی با یك سری فاكتور های فردی مثل سیگار كشیدن، مصرف زیاد الكل، كم تحركی و عوامل محیطی مثل رژیم غذایی پر نمك، چاقی و استرس دست به دست هم می دهند و باعث می شود كه فرد دچار فشار خون شود. در اینطور مواقع مجبوریم با یك سری تغییرات در شیوه زندگی و حتی مصرف دارو به طور طولانی مدت فشار را كنترل كنیم. در درصد خیلی كمی از بیماران ممكن است علت واضح و مشخصی برای فشار خون پیدا كنیم كه ده تا 15 درصد فشار خونی ها را شامل نمی شود كه در این موارد به مشكلات كلیوی، بیماری هایی مثل كم كاری و پركاری تیروئید، در مصرف برخی از دارو ها مخصوصا مصرف قرص ضد بارداری همچنین داروهای كورتون، مسكن از جمله ژلوفن، ناپروكسن، پروفن و حتی استامینوفن اگر بیش از اندازه مصرف شود می تواند فشار خون را ایجاد كند.

دكتر كاظمی افزود: الزامی است یكی سری تغییرات در شیوه زندگی دهیم. یك زندگی فعال كه حداقل روزی نیم ساعت پیاده روی نسبتا تند تقریبا در همه ی روزهای هفته، یك رژیم غذایی سالم سرشار از سبزی، میوه، لبنیات كم چرب، حبوبات و با حداقل چربی و مواد قندی در كنار آن مصرف روزانه 7 تا 8 لیوان آب مدنظرمان باشد علاوه بر این خوردن برخی مواد غذایی مثل شوید، سیر، عناب و زرشك كه به طور معمول در برنامه روزانتان قرار دهید نه اینكه مقدار زیادی را به عنوان پیشگیری بخوریم اگر در برنامه غذایی ما همیشه این مواد غذایی باشند در پیشگیری از فشار خون موثرند. همچنین كنترل وزن مخصوصا داشتن یك وزن ایده آل و ترك عاداتی مثل مصرف سیگار و الكل كمك كننده است.

وی افزود: یك بحث كه امسال هم خیلی به آن توجه شده این است كه با كنترل فشار خونمان طول عمر بیشتری داشته باشیم. فشاری كه در مطب گرفته می شود اگر خیلی بالا باشد باید بلافاصله درمان شروع شود كه بالا بودن فشار خونی كه در مطب یا كلینیك گرفته می شود را بهانه ای قرار می دهیم تا فرد در خانه به صورت استاندارد فشار خون را كنترل كند یا در تعداد كمی از بیماران هم توصیه می كنیم دستگه هولتر فشار سنج 24 ساعت به دستشان وصل شود كه فشار را به طور منظم خودش می گیرد و ثبت می كند. مردم حواسشان باشد در جمع ها دور هم كه می نشینند و فشار را می گیرند بالا بودن فشار خون حتما ملاكی بر اینكه حتما فشار خون فرد دارد و درمان شود نیست خوب است. توجه كنیم به فشار خون ولی برای اینكه وقعا بفهمیم فرد فشار خون دارد یا نه باید در محیطی كاملا آرام در شرایطی استاندارد فرد روی صندلی بنشیند پاها كاملا به سطح زمین و پشت به صندلی تكیه داشته باشد و دست آویزان نباشد و روی صندلی باشد و توصیه می شود از فشار سنج های دیجیتال بازویی استفاده شود. همچنین نیم ساعت قبل از گرفتن فشار خون نباید غذا خورده باشیم، فعالیت فیزیكی نكرده باشیم، از مصرف چای، سیگار و قهوه خودداری و حتما در محلی كه می خواهیم بنشینیم و فشار را بگیرید حتما پنج دقیقه قبل استراحت كنید.

دكتر كاظمی در پایان خاطر نشان كرد: بیمارانی كه بیماری قلبی یا پرفشاری خون دارند در صورتی كه مبتلا به كرونا شوند احتمالا عوارض در آن ها بیشتر است ولی اینكه ما فكر كنیم بعضی داروهای فشار خون مصرفش یا عدم مصرفش فرد را مستعد كرونا می كند درست نیست و همچین ارتباطی وجود ندارد. بیمارانی كه كرونا می گیرند و فشار خونی هستند، در بعضی از بیماران افت فشار خون پیدا می كنند و در بعضی فشار خون از حالت كنترل در می آید. توصیه می شود بیماران فشارخونی پروتكل ها را رعایت كند تا ان شاءالله مبتلا به كرونا نشوند و اگر مبتلا شدند فشارشان را كنترل كنند. اگر فشارشان پایین بود با نظر پزشك دارو قطع شود ولی اینكه داروی خاصی برای بیماران فشار خون در پیشگیری از كرونا تاثیر دارد یا ن اینطور نیست و معمولا توصیه می شود همان دارویی كه قبلا استفاده می كردند، استفاده شود.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۰:۴۶ - ۲۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۰