دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

كاهش 11 درصدی فرزندآوری در مازندران/ افزایش درخواست فرزندخواندگی
 
خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اجتماعی| از زمانی كه پای كرونا به میان جوامع باز شد شاهد دردسرها و مشكلاتی بودیم كه از جمله آن می توان به تعویق افتادن زمان آغاز بسیاری از زندگی های مشترك و تأخیر در فرزندآوری این زوج ها و در نتیجه كاهش ولادت اشاره كرد.

باید گفت  از پیامدهای منفی كرونایی تنها مرگ انسان های نبوده، بلكه نرخ زاد و ولد نیز به طور قابل توجهی كاهش یافته است كه در این زمینه مازندران بعد از استان گیلان ركورددار است و باید گفت كاهش فرزندآوری آژیر خطر جدی را در استان به صدا درآورده كه توجه نكردن به آن خود بحران های مختلف اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت كه باید در این زمینه تا خیلی دیر نشده تدبیری جدی در این زمینه اندیشیده شود.

نرخ ولادت در مازندران تك رقمی شد

مجتبی فاطمی مدیركل ثبت احوال مازندران در این باره در گفت وگو با فارس، اظهار كرد: براساس بررسی ها  نرخ ولادت در سال 98 ، 10.1  به ازای هر هزار نفر جمعیت بوده كه این آمار  در سال 99 به 9 رسیده است.



 

رشد میانگین سنی مادران

وی با اشاره به رشد میانگین سنی مادران، افزود: در سال 89 میانگین سنی مادران باردار 27 سال بوده كه این آمار در سال 99 به 30 سال رسیده است كه نشان می دهد مادران دیرتر به فرزندآوری فكر می كنند.

كاهش 11 درصدی ولادت در مازندران

مدیركل ثبت احوال مازندران بیان كرد: تعداد ولادت در سال 98، 33هزار و 902 مورد بوده كه در سال 99  به 30 هزار و 175 مورد رسیده كه نشان دهنده كاهش 11 درصدی ولادت است.

این مسؤول اضافه كرد: بیشترین فرزندآوری مربوط به گروه سنی 30 تا 34 ساله با 30 درصد، 28 درصد مربوط به گروه سنی 25 تا 29 سال و 17 درصد مربوط به گروه 20 تا 24 سال بوده است.



 

فاطمی یادآور شد: تعداد دوقلوزایی در سال 98، 505 مورد بوده كه این آمار در سال گذشته به 492 مورد رسیده است.

وی افزود: همچنین در سال 98، 15 مورد سه قلوزایی داشتیم كه این مورد در سال گذشته به 10 مورد رسیده است.

مازندران دومین استان با كاهش ولادت

مدیركل ثبت احوال مازندران با اعلام اینكه مازندران به لحاظ فرزندآوری  در رتبه 30 قرار دارد، یادآور شد: رتبه اول فرزندآوری در كشور مربوط به سیستان و بلوچستان با  29.4، میانگین كشوری 13.6 بوده كه مازندران با نرخ 9 و پس از آن گیلان  با نرخ 8.2 است.

این مسؤول با بیان اینكه تعداد ولادت شهری 20 هزار و 107 و ولادت روستایی نیز 10 هزار و 68 مورد بوده است، گفت: همچنین تعداد فرزندان پسر در سال گذشته 15 هزار و 655  مورد و دختر 14هزار و 520 مورد بوده است.

جایگاه سی ام  مازندران در فرزندآوری

علی رجبی مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نیز در گفت وگو با فارس با اشاره به اینكه مازندران در بحث فرزندآوری در جایگاه سی ام قرار دارد، اظهار كرد: این موضوع خود نشان دهنده این است كه باید در این بحث رویش كار شود.



 

وی با اشاره به درخواست مشوق های از وزارت كشور، افزود: موضوع استراحت مادران بعد از بارداری از 6 به 9 ماه نیز از مواردی است كه بر روی افزایش فرزندآوری تاثیرگذار است.

مدیركل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران اضافه كرد: افزایش حق عائله مندی برای كارمندان و كارگران نیز از موضوعات دیگر است.

این مسؤول به تشكیل بنیاد خانواده در استان اشاره كرد و گفت: باید زیرمجموعه این بنیاد در تمامی شهرهای مازندران تشكیل شود كه بیشتر روی بحث افزایش جمع كار شود.

رجبی تصریح كرد: همچنین دو پروپوزال در ارتباط با افزایش جمعیت ارائه كردیك كه هنوز در ارتباط با اجرا به ما ابلاغ نشده است.



جمعیت مازندران رو به سالمندی پیش می رود

وی با هشدار اینكه جمعیت مازندران رو به سالمندی پیش می رود، خاطرنشان كرد: در این زمینه استان با سرعت بیشتری درحال پیشروی است.

افزایش درخواست ها برای فرزندخواندگی 

اما موضوع جالب اینكه كاهش نرخ ولادت افزایش درخواست ها برای فرزندخواندگی را درپی داشت كه در این زمینه وحید حسین زاده معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران در این باره در گفت وگو با فارس، اظهار كرد: از سال گذشته برای  تسهیل گری و دسترسی بهتر سامانه ملی فرزندخواندگی در استان مازندران راه اندازی شد كه براساس  شرایط سنی و سایر موارد به خانواده های متقاضیان در این زمینه فراخوان داده می شود.

وی افزود: بعد از فراخوان و طی كردن روند بحث مشاوره فرزندپروری در دستور كار قرار می گیرد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی مازندران بیان كرد: سال گذشته 25 فرزند صاحب خانواده شدند و حال حاضر 700 نفر متقاضی فرزند هستند.



حسین زاده تصریح كرد: یكی از مشكلاتی كه با آن مواجه هستیم این بوده 90 درصد متقاضیان دختر می خواهند.

وی یادآور شد: یكی دیگر از مسائل مهم این بوده كه یكسری فرزندان معلول شرایط واگذاری دارند كه بدون رعایت سنوات به آنان واگذار است كه متقاضیان در این زمینه می توانند ورود پیدا كنند.

به گزارش فارس، باید آگاهی مردم در ارتباط با عوارض جبران ناپذیر كاهش نرخ جمعیت افرایش یابد؛ چراكه كرونا و سایر بیماری ها بالاخره راه حل پیدا می كنند اما سقوط جمعیتی هیچ راه حلی ندارد و عوارض  جبران ناپذیری به همراه دارد كه لازم است در این مسیر با ارائه راهكارهای درست ورود پیدا كنیم.

انتهای پیام/86034/ج
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۳۶ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۸