دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مدت ماندگاری واكسن كووید 19 در بدن چقدر است؟
 
تهران- ایرنا- با شروع واكسیناسیون عمومی كووید 19 در سراسر جهان، سوالات متعددی در رابطه با این واكسن مطرح شده كه یكی از مهمترین آن ها مدت زمان ماندگاری واكسن در بدن است.
مدت ماندگاری واكسن كووید 19 در بدن چقدر است؟ تهران- ایرنا- با شروع واكسیناسیون عمومی كووید 19 در سراسر جهان، سوالات متعددی در رابطه با این واكسن مطرح شده كه یكی از مهمترین آن ها مدت زمان ماندگاری واكسن در بدن است.

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه خبری تایمز، از زمان تولید واكسن كووید در سراسر جهان، نظریه ها و سوالات متعددی در رابطه با این واكسن مطرح شد كه گاهی پاسخ ها كاملا ضد و نقیض بود.

اكنون با توجه به اینكه بسیاری از كشورها واكسیناسیون كووید 19 را آغاز كرده اند، سوال مهم این است كه ماندگاری این واكسن در بدن چقدر است.

به گفته متخصصان هنوز به درستی مشخص نیست كه واكسن تا چه مدت زمانی بدن را در برابر ویروس ایمن می كند؛ این در حالی است كه تزریق واكسن ضامن عدم ابتلا به بیماری نیست و موجب مصونیت 100 درصدی در برابر ویروس نمی شود.

البته واكسن مانع ابتلا به علایم شدید بیماری یا مرگ ناشی از آن می شود، اما هیچ واكسنی 100 درصد كارآیی ندارد. بنابر این، رعایت تدابیر ایمنی استاندارد حتی پس از تزریق واكسن نیز برای محافظت از خود و اطرافیان ضروری است.

ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلیس، بزریل، هندوستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

واكسیناسیون در ایران

به گزارش ایرنا، اجرای واكسیناسیون كرونا بر اساس جمعیت كشور، سن، جنس و بیماری زمینه ای تعیین شده است و تزریق واكسیناسیون در چهار فاز انجام می شود.

فاز اول واكسیناسیون در زمستان 1399، برای كاركنان بهداشت و درمان خط اول مواجهه با بیماری كرونا و بعد از آن افراد بسیار پرخطر شامل سالمندان در مراكز نگهداری، مراكز معلولان جسمی و حركتی، جانبازان انجام شده و فاز دوم در بهار و تیر 1400، شامل حال افراد مسن بالای 65 سال به ترتیب گروه های پنج سال از بالا به پایین بوده و همچنین افراد 64-16 ساله دارای حداقل یك بیماری زمینه ای انجام می شود.

تاكنون بیش از 652 هزار و 903 نفر دوز اول واكسن كرونا و 171 هزار و 210 نفر نیز دوز دوم را تزریق كرده اند و مجموع واكسن های تزریق شده در كشور به بیش از 824 هزار و 113 دوز رسید و حدود دو میلیون دوز واكسن كرونا از تولیدكنندگان مختلف شامل اسپوتنیك روسیه، سینوفارم چین، كوواكسین هند و آسترازنكای تولید كره جنوبی وارد كشور شده است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- كووید-19
- پرسش از خبر
- واكسن كرونا
- برگزیدگان علم
پروندهٔ خبری
- واكسن كرونا، از نظریه تا عمل
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
- هراس جهانی از ویروس كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۲۱:۰۷ - ۲۸/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱