دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ضرورت چاره اندیشی برای فرسودگی روانی در دوران كرونا
 
ضرورت چاره اندیشی برای فرسودگی روانی در دوران كرونا >
ضرورت چاره اندیشی برای فرسودگی روانی در دوران كرونا

ضرورت چاره اندیشی برای فرسودگی روانی در دوران كرونا

سپهرغرب، گروه سلامت: شیوع ویروس كرونا بسیاری از ما را به ستوه آورده است، اما برخی از متخصصان می گویند آنقدر كه تصور می كنیم از نظر جسمی و روحی خسته نیستیم.

آنچه در گزارش كوتاه پیش رو از نظر می گذرانید روایت یك خبرنگار درباره ضرورت چاره اندیشی برای فرسودگی روانی در دوران كروناست.

درباره ضرورت بارها به خودم و دوستان و همكارانم گفته ام كه از خستگی شدید رنج می برم. برای اینكه بتوانید از طریق روزنامه نگاری مستقل مثل من زندگی خود را تأمین كنید، باید بیشتر اوقات، ساعت های طولانی تری كار كنید و همزمان فعالیت ها و كارهای مختلفی را انجام دهید. گاهی اوقات احساس می كنم كه چشمه ایده های نو و بدیع من خشك شده است و به كمی استراحت و تنفس احتیاج دارم.

مدت ها بود كه این وضعیت را احساس می كردم و این كمبود انرژی روحی و جسمی خود را ناشی ازیك دوره كار سخت می دانم، كه از نظر علمی "فرسودگی روانی" نامیده می شود. اما مشخص شد كه من در این توصیف اشتباه كردم.

در هر صورت این حالت خستگی شدید، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی، مسئله ای غیرقابل لمس است كه ما نمی توانیم آن را تعریف كنیم و فقط وقتی آن را احساس كنیم متوجه این حالت خواهیم شد.

امروزه افراد زیادی این احساس را تجربه می كنند. در این مرحله از اپیدمی كرونا، و بعد از یك سال كه تلاش زیادی كردیم تا با چالش های ناشی از آن كنار بیاییم، احساس عمومی حاكم بر ما این است كه همه ما به طور ناگهانی انرژی جسمی و روحی خود را از دست داده ایم.

با این حال، "فرسودگی روانی" یك تعریف علمی و معیارهایی دارد كه می توانیم آن را اندازه گیری كنیم. بر اساس این معیارها، برای بسیاری كه معتقدند این حالت را دارند، روشن خواهد شد كه اصلاً چنین نیست، اما این بدان معنا نیست كه ما در معرض ابتلا به این مشكل نیستیم، بلكه با درك این موضوع باید پیش از آن كه دیر شود اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهیم.
   تاریخ: ۱۱:۰۴ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۵