دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

10 درصد جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند
 
وزیر بهداشت گفت: «امروزه 10 درصد از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند كه این آمار برای من تكان دهنده است.»
وزیر بهداشت گفت: «امروزه 10 درصد از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند كه این آمار برای من تكان دهنده است.»
به گزارش سپید، سعید نمكی عصر امروز در هفدهمین اجلاس مجازی روسای دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور كه با موضوع صیانت از جمعیت كه در سالن وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار كرد: «مقوله صیانت از جمعیت از اهمیت بالایی برخوردار است. با پشت سر گذاشتن پیك چهارم بیماری كرونا یك نشان افتخار را همكاران من كسب كرده اند. این موج ویروس كرونای انگلیسی سهمگین بود و من از همكارانم تشكر و قدردانی می كنم. همكاران من در این باتلاق نفس گیر كرونا به دغدغه های جمعیت پرداخته و سند صیانت از جمعیت را تدوین كرده اند.»

وی ادامه داد: «مباحث كلی جمعیت باید با همكاری همه دانشگاه ها بررسی شود. رهبر معظم انقلاب در یك جلسه دغدغه های كاهش جمعیت را به من فرمودند. امروزه ده درصد از جمعیت كشور را سالمندان تشكیل می دهند و این آمار برای من تكان دهنده است. در سال 1420 این آمار به 20 درصد می رسد و باید از سالمندان حمایت مادی و معنوی كرد. به دلیل عدم اشتغال، جمعیت جوان سربار پیران هستند و الان برخی از سالمندان برای جوانان نیز كار می كنند.»

سرباز رهبری هستمنمكی بیان كرد: «ما باید توجه ویژه ای به سلامت روانی سالمندان داشته باشیم. دغدغه من در طوفان كرونا این بود كه نباید موضوع جمعیت فراموش شود. در آینده بر حسب مدیریت دوران كرونا تقسیم بندی خواهند كرد. برخی ها با زمین خوردن ما شاد می شوند.»

وی ادامه داد: «برخی ها با غرض و از روی نادانی می گفتند كه وزیر بهداشت این حرف ها را برای كاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری می زند در صورتی كه من سرباز رهبری هستم.»

نمكی افزود: «سند صیانت از جمعیت نوشته شده و ما عاشق پاسخگویی به دغدغه های آینده نظام هستیم. مولفه های جمعیت تنها در بهداشت و حتی درمان نیست بلكه بعد از بروز یك اپیدمی رشد جمعیت خودش را نشان خواهد داد.»

وی تاكید كرد: «شعار كنترل جمعیت توسط اقتصاددانان در دنیا مطرح شده و این تفكر غلط كه توسط بهداشت این موضوع مطرح شده كاملا نادرست است. در زمانی كه ما زیر ساخت شغلی برای تمام جامعه نداشتیم این شعار توسط اقتصاددانان مطرح شد كه ترمز جمعیت كشیده شود. اقتصاد یك مولفه مهم در رشد یا كاهش جمعیت است. ما باید به كیفیت جمعیت نكته كنیم كه به مراتب مهم تر از كمیت جمعیت است و اگر اینگونه نباشد آنگاه جمعیتی معتاد، پرخاشگر و... خواهیم داشت.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نمكی بیان كرد: «وجود 17000خانه بهداشت و مركز بهداشتی در سراسر كشور باعث رشد كیفی جمعیت شده است. مولفه سلامت در جمعیت بسیارمهم است، اما به تنهایی كافی نیست.»
منبع خبر:
روزنامه سپید
   تاریخ: ۲۲:۴۲ - ۲۹/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱