دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

چرایی آمار بالای فرزندآوری خراسان جنوبی ها
 
براساس آمارها، خراسان جنوبی همواره از استان های برتر در فرزندآوری و ازدواج بوده و هیچ گاه از این رتبه پایین نیامده است.
چرایی آمار بالای فرزندآوری خراسان جنوبی ها دكتر سید حامد بركاتی، مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اعلام كرد: زاد و ولد در كشور روند كاهشی داشته است.

وی ادامه داد: تمام استانهای كشور و حتی تمام شهرستان های هر استان یك رویه جمعیتی ندارند به عنوان مثال استان گیلان كم ترین زاد و ولد كشور و بالاترین میانگین سنی را دارد و در نقطه مقابل در استان خراسان جنوبی با جمعیت جوان و زاد و ولد بیشتر و تعداد كمتر سالمند قرار دارد(كه البته در این استان مثل كلیه استان های كشور با روند كاهشی زاد و ولدها مواجه هستیم).

به گزارش ایسنا، نبود سخت گیری های به اصلاح روشن فكری و همچنین وارد نشدن بیش از حد اصول غربی در زندگی امروزه خراسان جنوبی ها، باعث شده تا این استان رتبه خوبی در ازدواج و فرزندآوری داشته و در مقابل طلاق های آن نسبت به میانگین كشوری كم تر باشد. اینجا براساس اصول تعریف شده زمان پدران و مادران، همسران با عشق زندگی آغاز می كنند و سعی می كنند این عشق را در سراسر زندگی حفظ كنند؛ عشقی كه با فرزندآوری تكمیل می شود.

استانی كه در آن معیارهای سنتی ازدواج تغییر پیدا نكرد

حجت الاسلام سید حسن سیدی، دبیر ستاد ازدواج دانشجویی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: برخی ضرورت های فرهنگی در استانی مانند خراسان جنوبی هنوز تغییر نكرده است.

وی افزود: در خراسان جنوبی، معیارهای سنتی ازدواج تغییر پیدا نكرده و خانواده ها به دنبال وجه اقتصادی برای شروع یك زندگی نیستند.

این كارشناس مذهبی بیان كرد: وقتی بعد اقتصادی و سخت گیری هایی كه ناشی از این بعد است، مهم نباشد، زندگی آسان می شود و ازدواج ها سریع تر و راحت تر.



لذت های زودگذر جای فرزندآوری نگرفت

حجت الاسلام قاسم فلسفی، مشاور مذهبی و مشاور ازدواج به ایسنا گفت: سخت گیری در ازدواج و فرزندآوری روند آن را كند می كند؛ در حالی كه نه باید سخت گرفت و نه باید زیاد آسان گرفت.

مشاور مذهبی و مشاور ازدواج بیان كرد: در محیط های كوچك، نفوذناپذیری فرهنگ غربی كه مانع ازدواج، رواج ازدواج سفید و عدم فرزندآوری می شود، كمتر است.

وی با اشاره به اینكه زندگی با اصول غربی، فرزندآوری را كاهش داده و در عوض خوگیری با حیوانات خانگی و لذت های زودگذر را به جای سختی فرزندآوری مهم برمی شمرد، بیان كرد: در استان هایی مانند خراسان جنوبی این تاثیرپذیری كمتر بوده و مردم به ابعاد زندگی اسلامی بیشتر توجه دارند.

استان دوم از نظر فرزندآوری

علیرضا مهرآور، مدیركل ثبت احوال خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: آمار طلاق در سطح استان 1.7 درصد به ازای هر هزار نفر است در حالی كه آمار كشوری 2/2 درصد است.

وی افزود: خراسان جنوبی در بحث طلاق رتبه ی 27 كشور را به خود اختصاص داده است و این آمارها نسبت به جمعیت هر استان است.

مهرآور همچنین در مورد نرخ ازدواج گفت: در سال 99 خراسان جنوبی رتبه دوم كشوری را نسبت به جمعیت داشته و این آمار 8.7 است.

مدیركل ثبت احوال خراسان جنوبی ادامه داد: در سال 99 بیش از 7 هزار واحد ازدواج با 17 درصد افزایش در سطح استان به ثبت رسیده است.

او همچنین به بحث فرزند آوری اشاره كرد و گفت: استان ما بعد از سیستان رتبه دوم كشوری است، اما زنگ خطری در مورد كم شدن میزان فرزندآوری در سطح استان و كشور به صدا در آمده است.

مهرآور تصریح كرد: از سال 95 با كاهش نرخ فرزندآوری نسبت به جمعیت رو به رو شدیم كه این موضوع باعث نگرانی و نیازمند توجه است.

غفلت از حوزه فرهنگی ازدواج

مهدی قناد، معاون فرهنگی و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز گفت: اكنون چهار سمن حوزه ازدواج در شهرستان های بیرجند، سربیشه و فردوس فعال هستند كه در راستای ترویج ازدواج آسان و كمك به این امر تلاش می كنند.

وی اظهار كرد: ازدواج به مثابه یك پدیده اجتماعی و تغییرپذیر است كه برحسب ماهیت، نوع و انگیزه می تواند پیامدهای مثبت و منفی داشته باشد.

وی بیان كرد: اساسی ترین دگرگونی هایی كه در طی چند دهه اخیر در ساخت و روابط خانوادگی روی داده است، تبدیل خانواده گسترده به خانواده هسته ای و زندگی مستقل از والدین (به ویژه دختران) است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان خراسان جنوبی تصریح كرد: ذهن برنامه ریزان معطوف به مسائل اقتصادی شده است و متاسفانه حوزه فرهنگی و مسئله ازدواج مورد غفلت واقع شده و جوانان به سمت زندگی های مجردی و ازدواج های سفید گرایش پیدا كرده اند.

قناد با تاكید بر اینكه سیاست گذاری و برنامه ریزی مسئولان باید در راستای ازدواج آسان، آگاهانه، به هنگام و پایدار باشد، ادامه داد: اگر به دنبال تحولات اجتماعی خوب در جامعه هستیم شاه بیت آن مباحث مربوط به تحكیم خانواده، ازدواج آسان، به موقع و آگاهانه است.



ازدواج را اقتصادی نبینیم

حسن عزیزی، مدیركل ورزش و جوانان خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: این روزها بیشتر به جنبه اقتصادی ازدواج توجه شده است.

وی با بیان اینكه هنوز در حوزه فرهنگی ازدواج كار بسیاری انجام نگرفته است، تصریح كرد: در راستای افزایش ازدواج اعطای تسهیلات را در برنامه داریم.

مدیركل ورزش و جوانان خراسان جنوبی بیان كرد: براساس بند الف تبصره 16 قانون بودجه سال 99 دولت مكلف است به هركدام از زوج ها مبلغ 50 میلیون تومان وام پرداخت كند.

عزیزی خاطرنشان كرد: وام های قرض الحسنه ازدواج به مبلغ 500 میلیون ریال ویژه زوج های جوان اعطا می شود و این میزان افزایش در وام نسبت به سال های گذشته، نشانگر نگاه و توجه مجموعه دولت و وكلای ملت به بحث ازدواج جوانان است.

وی با بیان اینكه میانگین سالانه اعطای وام های قرض الحسنه ازدواج در خراسان جنوبی حدودا بین 9 تا 10 هزار فقره وام است، تصریح كرد: همچنین به لحاظ تعداد افرادی كه در صف انتظار هستند نسبت به پرداختی ها در ردیف 10 استان برتر قرار داریم.

خراسان جنوبی، از استان هایی است كه در آن ارزش های فرهنگی و مذهبی رنگ و جلوه خود را از دست نداده اند؛ جلوه ای كه به زندگی رنگ می پاشد و نمی گذارد حال و هوای عصر جدید شادی عمیق را از آن بگیرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۳۸ - ۳۰/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸