دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ورزش در كاهش افسردگی معادل دارودرمانی است
 
تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: برخی از ورزش های تخصصی با افزایش سروتونین (نوعی انتقال دهنده عصبی) معادل دارودرمانی به كاهش افسردگی كمك كرده و بیماران مبتلا به این عارضه در صورت عدم تمایل مصرف دارو می توانند ورزش را جایگزین "دارودرمان" كنند.
ورزش در كاهش افسردگی معادل دارودرمانی است تهران - ایرنا - روانشناس بالینی گفت: برخی از ورزش های تخصصی با افزایش سروتونین (نوعی انتقال دهنده عصبی) معادل دارودرمانی به كاهش افسردگی كمك كرده و بیماران مبتلا به این عارضه در صورت عدم تمایل مصرف دارو می توانند ورزش را جایگزین ""دارودرمان"" كنند.

مریم طاهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با اشاره به تداوم شیوع كرونا افزود: شیوع این بیماری و تغییر سبك زندگی بدون شك با برخی از آثار روانی همراه خواهد بود، اما برخی از اقدامات در سطح فردی و اجتماعی می تواند باعث كاهش و همچنین پیشگیری از این تبعات مخرب شود.

وی ادامه داد: در مرحله نخست باید بتوان وضع موجود، تغییر سبك زندگی و ضرورت رعایت برخی از ضوابط بهداشتی همچون قرنطینه خانگی را به منظور تقویت سازگاری با محیط پذیرفت.

طاهری تصریح كرد: پس از مرحله نخست (پذیرش) باید باتوجه به روحیات درونی، برای كاهش آسیب های اجتماعی و روانشناختی عمل كرد. به عنوان مثال، در صورت "اجتماعی بودن" باید با بهره گیری از تكنولوژی، ارتباطات خویشاوندی و دوستانه را حفظ كرد.

وی افزود: امروزه باتوجه به توسعه فضای مجازی، بدون حضور فیزیكی هم می توان حضور در محیط های اجتماعی را تجربه و ارتباطات اجتماعی را حفظ كرد. با تقویت این روابط می توان از "كنار هم بودن" لذت برد و سازگاری با شرایط كنونی نیز را افزایش داد.

سرزنش ممنوع

این مشاور اضافه كرد: در این دوران همچنین باید پذیرفت، تك تك اعضاء جامعه در معرض خطر ابتلا به كرونا قرار داشته و بر این اساس نباید شخص بیمار را سرزنش كرد، این عامل می تواند روان بیمار را تحت تاثیر قرار دهد.

طاهری با اشاره به ضرورت فراگیری برخی از مهارت ها در این دوران اظهار داشت: كنترل خشم، مدیریت استرس و غم نیز در دوران شیوع كرونا باید تقویت شود.

وی توضیح داد: امروزه با یك جست وجو در فضای مجازی هم می توان برخی از مهارت ها همچون تن آرامی (مراقبه) را فرا گرفت و در مواقع اضطراب وتنش از آن استفاده كرد.

وی با تاكید بر اهمیت ورزش كردن در این ایام یادآور شد: تحرك و فعالیت جسمانی در این دوران باتوجه به خانه نشینی و افزایش اضافه زن به منظور تقویت روحیه ضروری است.

طاهری تصریح كرد: این اضافه وزن و چاقی می تواند منشا نگرانی، اضطراب و گاه افسردگی باشد. بنابراین در شرایط كنونی باید به صورت منظم روزانه حداقل نیم ساعت ورزش كرد.

این روانشناس توضیح داد: كاركرد ورزش روزانه می تواند معادل دارودرمانی برای برخی آسیب های روحی نظیر افسردگی كمك كننده باشد. شماری از ترم های تخصصی ورزشی با افزایش سروتونین در بدن معادل دارو برای افسردگی عمل می كند. بنابراین ورزش منظم (حداقل بیش از 2ماه) برای بیماران افسردگی كه تمایل به مصرف دارو نداشته باشند، كاركرد داروهای افسردگی را خواهد داشت.

(سروتونین: هیدروكسی تریپتامین یا نوعی انتقال دهنده های عصبی از نوع مونوآمینه اسید بیوژنیك است. به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان است و به طور اهم در دستگاه گوارش، پلاكت ها و سیستم عصبی مركزی حیوانات و همین طور انسان یافت شده است. این ماده نزد افكار عمومی به عنوان جاری كنندهٔ «احساس خوب» شناخته می شود.)

ضرورت توجه به اختلالات "پرخوری و كم خوری" در دوران كرونا

طاهری در ادامه با بیان اینكه در دوران كرونا به عادات غیرمتعارف نیز توجه شود، گفت: تشدید پرخوری، كم خوری، خواب آلودگی و اختلال بی خوابی در این ایام باید جدی گرفته و درمان شود.

ورزش در كاهش افسردگی معادل دارودرمانی است

به گفته وی، هر یك از این اختلالات با بعضی از تكنیك ها برطرف می شود، اما در صورت بی توجهی می تواند منشآ آسیب های جدی تر و نیازمند دوره های طولانی درمان شود.

این مشاور با بیان اینكه در این دوران از پیگیری اخبار غیرمعتبر نیز پرهیز شود، گفت: بدن انسان تك تك احساسات مثبت ومنفی را دریافت و بدان واكنش نشان می دهد. بنابراین باید از پیگیری اخبار غیررسمی ونامعتبر در خصوص كرونا كه استرس را تشدید می كند نیز در این روزها خودداری كرد.

جلسات مشاوره و روانشناسی برای كادر بهداشت و درمان برگزار شود

وی همچنین یادآور شد: در این دوران حضور در هر یك از اماكن اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و درمانی، ملاقات با ارباب رجوع و عدم امكان دوركاری نیز به جهت احتمال ابتلا به كرونا با اضطراب و نگرانی همراه است، این مساله می تواند به خانواده واطرافیان هم منتقل شود، كاهش و رفع این تنش ها مستلزم بهره گیری از جلسات مشاوره وروانشناسی است.

طاهری با اشاره به تجارب موفق برخی از كشورها عنوان كرد: در حال حاضر برخی از كشورها نظیر آلمان وبلژیك برای كادر بهداشت ودرمان هم جلسات روانشناسی برگزار می كنند.

وی توصیه كرد: انجیوها نیز از طریق فضای مجازی، شبكه های اجتماعی، چاپ، انتشار كتاب و كتابچه به صورت رایگان با آموزش مراقبه و تن آرامی، كنترل استرس و اضطراب می توانند به صورت رایگان در زمینه سلامت روان فعالیت كنند.

برچسب ها
- اختصاصی ایرنا
- سلامت روان
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۹:۱۱ - ۳۰/۰۲/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴