دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

فعالیت 12 مركز در حوزه خدمات دهی به بیماران روانی مزمن در كرمانشاه
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان كرمانشاه با اشاره به فعالیت 12 مركز در حوزه خدمات دهی به بیماران روانی مزمن گفت : هم اكنون 450 بیمار در چهار مركز شبانه روزی نگهداری می شوند.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از كرمانشاه، نیلوفر اختیاری معاون توانبخشی بهزیستی استان كرمانشاه با بیان اینكه بیماران روانی مزمن از روی سابقه آن ها در مراجعه و بستری در بیمارستان بیماران روان تشخیص داده می شوند، گفت : افرادی كه چندین دوره در بیمارستان بستری شده اند به نوعی بیمار روانی مزمن محسوب می شوند و باید تحت مراقبت های بیشتری قرار گیرند.

او گفت : در این بین شرایط نگهداری از این بیماران در برخی خانواده ها وجود ندارد و به ناچار این افراد به مراكز شبانه روزی بیماران روانی مزمن سپرده می شوند.

اختیاری افزود: هم اكنون چهار مركز شبانه روزی بیماران روانی مزمن شامل دو مركز مردان و دو مركز زنان در استان فعال است كه در این مراكز 450 بیمار نگهداری می شوند.

او به رسوب برخی بیماران در این مراكز افزود: این امر موجب شده بیماران پشت نوبتی داشته باشیم و تلاش ما این است به نحوی بیمارانی كه با دارو بیماری آن ها كنترل شده به درون خانواده برگردند كه این شرایط برای بهبودی وضعیت آن ها نیز بهتر است.

این مسئول گفت: در حال حاضر در این مراكز شبانه روزی خدمات فیزیوتراپی، ساخت صنایع دستی، سرگرمی و ... هم به بیماران ارائه می شود.

اختیاری به فعالیت دو مركز روزانه بیماران روانی مزمن در استان هم اشاره كرد و افزود: در این مراكز خدمات و آموزش هایی در خصوص اشتغال، یادگیری مهارت و ... به مددجویان ارائه می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان كرمانشاه افزود: علاوه بر این ها شش مركز ویزیت در منزل هم برای بیماران روانی مزمن در استان فعال است كه از این تعداد پنج مركز در كرمانشاه و یك مركز در اسلام آبادغرب فعالیت دارد.

اختیاری گفت: این مراكز ارائه خدمات دارو و درمان، خدمات پرستاری و خدمات روانشناسی در منزل را برای بیماران روانی مزمن برعهده دارند.

او در خصوص تعداد بیماران روان مزمن گفت: واقعا برآورد دقیقی از تعداد این بیماران در جامعه وجود ندارد، اما آنچه مسلم است در حال حاضر بیماران پشت نوبتی داریم كه باید تعدادی از بیماران مراكز ترخیص شده تا این بیماران جایگزین شوند.

اختیاری گفت: برخی از این بیماران مجهول الهویه هستند و خانواده آن ها را رها كرده، اما برخی دیگر خانواده دارند و می توان با كنترل بیماری از آن ها در منزل مراقبت كرد و توصیه ما این است كه خانواده از بیماران خود تحت خدمات ما در منزل مراقبت كنند كه به بهبود هرچه سریعتر وضعیت آن ها كمك می كند .
   تاریخ: ۱۵:۱۷ - ۰۱/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۴