دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

راهكار بازگشت بوها و طعم های خوش به دنیای كرونایی ها
 
دوران ابتلا به كرونا با تمام علائم و عوارض وحشتناكش در حوزه های تنفسی، گوارشی و ... كه بگذرد، تازه علائمی بروز می كند كه نشان می دهد این بیماری نمی خواهد به همین سادگی ها دست از سر میزبانانش بردارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، مواردی همچون ریزش مو و اختلالات بویایی و چشایی كه بسیاری از مبتلایان به كرونا حتی پس از بهبود كامل از این بیماری، از آنها رنج می برند. عوارضی كه در برخی موارد باعث كلافه شدن فرد و حتی افسرده شدن او می شود.

دكتر مریم دلشادطهرانی كه بر روی اختلالات بویایی ناشی از كرونا تحقیق كرده، و در این باره اظهار كرد: از بین رفتن بویایی و چشایی از علائم ابتلای انسان به بیماری كرونا ویروس محسوب شده و علت آن هم حمله ویروس به اعصاب بویایی بوده و در اكثر موارد برگشت پذیر است.

وی ادامه داد: اگر فردی دچار اختلال بویایی شود و هیچ علامت دیگری از كرونا نداشته باشد، باید 10 روز در قرنطینه بماند؛ اما لازم نیست تا زمان برگشت بویایی به قرنطینه ادامه دهد، چون در بعضی موارد برگشت بویایی تا چندین ماه طول می كشد، اما این فرد دیگر ناقل نیست.

او بیان كرد: علاوه بر از دست دادن حس بویایی و چشایی موارد دیگری كه در كرونا دیده می شود فانتوسمی و پاروسومی است كه در بعضی از افراد 8 الی 10 هفته بعد از بهبود آنها از كرونا بروز كرده و از عوارض پساكرونا محسوب می شود ولی در عین حال ابتلای مجدد محسوب نشده ولی بسیار شایع است.

دكتر دلشادطهرانی در توضیح فانتوسمی گفت: فانتوسمی یا توهم بویایی زمانی است كه فرد بوهایی را استشمام می كند كه افراد دیگر آن را متوجه نمی شوند و اصلا وجود خارجی ندارند. مثل بوی سیگار در جایی كه كسی سیگار نمی كشد یا بوی مداوم گندیدگی، خاك سوختگی، بوی سیر و گاز آمونیاك كه این بوها و طعم ها واقعی نبوده ولی بسیار آزاردهنده هستند.

وی در توضیح پاروسومی یا بویایی پریشی نیز گفت: در پارسومی افراد، بوها و مزه ها را به اشتباه متوجه می شوند، مثلا بعضی از غذاهای خوشمزه از نظرشان مزه لجن می دهد كه این مسئله در افراد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال گوشت، مرغ، تخم مرغ، پنیر، خیار، موز، پیاز و قهوه برای آنها طعم تعفن و بوی گند و عرق می دهد و بسیار آزاردهنده است.

دلشادطهرانی ادامه داد: به دنبال فانتوسمی و پاروسومی، مبتلایان دچار اضطراب و افسردگی و پرخاشگری می شوند و چون اطرافیان آنها را درك نمی كنند، تحمل این شرایط برایشان بسیار دشوار است. خیلی از این افراد چون نمی توانند بسیاری از غذاها را بخورند دچار سوء تغذیه و كاهش وزن می شوند. معمولا برای این افراد تحمل غذاهای سرد راحت تر از غذاهای گرم است.

وی با اشاره به اینكه در اكثر موارد عصب بویایی خودش را ترمیم می كند و این اختلالات برگشت پذیر هستند، تصریح كرد: در بعضی افراد چند روز و در برخی چند هفته و در بعضی دیگر چندین ماه ممكن است طول بكشد تا مشكل برطرف شود.

این پزشك كه در حوزه اختلالات بویایی و چشایی ناشی از ابتلا به كروناویروس تحقیق كرده به راه های درمانی این عارضه اشاره كرد و بهترین راه را فیزیوتراپی بویایی دانست و افزود: در این روش باید چند رایحه به صورت روزانه توسط فرد بو شوند. روزی دو بار و هر بار به مدت 20 الی 30 ثانیه و بین بو كردن هر كدام از این رایحه ها 20 ثانیه فاصله بدهیم.

وی، چهار رایحه شایع و مناسب برای این فیزیوتراپی را رایحه لیمو، اكالیپتوس، گل محمدی، گل رز یا گلاب و میخك بیان كرد و افزود: افراد می توانند اسانس این رایحه را تهیه كرده و هر روز بو كنند. این كار باید روزانه انجام شده و استمرار داشته باشد. بو كردن عطر، ادكلن و دارچین هم موثر است.

او به راه های درمانی دیگری نیز اشاره كرد و گفت: شستشوی بینی با وسایل مخصوص از جمله راهكارهای درمانی حس بویایی است كه باید به صورت روزانه انجام شود. استفاده از دهان شویه و نیز استعمال پماد ویتامین A در كنار بینی نیز بسیار موثر است. در مقالات اخیر ذكر شده است كه مصرف روزانه زینك و امگا 3 و نیز B كمپلكس هم می تواند تاثیرگذار باشد.

دلشادطهرانی در ادامه، استفاده از اسپری های بینی حاوی كورتون مثل نازونكس یا فلوتیكازون را نیز توصیه كرد و گفت: استفاده از اسپری اكسی متازولین نیز موثر است، اما باید دقت داشت كه مصرف این اسپری ها حتما تحت نظر پزشك صورت گیرد. در برخی موارد مصرف كورتون خوراكی یا تزریقی هم موثر بوده است.

وی رعایت بهداشت دهان و دندان را اكیدا توصیه كرد و افزود: خمیردندان های دارچینی در برخی موارد موثر بوده است و افراد می توانند با مسواك نرم و خمیردندان دارچینی روی زبانشان را مسواك كنند. آب نبات های سرد بدون قند با طعم لیمو، نعنا و اكالیپتوس نیز تاثیرگذار است و مصرف سیگار و قلیان و مواد مخدر می تواند این علائم را تشدید كند و در آخر مهمترین كار این است كه فرد امیدوار به بهبود و برگشت پذیری حس بویایی و چشایی باشد و این كارها را هر روز و به صورت مستمر انجام دهد.
منبع خبر:
پایداری ملی
   تاریخ: ۱۲:۴۸ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵