دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خانواده، رسانه، آسیب های اجتماعی
 
اگر خانواده را ركن بنیادین پرورش روانی و همزیستی اجتماعی بدانیم، رسانه های گروهی و شبكه های اجتماعی هم باید در خدمت منافع و ارزش های خانواده باشند. استفاده نادرست از رسانه های گروهی و اینترنت، بسیاری از جنبه های مهم زندگی مثل همنشینی خانواده، بازی گروهی بیرون از خانه، ورزش كردن و از همه مهم تر ...


در شرایط شیوع كرونا زندگی برای برخی افراد بسیار سخت شده است و باید در حد توان به این افراد كمك كنیم و در این بین واسطه ای میتواند نقش آفرینی خوبی داشته باشد رسانه ها هستند.
هرچند فقر ریشه بسیاری از مشكلات است ولی در این بخش متذكر می شوم كه آسیب های اجتماعی فقط و فقط منحصر به كودكان كار و اعتیاد و فقر و مواردی از این دست نیست و باید به آسیب های اجتماعی كه در لایه های پنهان هم هستند توجه داشت.
آری در این ایام كرونا و قرنطینه، برای فرزند خود زمان بگذارید و برنامه ها، اپلیكیشن ها، بازی ها و سایر سرگرمی های مناسب سن او را پیدا كنید.
تاكید دارم بر اینكه وقتی كودكان زمان بیشتری را در فضای مجازی می گذارنند، ممكن است در معرض پیام های تبلیغاتی با موضوع جنسیتی یا موضوعات نامتناسب با سن خودشان قرار گیرند در این صورت به فرزندتان كمك كنید تا تبلیغات آنلاین را تشخیص دهد و از این فرصت استفاده كنید تا با هم برخی پیام های منفی را شناسایی كنید.
استفاده از دنیای دیجیتال جز جدایی ناپذیر زندگی كنونی است بنابراین رویكرد سلبی به معنای پاك كردن صورت مسئله خواهد بود، و ما می توانیم از امتیازات و قابلیت های فضای مجازی در رشد و پرورش كودكان بهره بگیریم اما برای در امان ماندن از آسیب های احتمالی آن لازم است والدین رویكرد هدفمندی را پیش بگیرند. در این زمینه اصولی وجود دارند كه كارشناسان تعلیم و تربیت پیشنهاد می كنند.
در پایان هدف نگارنده مطلب بر این بوده است كه آگاه باشیم كه پیشگیری همواره بهتر از درمان است و در حوزه آسیب های اجتماعی پیشگیری بسیار هزینه ای كمتر در مقایسه با درمان دارد و گاها حتی میتوان بدون هزینه و با مدیریت آن را كنترل كرد.

علیرضا ساعی – سرپرست اداره روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشاركت های اجتماعی شهرداری تهران
   تاریخ: ۱۶:۱۸ - ۰۱/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۹