دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آسیب های اجتماعی و فرهنگی مصرف بی رویه مواد نیروزا
 
دكتر بیگلری اطهار كرد: در سال های اخیر شاهد افزایش چشمگیر مصرف بی رویه دارو های نیروزا و مكمل های ورزشی هستیم كه علاوه بر عوارض جدی برای سلامت مصرف كنندگان، موجب بروز آسیب های اجتماعی و فرهنگی نیز می شود.


به گزارش جام جم آنلاین كرماشاه؛ دبیر كار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه اظهار كرد: روح ورزش یعنی در سایه ورزش سلامتی و شادابی ایجاد شود، از افسردگی جلوگیری كند و مانعی برای بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون باشد.

وی افزود: 90 درصد افراد برای بهره مندی از فواید، اقدام به انجام ورزش می كنند كه همان تغذیه معمولی برای این افراد مناسب است و نیازی به استفاده از مكمل های ورزشی نیست.

دكتر بیگلری گفت: تنها ده درصد ورزشكاران كه به صورت حرفه ای و قهرمانی ورزش می كنند برای تامین پروتیین مورد نیاز بدنشان در ورزش های سنگین نیازمند استفاده از مكمل ها هستند آن هم تنها با دستور پزشك و زیر نظر كارشناس تغذیه باید از داروخانه ها تهیه شود.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكی به عنوان دیده بان سلامت، وضعیت سلامت جامعه را رصد می كند كه در این بررسی ها شاهد افزایش غیر متعارف سو مصرف مواد نیروزا هستیم.

دبیر كار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه تصریح كرد: برخی از این مكمل هابه صورت غیر قانونی، تقلبی و خارج از داروخانه تهیه می شود كه این نگرانی ما را دو چندان كرده چرا كه جان مصرف كنندگان را تهدید می كند.

بیگلری گفت: همچنین استفاده بی رویه از مواد نیروزا به عنوان یك مطالبه عمومی از سوی «خانه مشاركت مردم در سلامت» مطرح است كه نگرانی هایی را برای خانواده ها ایجاد كرده است.

وی ادامه داد: استفاده از مكمل های نیروزا افزایش بیماری های قلبی و عروقی، ایجاد لخته خون، سرطان ها، ناباروری و عقیمی در قشر مولد و بیماری های كبدی را برای مصرف كنندگان به همراه دارد و سوء مصرف مواد نیروزا و مكمل های ورزشی موجب مرگ زودرس افراد زیر 40 سال می شود.

بیگلری خاطرنشان كرد: متاسفانه شروع محدودیت های كرونایی خیلی از افراد دست به خرید و فروش مكمل های ورزشی غیر مجاز در فضای مجازی می كنند،علاوه بر این برخی از باشگاه های ورزشی، عطاری ها و حتی آرایشگاه ها اقدام به فروش غیر قانونی این مواد می كنند.

وی همچنین گفت: این مواد دارای هورمون های انابولیك، محرك ها، كورتون ها و حتی هورمون های حیوانی هستند كه متاسفانه سلامت جامعه هدف یعنی نوجوانان، جوانان، دانشجویان و بانوان را نشانه گرفته اند.

بیگلری افزود: تغییر خلق و خو، بیماری های روانی، نزاع و رفتار های نا به هنجار از عوارض دیگر مصرف دارو های نیروزا است كه علاوه بر تهدید سلامت فرد، جامعه را نیز به خطر می اندازد.

دبیر كار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دانشگاه اظهار كرد: انشگاه علوم پزشكی به عنوان دیده بان سلامت در مورد این موضوع به عنوان یك مطالبه سلامت محور با اداره ورزش و جوانان متولی اصلی نظارت بر مكمل های ورزشی، استانداری كرمانشاه و پلیس فتا تفاهم نامه همكاری امضاء كرده است كه در این رابطه علاوه بر ارائه برنامه های آموزشی نیاز است اهرم قانونی برای كاهش آسیب های مواد نیروزا به كار گرفته شود.
   تاریخ: ۱۷:۵۸ - ۰۲/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱